E-commerce napędza rynek powierzchni magazynowych

#sprzedaż online #logistyka #sklepy internetowe #magazynowanie

11.04.2023
Udostępnij:

Rosnący apetyt na zakupy online ma konsekwencje nie tylko dla sektora detalicznego, ale także dla sektora magazynowania i logistyki. Odkąd sprzedaż online gwałtownie skoczyła w 2020 roku, zaczyna brakować przestrzeni magazynowych.

W 2020 roku rynek e-commerce odnotował 30 proc. wzrost, a prognozy na najbliższe lata brzmią optymistycznie. Jako podaje PWC, 85 proc. polskich konsumentów deklaruje, że także po pandemii Covid-19 równie chętnie będzie kupować online. Zdaniem Forrestera, udział handlu online osiągnie 35 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej do 2025 roku.

Boom na e-handel niespodziewanie wywołał popyt na przestrzeń magazynową. Logika e-commerce jest inna niż w przypadku sprzedaży tradycyjnej. Sprzedawcy online potrzebują nawet trzy razy więcej powierzchni, ponieważ klienci oczekują znacznie większego wyboru produktów. Dlatego w 2020 r. firmy w Europie wynajęły o 16 proc., w USA o 21 proc., a w Azji o 32 proc. więcej powierzchni magazynowej niż rok wcześniej. Amazon zwiększył powierzchnię magazynową aż o 50 proc. Wskaźnik pustostanów spadł do 5 proc. – wynika z danych firmy doradczej JLL. Co czwarta nowa umowa najmu w krajach Zachodu i co trzecia w Chinach była związana z zakupami online.

W przypadku Wielkiej Brytanii globalna pandemia zbiegła się z wyjściem kraju z Unii Europejskiej, co jeszcze bardziej zwiększyło zapotrzebowanie na magazyny. O ile w 2015 r. głównymi najemcami byli najwięksi detaliści, o tyle już w 2021 r. byli nimi dostawcy usług logistycznych (wzrost o 42 proc.) oraz sprzedawcy internetowi, których potrzeby magazynowe wzrosły aż o 614 proc. Najszybciej rosną potrzeby podmiotów sprzedających tylko online, jak Asos czy Ocado. Takie firmy w ciągu sześciu lat siedmiokrotnie zwiększyły swoje potrzeby magazynowe. Na każdy dodatkowy miliard funtów wydany online, potrzeba 72 tys. m2 nowych powierzchni, aby sprostać zapotrzebowaniu – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie UK Warehousing Association przez firmę Savills.


Rekordowe inwestycje w przestrzeń magazynową w Polsce

Pomimo pandemii, popyt w Polsce na powierzchnię magazynową osiągnął w 2020 roku rekordowy poziom 5,2 mln m2 i był o 27 proc. wyższy niż rok wcześniej. Magazyny umiejscowione są głównie w Warszawie, na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, Wrocławiu i Poznaniu. Te regiony odpowiadają za 79 proc. wszystkich powierzchni magazynowych. W szybkim tempie rozwija się też rynek magazynowy w Trójmieście (813 tys. m2) i Polsce Zachodniej (693 tys. m2).

Największym obiektem przemysłowym oddanym do użytku w 2020 r. był A2 Warsaw Park firmy Panattoni (103,7 tys. m2), następnie P3 Mszczonów (75,8 tys. m2) i Hillwood Wrocław Wschód II (63,9 tys. m2). Wskaźnik pustostanów na rynku przemysłowym spadł do 6,5 proc. na koniec grudnia 2020 roku.

W pierwszym półroczu 2021 roku wynajęto rekordowe 3,4 miliona m2 powierzchni magazynowej – to wzrost o ponad 50 proc. w ujęciu rocznym. Logistyka, handel, e-commerce i produkcja jest głównym źródłem popytu na magazyny, wynika z opracowania “Marketbeat. Rynek magazynowy II kw. 2021 r.” przygotowanej przez firmę Cushman & Wakefield.

Do tego warto dodać, że ponad 3,3 mln m2 powierzchni przemysłowo-logistycznej jest w budowie (dane na koniec drugiego kwartału 2021). Jest to najwyższy w historii wynik w ujęciu kwartalnym. Dwie trzecie inwestycji jest zabezpieczone umowami najmu. Najwięcej buduje się na Górnym Śląsku, a obecne inwestycje są historycznie największymi realizowanymi w tej strefie.

Najwięcej zamówień na przestrzenie magazynowe w Polsce pochodzi od operatorów logistycznych (31 proc.), branży handlowej (17 proc.), firm e-commerce (16 proc.), firm produkcyjnych (12 proc.) i motoryzacyjnych (9 proc.). Rośnie popyt ze strony firm farmaceutycznych, sektora AGD, branży budowlanej i meblarskiej.


E-commerce zmienia przestrzeń publiczną

Budowa nowych magazynów to także szereg problemów natury administracyjnej. W wielu gęsto zaludnionych miastach zaczyna brakować powierzchni, gdzie magazyny mogłyby powstać. Jest to również nieopłacalne z powodu przepisów dotyczących zagospodarowania przestrzennego czy niechęci lokalnych mieszkańców.

Ograniczenia wymuszają pomysłowość. Na magazyny przebudowywana jest przestrzeń pod paryskim dworcem kolejowym. Amazon przekształca pusty parking w centrum Londynu czy pola golfowe w Ameryce w swoje centra dystrybucyjne.

Szybko rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową jest nie tylko problemem biznesu, ale wyzwaniem dla polityk miejskich, bo dotyczy zmian w planowaniu przestrzennym. Myślenie o kolejnych wielkich, a często uciążliwych dla otoczenia obiektów musi stać się już teraz częścią planowania przyszłej infrastruktury.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej