Pod koniec 2022 r. w wielu krajach klienci zmagali się z rosnącymi cenami towarów i usług oraz ogólnie pogarszającą się sytuacją gospodarczą. Czy te zjawiska wpłynęły na sklepy internetowe specjalizujące się w handlu odzieżą, obuwiem, czy biżuterią?
Raport Fashion and Apparel podsumowujący czwarty kwartał 2022 roku w branży modowej zawiera dużo ważnych informacji. Dane mają charakter globalny i dotyczą wszystkich krajów, w których handlowcy BigCommerce prowadzą działalność. Jakie są najważniejsze wnioski?
1. Branża modowa rośnie w siłę
Porównując IV kw. 2022 r. do IV kw. 2021 r. okazuje się, że branża modowa odnotowała wzrost sprzedaży o 17%, a liczba zamówień wzrosła o ponad 8%. Znaczny wzrost sprzedaży w branży modowej na poziomie 31% odnotował serwis Amazon.
2. Klienci kupują telefonem
Konsumenci coraz częściej kupują za pomocą urządzeń mobilnych. Sprzedaż odzieży za pośrednictwem telefonów wzrosła o prawie 20% r/r w czwartym kwartale 2022 r., a łączna liczba zamówień wzrosła o 11,5%. Nie bez znaczenia jest fakt, że na IV kwartał przypadają święta Bożego Narodzenia, czyli czas zwiększonych zakupów (zarówno prezentów, jak i kreacji świąteczno-noworocznych).
3. Rekordowy Black Week
Eksperci BigCommerce śledzili trendy związane z wydatkami między okresem od Święta Dziękczynienia do Cybernetycznego poniedziałku (w USA to Cyber Week, w Polsce Black Week). Doszli do zaskakujących wniosków – moda była drugą najszybciej rosnącą kategorią rok do roku, zaraz za bagażami. W 2022 roku odnotował 66% wzrost sprzedaży r/r.
4. Lubimy płatności odroczone
Konsumenci chętnie korzystali z opcji odroczonych płatności. Więcej na ich temat przeczytasz w artykule: Dlaczego płatności odroczone będą trendem w 2022? Ta elastyczna forma płatności była popularniejsza o 8% (r/r) w październiku, czyli jeszcze w okresie poprzedzającym kupowanie prezentów świątecznych.
5. Doświadczenie konsumenta ma coraz większą wagę
Coraz większego znaczenia nabierają doświadczenia konsumenta. W związku z tym następuje potężny rozwój segmentu UX, który przede wszystkim skupia się na jak najlepszym zaprojektowaniu sklepu internetowego, aby w pełni wykorzystać jego potencjał. Celem jest stworzenie miejsca, w którym klient będzie mógł w wygodny, łatwy i przyjemny sposób spędzić czas na robieniu zakupów.
6. Animowane prezentacje produktów
Zdjęcia plus opis już nie wystarczają. Teraz popularne są ożywione sposoby prezentacji produktów. Można tego dokonać właśnie za pomocą animacji, która nadaje dynamiki i w większym stopniu wpływa na doświadczenia zakupowe klientów.
7. Strategia wielokanałowa – receptą na sukces
Czasy kiedy sprzedaż wyłącznie przez stronę e-sklepu wystarczyła już dawno minęły. Teraz konkurencja jest tak duża, a klienci rozproszeni w różnych miejscach internetu, że koniecznością stało się wdrożenie sprzedaży wielokanałowej. Handlować można przez media społecznościowe oraz (głównie) Google.
8. Ruch w kierunku komponowalnego handlu
Innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają na stworzenie aplikacji, która składa się z modułów. Każdy z nich ma inne właściwości. Moduły można dowolnie łączyć i modyfikować, dzięki czemu mogą powstawać zupełnie nowe aplikacje z innymi funkcjonalnościami w odpowiedzi na zmieniające się uwarunkowania. Z badania firmy Gartner wynika, że firmy, które przyjęły to podejście, wyprzedzą konkurencję o 80% pod względem szybkości wdrażania nowych funkcji.
9. Rozszerzona rzeczywistość
Najbardziej rozwinięte technologicznie sklepy modowe z powodzeniem wykorzystują zaawansowane narzędzia, które mają sprawić, że Metaverse zadomowi się w codziennym życiu przeciętnego konsumenta.
10. Internetowy lumpeks
Jak informuje BigCommerce, amerykański rynek używanych rzeczy wzrośnie ponad dwukrotnie i osiągnie 82 miliardy dolarów do 2026 roku. Do 2031 r. marki zajmujące się re-commerce będą stanowić 18% branży odzieżowej. Prawie 75% kadry zarządzającej w handlu detalicznym obecnie oferuje lub jest gotowych oferować klientom towary używane.
To był bardzo udany rok w branży modowej. Rok 2023 będzie pełny wyzwań w kwestii poszukiwania swojej przewagi konkurencyjnej i wdrażania technologicznych nowości. Rozwój innowacyjnych rozwiązań, do których przyzwyczaili się już klienci, nie pozwala pozostawać e-sklepom w tyle w tych kwestiach.