Dostawa w sklepie internetowym – jakie metody wybierają Polacy?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #dostawa #paczkomaty

19.01.2023
Udostępnij:

Paczkomaty InPost to niekwestionowany ulubieniec Polaków. Nie dziwi więc, że w ślad za gigantem idą inni dostawcy i powstaje coraz więcej podobnych rozwiązań. Polski rynek automatów paczkowych jest największy w Europie – łącznie jest ich już ponad 20 000.

Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój e-commerce, a pośrednio sektor logistyczny. Doszło do zróżnicowania preferencji konsumenckich, klienci coraz bardziej cenią wygodę i elastyczne formy dostawy. Podczas finalizacji zakupów mogą decydować gdzie, kiedy i jak odbiorą swoją przesyłkę. Co wybierają?


Najczęściej wybierane formy dostawy

Z badania Gemius „Raport e-commerce 2022” wynika, że największą popularnością cieszy się dostawa za pośrednictwem paczkomatu InPost (81% wskazań).


najczesciej-wybierane-formy-dostawy-2022

Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius

Na pozostałych miejscach znalazły się:

  • dostawa pocztą bezpośrednio do domu/pracy przez listonosza – 16%,
  • dostawa do oddziału sklepu – 8%,
  • transfer bezpośrednio ze strony (np. e-booka) – 6%,
  • dostawa do placówki pocztowej – 4%
  • dostawa do innej maszyny paczkowej – 3%.

  • Płeć nie wpływa na wybieraną formę dostawy towaru, natomiast dostawa przez kuriera lub listonosza do domu/pracy jest najchętniej wybierana przez osoby po 50 roku życi i jej popularność rośnie wraz z wiekiem. Paczkomat InPost jest bardziej popularny w najmłodszej grupie badanych (15-24 lat) – w tym przypadku relacja do wieku jest odwrotna.

    Nieco inne wnioski płyną natomiast z raportu CENEO. Z ich badań wynika, że najczęstszą formą dostawy w 2022 był przesyłka kurierska. Za jej pośrednictwem wysyłane jest prawie 56% paczek. 34,5% przesyłek kierowanych jest do punktów, a podium zamyka odbiór osobisty, który dotyczy co dwudziestego zamówienia.


    metody-dostawy-wg-ceneo

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce w Polsce 2022, CENEO

    Metody dostawy motywujące do zakupów

    Konsumentów najbardziej motywuje do zakupów możliwość odebrania zamówienia z paczkomatu InPost – to aż 83% wskazań. 62% dopinguje dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Nieco mniej, bo około 30%, może do zakupów zachęcić dostawa do punktu partnerskiego lub pocztą do domu, lub pracy. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się dostawy: do oddziału sklepu, transfer ze strony (np. e-booków), dostawa do placówki pocztowej i dostawa do innej maszyny paczkowej.


    dostawa-motywuje-do-zakupow

    Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius

    Jak przedstawiają się te dane w odniesieniu do płci i wieku? Nie ma wielkich różnic. Dostawa przez InPost, a w dalszej kolejności dostawa zakupionego towaru kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, to najsilniejsze motywatory do e-zakupów tak dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Transfer bezpośrednio ze strony oraz dostawa do innej maszyny paczkowej są bardziej zachęcające dla mężczyzn. Dla najmłodszych najbardziej jest odpowiednia dostawa paczkomatem, a liczba tych wskazań nieznacznie spada wraz z wiekiem. W przypadku korzystania z listonosza ta zależność jest odwrotna.


    Dodatkowe atuty dostaw

    Darmowa dostawa z wniesieniem oraz błyskawiczna dostawa to najbardziej aktywizujące – spośród dodatkowych form dostawy – rozwiązania. Dostawa przyjazna środowisku motywuje natomiast 6 na 10 kupujących online.


    dostawa-raport-ecommerce

    Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius

    Kobiety częściej niż mężczyźni wskazują na darmową dostawę z możliwością darmowego wniesienia oraz dostawę przyjazną środowisku jako rozwiązania motywujące do e-zakupów. Osoby najmłodsze częściej wskazują na błyskawiczną dostawę, dostawę w weekend, bezdotykowy odbiór z paczkomatu Inpost oraz dostawę przyjazną środowisku – jako aktywizujące do zakupów przez internet.


    Najczęściej wybierane firmy kurierskie


    najczesciej-wybierane-firmy-kurierskie

    Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius

    Niezależnie od płci, usługi kurierskie firm InPost, DPD i DHL są najczęściej wybierane podczas dokonywania zakupów online. Wiek również nie ma znaczącego wpływu na wybór firmy kurierskiej.


    Preferowane godziny dostawy

    Analiza wskazuje, że respondenci najczęściej oczekują dostaw kurierskich rozpoczynających się od 8:00, a kończących się do 20:00, maksymalnie 22:00.


    preferowane-godziny-dostawy

    Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius

    Niebieskim kolorem zostały oznaczone preferowany czas rozpoczęcia dostawy, a fioletowym zakończenia dostawy.


    Inne automaty paczkowe

    Firma InPost ma już w Polsce około 18,5 tysiąca Paczkomatów. Automaty "rosną jak grzyby po deszczu" i są często spotykanym elementem naszego krajobrazu. Są obecne w niemal każdej dzielnicy większych i mniejszych miast oraz w coraz większej liczbie wsi.

    Twórca paczkomatowego imperium, Rafał Brzoska, twierdzi, że paczkomaty to przyszłość rynku dostaw. Z wyliczeń jego firmy wynika, że dostawa do paczkomatu generuje tylko jedną ósmą zużycia energii, która jest potrzebna do dostawy pod drzwi. W ten sposób oszczędzają 75% paliwa na trasie dostawy w porównaniu z tradycyjną usługą „pod drzwi”. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wykazały, że dzięki dostarczaniu wielu paczek w jedno miejsce, następuje redukcja dwutlenku węgla nawet o 95%, a rocznego zużycia paliwa – o ponad 20 milionów litrów.

    Paczkomaty InPost, choć są niekwestionowanym liderem, nie są jednak jedynymi maszynami, za pomocą których klienci mogą odbierać przesyłki. Jakie firmy proponują swoim klientom takie rozwiązania?

  • One Box by Allegro – chociaż paczkomaty pojawiły się po raz pierwszy stosunkowo niedawno – jesienią 2021 roku, obecnie klienci mogą korzystać już z 2340 zielonych automatów paczkowych.

  • Pocztex Automat – nowa sieć ma liczyć 2000 urządzeń w I kwartale 2023 r. – Spośród tej liczby co najmniej 1000 automatów paczkowych ma zostać zamontowanych w lokalizacjach przy sklepach Biedronka.

  • Orlen Paczka – oferta automatów paczkowych, obejmuje 1500 urządzeń zlokalizowanych przede wszystkim na stacjach paliw Orlen.

  • Cainiao – to automaty do odbioru paczek z popularnego serwisu Aliexpress. Pierwsze urządzenia do odbioru paczek pojawiły się w 2021 roku, a celem jest utworzenie 3 000 miejsc w całej Polsce. Obecnie są tylko dostępne w większych miastach w Polsce. Najwięcej powstaje ich na Śląsku.

  • DPD Pickup Station – DPD ma sieć liczącą obecnie ponad 10 tys. punktów odbioru, w tym automaty paczkowe. Nie wiadomo jednak ile ich konkretnie jest, i ile ma jeszcze powstać.

  • DHL POP BOX – automatów paczkowych jeszcze nie ma, ale wkrótce ma się ich pojawić kilkaset w całej Polsce.

  • Oferta na miarę klienta

    Współcześni klienci oczekują już nie tylko szybkości i niezawodności, ale także wygody przy odbiorze przesyłki. Chcą mieć wybór i móc zdecydować, czy paczkę odbiorą z domu, pracy, punktu odbioru, czy automatu paczkowego. Dlatego nawiązując współpracę z dostawcami, pamiętaj, aby zapewnić klientowi możliwość wyboru najdogodniejszej dla niego formy. Uwzględnij co najmniej trzy formy dostawy, ale pamiętaj, że dzisiaj opcja odbioru w paczkomacie i dostarczenie kurierem, to bezwzględne minimum. Pamiętaj również, że klienci cenią darmową dostawę, więc rozważ, od jakiej kwoty zamówienia warto ją zaproponować. Dzięki temu zyskasz klientów i zwiększysz wartość koszyka zakupowego w Twoim e-sklepie.


    Płatności online dla sklepów internetowych

    Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności, a rozwiniesz swój biznes

    Zacznij pobierać płatności

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej