Jak określić grupę docelową sklepu internetowego?

#sklepy internetowe #grupa docelowa

14.04.2023
Udostępnij:

Przygotowując się do stworzenia sklepu internetowego, Twoim pierwszym krokiem powinno być określenie grupy docelowej. Od tego zależą bowiem rodzaj i forma przekazywanych treści, wybór kanałów dystrybucji i promocji, czy choćby określenie stylu Twojego sklepu. Jak dowiedzieć się, kto jest Twoją grupą docelową?

Grupa docelowa to Twoi klienci. Posiadają wspólne cechy, które powodują, że są gotowi korzystać z Twojej oferty. Za pomocą odpowiednich argumentów można ich umiejętnie przekonać do zakupów. Wcześniej jednak trzeba do nich dotrzeć.

Niektórzy przedsiębiorcy z góry zakładają, kto jest ich odbiorcą. W praktyce okazuje się, że nie zawsze ma to odzwierciedlenie w rzeczywistości. Kreując strategię sprzedażowo-marketingową do niewłaściwej grupy, narażają się na niepotrzebne koszty. Sprzedając na przykład sukienki na wesele nie powinni przecież kierować oferty do wszystkich, w tym do mężczyzn. Dlatego bardzo ważne jest, aby precyzyjnie wyłonić grupę docelową.


Określ grupę docelową

Aby dokonać właściwego doboru targetu, możesz posiłkować się kryterium geograficznym, demograficznym, psychograficznym oraz behawioralnym. W zależności od wybranej metody interesować Cię będą następujące informacje: miejsce zamieszkania, wiek, płeć, dochód, wykształcenie, zawód, styl życia, wartości, cechy charakteru, preferencje zakupowe. Jak widzisz to szczegółowe zagadnienia, a ich rzetelne poznanie jest obowiązkowe. Skąd masz czerpać taką wiedzę? Oto pięć sprawdzonych sposobów na wyłonienie grupy docelowej:

1. Zlecenie usługi agencji marketingowej.
2. Wykorzystanie raportów marketingowych.
3. Analiza zachowań użytkowników w mediach społecznościowych.
4. Analiza klientów konkurencji.
5. Analiza dotychczasowych klientów.

Najwięcej informacji o swoich klientach, znajdziesz w raporcie Google Analytics – o ile masz już stronę internetową.


Google Analytics

Każdy, kto ma firmową stronę internetową może do niej podpiąć darmowe narzędzie Google Analytics, które umożliwia analizę statystyk. To cenne źródło informacji. Można dowiedzieć się ilu użytkowników weszło na stronę, z jakich urządzeń korzystają, jaka jest ich płeć, wiek i miejsce pochodzenia. Dla właściciela sklepu internetowego najważniejszą informacją będzie natomiast liczba konwersji.


Wyłonienie grupy docelowej w praktyce

Zastanówmy się, jak będzie wyglądało wyłonienie grupy docelowej — na przykładzie firmy zajmującej się sprzedażą suplementów diety.

Firma sprzedaje suplementy diety w sklepie stacjonarnym i wkrótce planuje otworzyć sklep internetowy. Co zrobić, krok po kroku, aby wyłonić jej grupę docelową?

  • W pierwszej kolejności zaobserwować kim są klienci sklepu stacjonarnego.
  • Sprawdzić w raporcie Google Analytics, kto odwiedza stronę internetową firmy.
  • Zweryfikować w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, profil odbiorców kanału reklamowego.
  • Prześledzić strony w mediach społecznościowych sklepów o tym samym profilu i dokonać analizy osób, które się angażują.
  • Dokonać obserwacji użytkowników na grupach społecznościowych związanych z dietetyką.
  • Skontaktować się z dietetykami i zapytać o ich grupę docelową.
  • Zweryfikować dostępne w internecie raporty na temat stylu życia, aktywności fizycznej i stosowania suplementacji.
Te informacje wystarczą, aby przygotować grupę docelową, czyli wyłonić osoby, które charakteryzują określone cechy. Jeśli budżet na to pozwala, można pominąć te kroki i od razu zlecić wyłonienie targetu agencji reklamowej. Trzeba liczyć się ze sporym kosztem. Jakim? To zależy od agencji, jedne liczą za taką usługę kilkaset złotych, inne nawet kilka tysięcy złotych.


Gdyby to było takie proste…

Niestety w praktyce często zdarza się, że wyłonienie jednej grupy docelowej nie jest możliwe. Często trzeba wyłonić ją osobno dla każdej grupy produktów. Nawiązując do wcześniejszego przykładu, można to wyjaśnić tak: kto inny będzie zainteresowany suplementami na wzmocnienie masy mięśniowej, a kto inny produktami pozwalającymi walczyć z nadliczbowymi kilogramami. Dlatego specjaliści od marketingu zazwyczaj tworzą kilka grup docelowych i dla każdej kreują osobną personę. To taka „sztuczna postać”, której przypisuje się cechy i w kolejnych krokach wdrażania strategii, kieruje do niej ofertę.

Jeżeli więc zależy Ci na minimalizacji kosztów i maksymalizacji konwersji, musisz poważnie podejść do tematu określenia grupy docelowej. Jeśli poznasz swoich odbiorców, będzie Ci również łatwiej zarządzać sklepem i jego zasobami. W przeciwnym razie to, czy Twój biznes będzie dochodowy, będzie w dużej mierze zależeć od szczęścia.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Wykorzystanie big data do optymalizacji sprzedaży i marketingu w e-commerce

Odkryj, jak big data może zmienić e-commerce. Poznaj metody zbierania danych, techniki analityczne oraz wyzwania i przyszłość big data na rynku e-commerce.

20.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

SEO i marketing treści dla zaawansowanych. Jak dostarczać wartość, która przyciąga klientów?

Dowiedz się, jak zwiększyć widoczność Twojego e-sklepu. Optymalizacja techniczna, budowanie linków, treści dla wyszukiwania głosowego–wszystko w jednym miejscu.

18.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Start w e-commerce. Najważniejsze narzędzia, które pomogą Ci odnieść sukces

Poznaj narzędzia dla początkujących e-przedsiębiorców, które pomogą Ci osiągnąć sukces w e-commerce. Od zarządzania treścią po automatyzację marketingu...

17.06.2024 Czytaj więcej