Opakowanie nie jest tylko sposobem na zabezpieczenie produktu. Obecnie pełni one również funkcję dekoracyjną i jest świetnym sposobem na spersonalizowany przekaz marketingowy. Firmy, które nadal pakują towary w folie bąbelkowe i streczowe nie zdobędą w ten sposób zaufania coraz bardziej świadomych klientów.
Oczywiście opakowanie jest po to, żeby produkt bezpiecznie dotarł do klienta. Jednak można też sprytnie wykorzystać ten potencjał i stosunkowo niewielkim wysiłkiem zdobyć uznanie klienta.
Opakowania dla e-commerce
Z danych DS. Smith wynika, że 53% kupujących online w Polsce spotkała się ze złej jakości opakowaniem zamawianego produktu. U blisko 19% z nich taka przesyłka wywołała niezadowolenie, a nawet zdenerwowanie. Kiepskiej jakości opakowanie świadczy o złej obsłudze klienta. Biorąc pod uwagę ogromną konkurencję, opakowanie niespełniające standardów jakościowych oraz oczekiwań odbiorców działa na niekorzyść marki. Ta traci nie tylko na wizerunku, ale odczuwa również odpływ realnych klientów. Potwierdzają to badania – 26% konsumentów nie zamawia ponownie produktów u sprzedawcy, który wysłał źle zapakowany produkt.
Jak więc sprostać tym wyzwaniom? Wspomniana firma DS Smith opracowała pięć kluczowych reguł, które należy zastosować.
Dobry przykład
Wzorowo pakuje swoje przesyłki Dorota Szelągowska, która prowadzi sklep internetowy, m.in z autorską kolekcją zapachów do domu. Produkty zapakowane są w twarde, skrojone na miarę zamówienia, kartonowe pudełko, zabezpieczone taśmą z logo firmy. Wewnątrz znajduje się kolorowa bibuła, pod którą ukryte są ekologiczne wypełniacze, zabezpieczające zapachy. Po otwarciu kartonu, na klienta czeka miła niespodzianka – cytat, który uświadamia, że klient dokonał dobrego wyboru. Dalej jest tylko lepiej – w środku znajduje się karta z grubej tektury, na której widnieje podziękowanie za dokonane zakupy i informacja, kto pakował produkty. W tym przypadku była to Klaudia, co sprawia, że firma staje się bardziej „ludzka”, a miej wirtualna – chociaż zakupy odbyły się online. To również moment, kiedy firma wykorzystuje szansę, na nawiązanie stałej relacji poprzez polecenie swoich kanałów w mediach społecznościowych.
Zły przykład
Wyobraź sobie sytuację, kiedy czekasz na upragnioną paczkę. Kurier przekazuje Ci pogięty karton, w którym niechlujnie zapakowano Twoje zamówienie. Zanim dotrzesz do produktu, musisz przedrzeć się przez metry bąbelkowej folii. Zamiast skupić się na zamawianym produkcie, Twoje myśli krążą wokół góry foliowych odpadów.
To bardzo zły kierunek, który odciąga uwagę klienta od tego co najważniejsze – produktu i wizerunku Twojej firmy. Zwróć uwagę na zdjęcie – w taki sposób została opakowana niedużych rozmiarów słuchawka prysznicowa. To przykład, który pokazuje czego się wystrzegać podczas pakowania.
Opakowania przyszłości
Można spodziewać się, że w najbliższych latach producenci będą więcej czasu poświęcać idei tworzenia opakowań, które sprzyjają ochronie środowiska. Dlatego znaczenia nabiera:
Tak wynika z informacji prelegentów, którzy wystąpili podczas 14. Międzynarodowych Targów Opakowań w Warszawie.
Natomiast z raportu „Opakowanie e-commerce przyszłości” można dowiedzieć się, jak sprostać wyzwaniu związanym z ekoewolucją. Wynika z niego, że współcześni konsumenci oczekują od marek, z których produktów korzystają w domu i w codziennym życiu, by były pionierami zmian w kontekście zrównoważonego rozwoju. Aż 33% klientów wybiera marki, które w ich rozumieniu prowadzą odpowiedzialną społecznie, proekologiczną politykę. W raporcie zostały zatem zaproponowane trzy kroki do zrównoważonego rozwoju w obszarze opakowań e-commerce:
Jeśli chcesz konkurować opakowaniami, nie możesz nastawiać się jedynie na oszczędności. Ważne jest, aby towary dotarły do odbiorców w nienaruszonym stanie, a jednocześnie zapewniły im pozytywne wrażenia.