Headless e-commerce – sposób na lepszą obsługę klienta?

#sklepy internetowe #projektowanie #headless ecommerce

09.09.2022
Udostępnij:

Świat handlu elektronicznego zmienia się niezwykle dynamicznie i ciągle pojawiają się kolejne rozwiązania dla tego biznesu. Jednym z nich jest headless e-commerce – technologia, która zapewni Ci większą elastyczność, szybkość reakcji i kontrolę. Dlaczego Twoja firma potrzebuje rozwijać się w tym kierunku? Mówią o tym kluczowe trendy, których właściciele sklepów internetowych nie mogą ignorować.


Przyjrzyjmy im się:

  • szacuje się, że w latach 2021-2025 rynek e-commerce wzrośnie do 11 miliardów dolarów;
  • odsetek polskich internautów, kupujących online zwiększa się z roku na rok coraz bardziej dynamicznie – jest ich już 77% (o 4 pp więcej niż rok temu);
  • umacniająca się pozycja e-commerce sprawia, że rośnie liczba sklepów online i, co za tym idzie, wzrasta ich konkurencyjność; to oznacza rosnące koszty pozyskania klientów i konieczność wykorzystania nowych metod sprzedaży i marketingu.

  • Aby się wyróżnić, firmy muszą tworzyć spersonalizowane doświadczenie dla swoich klientów. Headless e-commerce to jedno z silnych narzędzi, które może sprawnie w tym pomóc – wspiera tworzenie kreatywnych doświadczeń zakupowych w łatwiejszy sposób.


    Czym jest headless e-commerce i czy warto stracić dla niego głowę?

    Headless e-commerce to architektura witryny e-commerce, która pozwala na oddzielenie front-endu od back-endu danego sklepu. Dla sklepów internetowych oznacza to przede wszystkim większą elastyczność, bo dzięki temu front-end można aktualizować na bieżąco bez modyfikacji back-endu.

    Jeśli pojęcia takie jak front-end niewiele Ci mówią, te definicje pozwolą Ci lepiej zrozumieć headless e-commerce:

  • front-end – najprościej mówiąc: wszystko, co widzi klient, wchodząc na stronę sklepu internetowego. Inaczej „warstwa prezentacji”. To cyfrowa witryna sklepowa, skierowana do klienta – może obejmować więcej niż tylko stronę internetową, ale też kanały takie jak media społecznościowe czy aplikacje mobilne. Front-end wyświetla informacje końcowemu klientowi;

  • back-end – inaczej „zaplecze”. Wszystkie procesy, systemy i narzędzia, wykorzystywane w tle w celu obsługi operacji i płynnego działania firmy. Back-end przetwarza informacje z bazy danych;

  • bazy danych – zbiór informacji takich jak ceny, zdjęcia i opisy produktów.

  • web-application-architecture
    Źródło: Evertop.pl

    Standardowo wszystkie trzy elementy działają wspólnie. Konieczność jednoczesnego rozwijania front-endu i back-endu powoduje, że wprowadzenie każdej zmiany zajmuje sporo czasu. To można zmienić za sprawą headless e-commerce, dzięki któremu te warstwy są od siebie oddzielone.

    Co jeszcze wyróżnia technologię headless? Wykorzystanie interfejsów API, narzędzi typu Heroku i Mulesoft, rozwiązań takich jak experience manager. A co to w praktyce oznacza dla Twojej firmy i jej klientów?


    Headless e-commerce pozytywnie wpływa na doświadczenie klienta

    Każde rozwiązanie, które sprawia, że Twój klient chętniej robi zakupy w Twoim sklepie, jest bardzo cenne. Za co klienci mogą pokochać headless e-commerce? Dwie największe zalety tego rozwiązania dla użytkowników:

  • natychmiastowe zmiany i szybsza optymalizacja – ponieważ front-end i back-end nie są od siebie uzależnione, zmiany wprowadzone do interfejsu są na bieżąco aktualizowane i prezentowane klientowi. Z kilku minut lub godzin czas wyświetlania zmian w sklepie zmniejsza się do nawet kilku sekund. Aktualizacja informacji w czasie rzeczywistym może być Twoją przewagą w walce o konkurencyjność;

  • kreowanie wyjątkowego doświadczenia konsumenckiego – większa kontrola nad doświadczeniem użytkownika w czasie rzeczywistym to też większe możliwości, aby było przyjemniejsze, bardziej spersonalizowane albo pozytywnie zaskakujące. Dzięki headless Twoja firma może publikować spontanicznie treści, które w danym czasie zainteresują klienta, bez czekania na back-end.

  • Przewagi headless e-commerce z perspektywy przedsiębiorstwa

    Szybkość, elastyczność i ciągła zmiana – to właściwości nowoczesnego handlu elektronicznego. W ich osiągnięciu bez wątpienia pomaga headless e-commerce. Jak to rozwiązanie może przyczynić się do ulepszenia Twojego e-commerce?


    Największe zalety headless e-commerce dla firm:


  • Elastyczność – Twoja firma może reagować na trendy, zmiany oraz światowe wydarzenia lub personalizować treści na bieżąco i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Badania pokazują, że kupujący są aż o 40% bardziej skłonni wydać więcej niż planowali, gdy zakupy są wysoce spersonalizowane. Większa elastyczność dotyczy też wprowadzania nowych rozwiązań. Dzięki headless Twoja firma nie jest uzależniona tylko od jednego dostawcy rozwiązania back-endowego.

  • Szybkość – dzięki oddzieleniu pracy front-endu i back-endu Twoja firma nie musi czekać, aż prace na zapleczu będą skończone, żeby nowe rozwiązanie było wdrożone na stronie. To oznacza szybkość wprowadzania zmian i większą niezależność.

  • Kontrola – z headless masz wolność wyboru dowolnego języka programowania. Dzięki temu w pełni kontrolujesz zmiany technologiczne i tempo ich wdrażania w Twojej firmie, które globalnie z roku na rok wzrasta. Aż 57% liderów IT oraz e-commerce twierdzi, że obecna platforma będzie wspierać ich biznes nie dłużej niż 12 miesięcy.

  • Niezależność – oddzielenie warstwy front-end od back-end zapewnia firmom zdecydowanie większą niezależność, jeśli chodzi o tworzenie i rozwój customer experience.

  • benefits-of-headless-ecommerce
    Źródło: Webkul.com

    Czy headless sprawdzi się dla Twojego e-commerce?

    Nie bez powodu headless wciąż nazywane jest technologią przyszłości. Na razie ta opcja nie jest dostępna na każdej platformie, a korzystające z niej firmy nadal są w mniejszości. Równocześnie bezsprzeczne zalety headless sprawiają, że coraz więcej sklepów korzysta z tego rozwiązania, a niektóre platformy (np. Magento) zaczęły nawet promować tę technologię.


    Tylko Ty znasz zasoby, możliwości i dokładne potrzeby Twojej firmy. Jeśli w Twojej branży szybkość i elastyczność ma znaczenie, by wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm – headless e-commerce to technologia warta rozważenia.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

    Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

    05.08.2024 Czytaj więcej