Firma na próbę – wszystko, co musisz wiedzieć o zasadach, kosztach i przywilejach

#płatności online #działalność nierejestrowana

Udostępnij:

Wiesz na temat prowadzenia działalności nierejestrowanej dość dużo, ale nadal masz pewne wątpliwości? Z poniższego artykułu dowiesz się, jak wyglądają rozliczenia, czy musisz wystawiać faktury, oraz jakie obowiązki względem urzędów musisz spełnić.


Działalność nierejestrowana – obowiązki


1. Rozliczenie podatku PIT


Rozpoczynając działalność nierejestrowaną – nie musisz zgłaszać tego faktu do żadnego urzędu. Wydaje Ci się to dziwne? Otóż nie masz się czym martwić. Tak rzeczywiście jest. Urząd skarbowy dowie się o Twojej działalności z zeznania podatkowego. W następnym roku po rozpoczęciu przygody z „firmą na próbę” uzupełniasz swoje zeznanie podatkowe o pole oznaczone literą D.

Konkretnie w punkcie 9 znajduje się miejsce, w którym należy wpisać przychód, koszty uzyskania przychodu, dochód bądź stratę oraz należną zaliczkę na podatek dochodowy. Nie musisz co miesiąc odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy. Rozliczenie odbywa się na zasadach ogólnych, czyli skalą podatkową 17% lub 32%. W Twoim przypadku prawdopodobnie będzie to 17%, bo 32% liczy się dopiero od dochodów powyżej 85 528 zł brutto rocznie.


2. Prowadzenie ewidencji sprzedaży


Kolejnym obowiązkiem jest konieczność prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży. Przepisy nie narzucają konkretnego formularza przewidzianego dla tego typu ewidencji. Powinieneś ją jednak uzupełniać każdego dnia, w którym dokonano sprzedaży. Musi się w niej znaleźć: liczba porządkowa wpisów, data uzyskania przychodu, kwota przychodu oraz wartość sprzedaży narastająco.

Biorąc pod uwagę, że możesz sprzedać produkty czy usługi jedynie na łączną kwotę 1745 zł brutto miesięcznie (dane na styczeń 2023 r.; od lipca 2023 r. będzie to 1800 zł brutto) – dużo do wykazywania nie będzie. Rób to jednak na bieżąco, aby przez przypadek nie przekroczyć ustawowego limitu. To bardzo ważne, bowiem jeśli ewidencja będzie prowadzona w sposób nierzetelny (lub w ogóle) urząd skarbowy sam określi wartość sprzedaży. Od ustalonej kwoty wyliczy wtedy wyższy podatek — na poziomie 22%.

Płatności online dla działalności nierejestrowanej

Sprawdź swój pomysł na biznes i zyskaj dodatkowy dochód w ramach działalności nierejestrowanej

Zacznij pobierać płatności

3. Wystawianie faktur lub rachunków na żądanie kupującego


Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane, a co ciekawe – zupełnie darmowe. W internecie są serwisy, które pozwalają bezpłatnie wystawiać każdego miesiąca określoną liczbę faktur. Przy działalności nierejestrowanej nie będzie ich dużo, więc z pewnością załapiesz się do pułapu darmowego limitu.

Pamiętaj również, że faktury uproszczone wystawiasz tylko na wyraźne żądanie kupującego. Klient może zgłosić takie żądanie w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dostarczono mu towar lub usługę (bądź sprzedający otrzymał całość lub część zapłaty). Jeśli klient zażąda od Ciebie fakturę, to masz 7 dni na jej wystawienie, licząc od dnia wykonania usługi lub wydania towaru, lub od dnia zgłoszenia tego żądania.

Faktura musi zawierać: datę wystawienia, numer porządkowy, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów, lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi, kwotę należności ogółem.


4. Archiwizacja dokumentacji


Masz obowiązek (podobnie jak przedsiębiorca) archiwizować dokumentację przez 5 lat — licząc od roku, w którym rozliczono podatek. Musisz więc gromadzić wszystkie ewidencje sprzedaży, wystawione faktury, potwierdzenia przelewów i zeznania podatkowe.


5. Przestrzeganie praw konsumentów


Podobnie jak przedsiębiorca działający w ramach działalności gospodarczej, Ty również w świetle prawa cywilnego, musisz przestrzegać praw konsumentów. Obejmują Cię, chociażby przepisy związane z reklamacjami, zwrotem, czy naprawami. Szczególnie musisz respektować prawo konsumenta do odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej na odległość.


Działalność nierejestrowana –jak obliczać przychód, koszty i dochód?


Jak już doskonale wiesz, w zeznaniu podatkowym oprócz przychodów, wskazujesz również koszty uzyskania przychodów. Różnica między tymi wartościami pozwala Ci obliczyć dochód lub stratę. Najważniejsze to pamiętać, że kwota miesięcznego przychodu, czyli wartości sprzedanych towarów lub usług, nie może przekroczyć w miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Najniższa krajowa w 2023 roku wzrosła od 1 stycznia do wysokości 3490 zł brutto, natomiast od 1 lipca będzie to już 3600 zł brutto.

Zastanawiasz się, po co w takim razie obliczać wysokość kosztów? Po to, aby finalnie zapłacić mniej podatku dochodowego. Liczy się go bowiem od kwoty dochodu, a nie przychodu. Co możesz zaliczyć do kosztów? Wszystkie wydatki, które zostały poniesione na uzyskanie przychodów, czyli np. zakup materiałów, koszt przesyłek.

Prowadząc działalność nierejestrowaną, możesz korzystać z następują przywilejów: nie musisz zgłaszać działalności w CEIDG, US, ZUS czy GUS, nie płacisz zaliczek na podatek dochodowy, nie prowadzisz księgowości, jesteś zwolniony z opłacania składek ZUS. To świetny sposób na rozpoczęcie działalności dla osób, które nie chcą ryzykować, ale marzą o swoim biznesie – na przykład sklepie online.

Jeżeli chcesz prowadzić sprzedaż swoich usług lub produktów również w internecie, pamiętaj o tym, żeby umożliwić klientom dokonanie płatności online. Jako Blue Media dostarczamy specjalne płatności online dla działalności nierejestrowanej, które zostały stworzone właśnie dla takich osób jak Ty. Nasza bramka płatnicza obsługuje wszystkie najpopularniejsze metody płatności, od BLIK-a, przez szybkie przelewy, po przelewy tradycyjne.

Przeczytaj także:

Ecommerce

10 sposobów na dotarcie do lokalnych klientów i zwiększenie ruchu w sklepie internetowym

Chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do klientów z bliskiej okolicy? Sprawdź, jakie strategie marketingowe warto stosować, żeby osiągać coraz lepsze efekty.

02.10.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Reklamacje jako szansa na wzmocnienie pozytywnego wizerunku marki

Jakie są dobre praktyki związane z rozpatrywaniem reklamacji? Jak warto postępować, by postępowanie reklamacyjne przyniosło korzyści firmie? Oto odpowiedź.

28.09.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Wybór idealnej platformy dla małego e-sklepu. Co należy wziąć pod uwagę?

Dowiedz się, jakie są rodzaje platform e-commerce, czym się różnią i jakie dają możliwości. Na bazie tych informacji będzie w stanie wybrać platformę dla siebie.

25.09.2023 Czytaj więcej