Gdzie magazynować towar zaczynając prowadzenie e-sklepu?

#dropshipping #fulfillment

15.08.2022
Udostępnij:

W związku z dynamicznym rozwojem e-handlu coraz więcej osób myśli o założeniu sklepu internetowego. Przygotowanie witryny internetowej to jedno, ale do sprawnie funkcjonującego biznesu potrzeba znacznie więcej. Zaplanowania wymaga m.in. proces sprzedaży oraz magazynowania towarów.

Chociaż Twój sklep będzie działał w świecie wirtualnym, doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że towar trzeba gdzieś przechowywać. Jeśli jest małych rozmiarów – w pierwszym etapie, możesz go przechowywać w domu, garażu lub piwnicy. Nie jest to jednak docelowe rozwiązanie. Problem z przechowywaniem pojawia się wtedy, gdy zamówień jest coraz więcej, a Ty nie masz już gdzie trzymać produktów. Co wtedy zrobić?

Wynajem powierzchni magazynowej

Na początku możesz zdecydować się na wynajem kontenera samoobsługowego. Wynajem takiego pomieszczenia to kilkaset złotych za miesiąc. Takie usługi świadczone są w każdym większym mieście. Powierzchnie magazynowe można dostosować do stopniowo rosnących potrzeb sklepu. Na początek wystarczy jeden niewielki box, a później można zdecydować się na większych rozmiarów kontener, czy nawet kilka pomieszczeń.

Innym sposobem jest wynajem lokalu użytkowego czy hali magazynowej, ale to wiąże się już z większymi kosztami, rzędu kilku tysięcy złotych. Wynajem magazynu nie należy do najtańszych inwestycji i rzadko mogą pozwolić sobie na tę opcję początkujący przedsiębiorcy. Jednak w miarę rozwoju biznesu, będziesz zarabiać więcej, więc i to rozwiązanie stanie się osiągalne. Własny magazyn ma wiele zalet i w każdej chwili możesz mieć dostęp do towaru. To bardzo istotne, jeśli zależy Ci, aby przesyłka jak najszybciej dotarła do klienta.

Decydując się na to rozwiązanie, przede wszystkim należy zwrócić uwagę, na:

  • właściwe oszacowanie zapotrzebowania na powierzchnię, żeby nie przepłacać za niewykorzystane miejsce;
  • swobodny dostęp do magazynu (o każdej porze), żeby zapewnić nieprzerwany system dostaw do klientów;
  • bezpieczeństwo, oznaczające objęcie obiektu systemem ochrony lub monitoringu, a także systemem przeciwpożarowym. Niektóre firmy oferują nawet ubezpieczenie przechowywanego mienia.

  • Dropshipping

    To zupełnie inne pod względem logistycznym rozwiązanie, które nie wymaga miejsca do przechowywania towarów. Podpisujesz umowę z producentem, po czym do ciebie należy tylko pozyskanie klienta. To firma, z którą współpracujesz przechowuje towar i zajmuje się wysyłką. Niestety ta opcja nie dotyczy standardowych e-sklepów, które sprzedają własny towar.

    Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dropshipping. Z czego wynika rosnąca popularność usługi?

    Fulfillment

    W artykule: Fulfilment, czyli sklep bez magazynu wyjaśniliśmy, że jego istotą jest przekazanie częściowej lub pełnej obsługi zamówień i procesów logistycznych wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Korzystający z tej usługi sklep lub sprzedawca internetowy nie musi mieć własnego magazynu. Firma zewnętrzna przejmuje na siebie odpowiedzialność za magazynowanie, kompletowanie, pakowanie i wysyłkę towarów. Wygląda to w ten sposób, że zamówienia ze strony internetowej Twojego e-sklepu spływają bezpośrednio do firmy, z którą współpracujesz. To ona przygotowuje towar do wysyłki i przekazuje go kurierowi.

    To, na które rozwiązanie się zdecydujesz, zależy od kilku czynników, m.in.: jakim budżetem dysponujesz, jaka jest skala Twojej działalności, ile zamówień w ciągu miesiąca realizujesz, a także jakie są gabaryty Twoich towarów. Przed podjęciem decyzji warto przeanalizować zalety i wady różnych rozwiązań i podjąć mądrą decyzję.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej