Paczkomaty InPost to niekwestionowany ulubieniec Polaków. Nie dziwi więc, że w ślad za gigantem idą inni dostawcy i powstaje coraz więcej podobnych rozwiązań. Polski rynek automatów paczkowych jest największy w Europie – łącznie jest ich już ponad 20 000.
Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój e-commerce, a pośrednio sektor logistyczny. Doszło do zróżnicowania preferencji konsumenckich, klienci coraz bardziej cenią wygodę i elastyczne formy dostawy. Podczas finalizacji zakupów mogą decydować gdzie, kiedy i jak odbiorą swoją przesyłkę. Co wybierają?
Najczęściej wybierane formy dostawy
Z badania Gemius „Raport e-commerce 2022” wynika, że największą popularnością cieszy się dostawa za pośrednictwem paczkomatu InPost (81% wskazań).
Na pozostałych miejscach znalazły się:
Płeć nie wpływa na wybieraną formę dostawy towaru, natomiast dostawa przez kuriera lub listonosza do domu/pracy jest najchętniej wybierana przez osoby po 50 roku życi i jej popularność rośnie wraz z wiekiem. Paczkomat InPost jest bardziej popularny w najmłodszej grupie badanych (15-24 lat) – w tym przypadku relacja do wieku jest odwrotna.
Nieco inne wnioski płyną natomiast z raportu CENEO. Z ich badań wynika, że najczęstszą formą dostawy w 2022 był przesyłka kurierska. Za jej pośrednictwem wysyłane jest prawie 56% paczek. 34,5% przesyłek kierowanych jest do punktów, a podium zamyka odbiór osobisty, który dotyczy co dwudziestego zamówienia.
Metody dostawy motywujące do zakupów
Konsumentów najbardziej motywuje do zakupów możliwość odebrania zamówienia z paczkomatu InPost – to aż 83% wskazań. 62% dopinguje dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Nieco mniej, bo około 30%, może do zakupów zachęcić dostawa do punktu partnerskiego lub pocztą do domu, lub pracy. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się dostawy: do oddziału sklepu, transfer ze strony (np. e-booków), dostawa do placówki pocztowej i dostawa do innej maszyny paczkowej.
Jak przedstawiają się te dane w odniesieniu do płci i wieku? Nie ma wielkich różnic. Dostawa przez InPost, a w dalszej kolejności dostawa zakupionego towaru kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, to najsilniejsze motywatory do e-zakupów tak dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Transfer bezpośrednio ze strony oraz dostawa do innej maszyny paczkowej są bardziej zachęcające dla mężczyzn. Dla najmłodszych najbardziej jest odpowiednia dostawa paczkomatem, a liczba tych wskazań nieznacznie spada wraz z wiekiem. W przypadku korzystania z listonosza ta zależność jest odwrotna.
Dodatkowe atuty dostaw
Darmowa dostawa z wniesieniem oraz błyskawiczna dostawa to najbardziej aktywizujące – spośród dodatkowych form dostawy – rozwiązania. Dostawa przyjazna środowisku motywuje natomiast 6 na 10 kupujących online.
Kobiety częściej niż mężczyźni wskazują na darmową dostawę z możliwością darmowego wniesienia oraz dostawę przyjazną środowisku jako rozwiązania motywujące do e-zakupów. Osoby najmłodsze częściej wskazują na błyskawiczną dostawę, dostawę w weekend, bezdotykowy odbiór z paczkomatu Inpost oraz dostawę przyjazną środowisku – jako aktywizujące do zakupów przez internet.
Najczęściej wybierane firmy kurierskie
Niezależnie od płci, usługi kurierskie firm InPost, DPD i DHL są najczęściej wybierane podczas dokonywania zakupów online. Wiek również nie ma znaczącego wpływu na wybór firmy kurierskiej.
Preferowane godziny dostawy
Analiza wskazuje, że respondenci najczęściej oczekują dostaw kurierskich rozpoczynających się od 8:00, a kończących się do 20:00, maksymalnie 22:00.
Niebieskim kolorem zostały oznaczone preferowany czas rozpoczęcia dostawy, a fioletowym zakończenia dostawy.
Inne automaty paczkowe
Firma InPost ma już w Polsce około 18,5 tysiąca Paczkomatów. Automaty "rosną jak grzyby po deszczu" i są często spotykanym elementem naszego krajobrazu. Są obecne w niemal każdej dzielnicy większych i mniejszych miast oraz w coraz większej liczbie wsi.
Twórca paczkomatowego imperium, Rafał Brzoska, twierdzi, że paczkomaty to przyszłość rynku dostaw. Z wyliczeń jego firmy wynika, że dostawa do paczkomatu generuje tylko jedną ósmą zużycia energii, która jest potrzebna do dostawy pod drzwi. W ten sposób oszczędzają 75% paliwa na trasie dostawy w porównaniu z tradycyjną usługą „pod drzwi”. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wykazały, że dzięki dostarczaniu wielu paczek w jedno miejsce, następuje redukcja dwutlenku węgla nawet o 95%, a rocznego zużycia paliwa – o ponad 20 milionów litrów.
Paczkomaty InPost, choć są niekwestionowanym liderem, nie są jednak jedynymi maszynami, za pomocą których klienci mogą odbierać przesyłki. Jakie firmy proponują swoim klientom takie rozwiązania?
Oferta na miarę klienta
Współcześni klienci oczekują już nie tylko szybkości i niezawodności, ale także wygody przy odbiorze przesyłki. Chcą mieć wybór i móc zdecydować, czy paczkę odbiorą z domu, pracy, punktu odbioru, czy automatu paczkowego. Dlatego nawiązując współpracę z dostawcami, pamiętaj, aby zapewnić klientowi możliwość wyboru najdogodniejszej dla niego formy. Uwzględnij co najmniej trzy formy dostawy, ale pamiętaj, że dzisiaj opcja odbioru w paczkomacie i dostarczenie kurierem, to bezwzględne minimum. Pamiętaj również, że klienci cenią darmową dostawę, więc rozważ, od jakiej kwoty zamówienia warto ją zaproponować. Dzięki temu zyskasz klientów i zwiększysz wartość koszyka zakupowego w Twoim e-sklepie.
Płatności online dla sklepów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności, a rozwiniesz swój biznes