Ile słów ma dobrze napisany tekst?

#sprzedaż online #marketing #copywriting

16.05.2022
Udostępnij:

Jaka jest optymalna długość tekstu w internecie? To zależy od wielu czynników. Kluczowe jest dopasowanie treści do miejsca publikacji. Nie możesz przecież zniechęcić czytelników na Facebooku zbyt długim postem, a jednocześnie musisz uważać na to, aby artykuł na blogu nie był za krótki.

Prowadząc sklep online warto dbać o spójną i regularną komunikację z klientami. Dobrze napisany artykuł na blogu przyczynia się do lepszego wypozycjonowania sklepu w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy, a ciekawe posty w social media pozytywnie wpływają na wizerunek twojej marki. Dlatego warto, aby każdy napisany przez Ciebie tekst był przemyślany – również pod kątem jego długości.

Uniwersalna długość tekstu

Według badania przeprowadzonego przez Backlinko, najczęściej wyszukiwane w internecie teksty zawierają około 1400 słów. Postawmy jednak sprawę jasno – uniwersalna długość tekstu nie istnieje. Dążenie do idealnej liczby znaków często przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. Najczęściej występującym błędem jest przeoptymalizowana treść, która nie brzmi naturalnie. Dodatkowo, wiele portali ogranicza liczbę znaków w jednej publikacji. Dlatego długość tekstu powinna być każdorazowo dopasowana do celu i miejsca publikacji.

Opis produktu

Opisy produktów to kluczowa kwestia dla każdego sklepu internetowego. Dobrze opisany asortyment może wyróżnić twój sklep spośród konkurencji. Przyjmuje się, że wyczerpujący opis produktu mieści się w przedziale 2-3 tysięcy znaków ze spacjami. Dłuższe teksty są zalecane tylko wtedy, gdy masz do przekazania naprawdę istotne informacje. Przy tworzeniu opisu produktu zwróć uwagę na precyzyjny dobór słów, poprawną strukturę oraz przejrzystość treści. Nie bój się używać pogrubień i podkreśleń, a także zadbaj o to, aby w tekście wystąpiły słowa kluczowe.

Artykuły blogowe

Długość wpisu blogowego tak naprawdę zależy od złożoności tematu – niektórych wątków nie wyczerpiesz nawet, gdy napiszesz 8 tys. słów. Tekst powinien być przede wszystkim wnikliwy i odpowiadać na pytania czytelników. Powinien zainteresować odbiorcę, dostarczyć mu nowych użytecznych treści, a także skłonić do refleksji.

Absolutnym minimum dla blogposta jest 2,5 tys. znaków – krótszy tekst będzie wyglądał bardziej jak post w serwisie społecznościowym niż artykuł. Na blogu stosuj krótkie zdania i krótkie akapity, wykorzystuj nagłówki i śródtytuły. Takie zabiegi ułatwiają czytanie – co czasem oznacza tylko “scrollowanie” – publikacji. W tekstach blogowych dodawaj obrazy, wykresy i grafiki. Zdjęcia przyciągają uwagę i zatrzymują czytelnika na dłużej.

Social Media

Każda platforma społecznościowa rządzi się swoimi prawami. Przyjmuje się, że treści publikowane na social mediach nie powinny być zbyt długie.

Według analizy BuzzSumo, na Facebooku najlepiej sprawdzają się krótkie posty, które mają około 50 znaków.

liczba-znakow-na-facebooku

Na Instagramie jest podobnie. Według Quintly Found, preferowana długość wpisu na Instagramie wynosi 1-50 znaków. Dłuższe opisy wydają się zbyt chaotyczne i odciągają uwagę od zdjęcia.

liczba-znakow-na-instagramie

Co ciekawe, analiza Quintly Found pokazuje również, że dla różnych profili najlepiej działa inna liczba hasztagów. Upraszczając jednak, największe zainteresowanie profilem przynosi wstawienie od 1 do 10 hasztagów.

Na Twitterze najpopularniejsze posty mają od 240 do 259 znaków. To właśnie nieco dłuższe treści – jak na specyfikę tej platformy – zdobywają największą liczbę polubień oraz retweetów. W ostatnich miesiącach coraz większą popularność zyskują też tzw. thready (wątki).

liczba-znakow-na-twitterze

Newsletter

Napisanie dobrego newslettera, tj. takiego którego chce się otworzyć, wiąże się z… dobrym tytułem. Według DmSales, najczęściej otwierane wiadomości mają tylko trzy słowa w tytule. Krótki, spersonalizowany i odnoszący się do treści wiadomości tytuł na pewno przyciągnie uwagę odbiorcy. Unikaj jednak stosowania wykrzykników, które mogą zakwalifikować twoją wiadomość jako spam.

Sama treść newslettera również nie powinna być długa. Przyjmuje się, że optymalna liczba linijek to 20, czyli około 200 słów. Ważne, żeby treść wiadomości miała konkretny cel – najlepiej przyjmowane są teksty edukacyjne lub informacyjne. Zwróć uwagę na regularność wysyłania newsletterów. Nie powinno się ich wysyłać rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

Podsumowanie

Liczba słów ma znaczenie. Jednak nie daj sobie wmówić, że jest to najbardziej znaczący element sukcesu twojej publikacji. Najważniejsze jest, aby tekst był dobrze napisany, a także łatwy w odbiorze. Złota zasada mówi – pisz tak, żeby użytkownicy nie musieli szukać informacji na innych stronach internetowych.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

23.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej