Wyższe raty kredytów, podwyżki czynszu za najem biura i magazynu, droższe zakupy i usługi kurierskie, wysokie ceny materiałów do pakowania – czy tak wyglądają realia Twojego biznesu w dobie rekordowej inflacji? To prawdopodobnie odpowiedni moment, aby podnieść ceny w Twoim e-sklepie. Jak to zrobić?
Inflacja to zjawisko ekonomiczne polegające na wzroście ogólnego poziomu cen towarów i usług oferowanych w gospodarce. Postrzegana jest jako stan gospodarki wynikający z nadwyżki globalnego popytu nad globalną podażą w warunkach niemożności łatwego zwiększania podaży. Przejawia się wzrostem cen. Tyle w teorii, sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.
Rekordowa inflacja w Polsce
Obecnie w Polsce zmagamy się z najwyższą od 25 lat inflacją. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w lipcu 2022 roku, osiągnęła poziom 15,6%, a w sierpniu 16,1%.
Drożeje wszystko, a Ty jako przedsiębiorca z pewnością również to zauważasz. Myślisz, że wraz z rozwojem biznesu, Twoje przychody powinny się zwiększać, a w rzeczywistości ciągle pojawiają się nieplanowane koszty, przez które nie możesz osiągnąć założonego celu. W podobnej sytuacji jest wielu właścicieli e-sklepów.
Z jednej strony przed podwyżką cen blokuje Cię wizja utraty przewagi konkurencyjnej, z drugiej strony taka sytuacja nie może dłużej trwać, bo nie zarabiasz, tyle ile zakładałeś...
Masz dwa wyjścia: sprzedawać więcej albo podnieść ceny. O tym, jak sprzedawać więcej, przeczytasz w tym poradniku. Tymczasem omówmy drugie rozwiązanie.
Kiedy warto podnieść ceny i jak to zrobić?
Są chwile, kiedy nie można już zwlekać z podniesieniem cen. To momenty, gdy koszty są wyższe od przychodów, gdy Twoje ceny są o wiele niższe od konkurencji, gdy masz dużo klientów, którzy Twoją ofertę oceniają jako „tanią”. Nie warto jednak podnosić cen bez przygotowania – siebie i klientów.
Zanim ustalisz nowe ceny, policz ile dokładnie chcesz zarobić na każdym produkcie. Weź pod uwagę, że inflacja może jeszcze wzrosnąć i ustal wysokość cen tak, byś nie musiał ich za chwilę ponownie podnosić.
Przygotuj swoich klientów na podwyżkę. W dobrym tonie jest wyjaśnić, że koszty prowadzenia działalności znacząco wzrosły ze względu na inflację. Możesz poinformować, że w związku z tym wkrótce ceny niektórych (lub wszystkich) produktów zostaną podwyższone.
Taka informacja może zachęcić klientów do szybkich zakupów przed podwyżką, co wpłynie na wzrost sprzedaży i pozwoli nadrobić straty. Poinformowani klienci będą bardziej wyrozumiali. Jeśli do tej pory byli zadowoleni z zakupów, to niewielka podwyżka nie powinna zmienić ich planów zakupowych. Jeśli szczerze informujesz swoich klientów o podwyżce, możesz liczyć na to, że będą cię postrzegać jako wiarygodnego przedsiębiorcę.
Rozsądnym podejście do podnoszenia cen jest zaoferowanie jakiejś wartości dodanej. Może to być miły gadżet, e-book z ciekawymi treściami, wydłużony okres gwarancyjny, wsparcie techniczne lub darmowy serwis. Wiele zależy od tego, co i komu sprzedajesz.
Razem można więcej
Ciekawym pomysłem jest nawiązanie współpracy z zaprzyjaźnionym e-sklepem, który sprzedaje komplementarne produkty. Wystarczy wspólnie opracować plan i wybrać kilka produktów, które można sprzedać razem, a w efekcie więcej na nich zarobić.
Na przykład firma X sprzedaje wędki, a firma Y sprzedaje strój do wędkowania. Firma X komunikuje, że osoba, która kupi wędkę (z wyższą ceną), otrzyma rabat do sklepu Y na kamizelkę wędkarską (czyli produkt, na który kalkuluje się dać rabat). Podobnie robi firma Y, informując o rabacie na wybrany asortyment sklepu X. Aby przeprowadzić taką akcję, obie firmy muszą szczegółowo określić plan działania i zastanowić, co jeśli współpraca przyniesie korzyść tylko jednej stronie.
Podczas podnoszenia cen pamiętaj, aby jednocześnie starać się podnieść jakość obsługi, szczególnie tej posprzedażowej. Zaangażuj się bardziej w utrzymanie dobrych relacji z klientami, aby czuli wsparcie po transakcji. W przeciwnym razie mogą pomyśleć, że wykorzystałeś koniunkturę, aby zwiększyć swoje zyski.