Jak przeprowadzić test A/B w sklepie internetowym?

#sklepy internetowe #projektowanie #testy A/B

28.02.2023
Udostępnij:

Jeżeli zoptymalizujesz swoją stronę internetową, możesz liczyć na wzrost współczynnika konwersji. Do realizacji tego celu może posłużyć np. test A/B. Pod tą nieco enigmatyczną nazwą kryje się skuteczny sposób na sprawdzenie efektywności elementów zastosowanych na stronie.


Twoja strona zmienia się – dodajesz nowe produkty i zdjęcia, modyfikujesz opisy kategorii, uaktualniasz ceny... Czasem wystarczy drobna modyfikacja, aby strona straciła swoją dotychczasową skuteczność – lub przeciwnie, zyskała nową grupę klientów. Dlatego powinieneś od czasu do czasu, przetestować ją i dowiedzieć się, czy nadal spełnia swoją rolę.

W tym poradniku wyjaśniamy krok po kroku – jak zaplanować test A/B, jakie elementy warto przetestować i o czym należy pamiętać podczas tego procesu.


Czym jest test A/B?


Przeprowadzenie testu A/B polega na zbadaniu różnych wersji strony na tej samej grupie klientów. Celem jest sprawdzenie, która strona wygeneruje lepsze wyniki. Wariant, który pozytywnie przejdzie test, powinien zostać wdrożony na stałe, co może dać szansę na sukces w przyszłości.

Testom podlegają elementy on-site, czyli strona internetowa lub off-site, czyli pozostałe elementy, takie jak na przykład banery reklamowe. Dzisiaj przyjrzymy się testowaniu strony internetowej.


Zaczynamy test


Przygotowania do przeprowadzania testu polegają na przemyślanym wyborze elementów do badania. Rzadko kiedy testuje się całą witrynę, a raczej wybrane elementy. Przede wszystkim należy skupić, się na tych, które generują kliknięcia – to na przykład CTA, czy nazwy kategorii.

Załóżmy, że do testu wybieramy CTA. W obecnej wersji brzmi ono „Kupuję” a w testowanej wersji „Wrzuć do koszyka”. Co prawda kliknięcie jednego jak i drugiego przycisku przekieruje nas do koszyka, ale nie z taką samą skutecznością. Może Ci się wydawać, że „Wrzuć do koszyka” jest mniej zobowiązujące, a „Kupuję” bardziej zdecydowane. Zauważ tylko, że to Tobie się tak wydaje. Twoja grupa docelowa może przecież zareagować zupełnie inaczej. Dlatego trzeba to sprawdzić. Do tego celu będą Ci potrzebne podpięte statystyki do strony (np. Google Analytics), dzięki czemu ocenisz efekty testu.

Aktualne CTA – „Kupuję” – określamy literą A

Testowane CTA - „Wrzuć do koszyka” – określamy literą B

Przygotowujesz teraz dwie wersje strony. Jedną z CTA „Kupuję”, a drugą z CTA „Wrzuć do koszyka”. Ważne, aby pozostałe elementy były dokładnie takie same. Chodzi o to, aby mieć pewność, że to właśnie ten element wpłynął na końcowe wyniki testu. Obie strony wyświetlasz tej samej liczbie osób. Pozytywnie test przechodzi ta, która zdobyła większą liczbę zamówień. Taki test powinien jednak trwać trochę czasu, aby wyniki były miarodajne. Ile? Trudno określić. Wiele zależy od tego, jaki jest na niej poziom konwersji. Jeśli duży – wystarczy kilka dni, jeśli niezbyt wysoki – poświęć na testy kilka tygodni.

Możesz również przeprowadzić test w drugą stronę – zbadać witrynę, ale na różnych grupach docelowych. W ten sposób dowiesz się, do której powinieneś kierować swoją ofertę. Może to wydawać się oczywiste, ale okazuje się, że nawet właściciele sklepów internetowych czasami mylnie określają swoich klientów. Taki rodzaj testu można przeprowadzić na przykład na Facebooku, gdzie reklamę można targetować do konkretnej grupy. To świetny i niedrogi sposób, aby przekonać się, kto rzeczywiście jest Twoim potencjalnym klientem.


Test z aplikacją


Czasem mniej kosztowne, od zaangażowania programisty, może być wykorzystanie do przeprowadzenia testu A/B dedykowanej aplikacji. Najpopularniejsze to Unbounce, Visual Website Optimizer, Tuning Engine lub SiteSpect.

W zależności od tego, co poddasz testom, będzie to miało różny wpływ na Twoją stronę. Wspomniane CTA będzie bezpośrednio oddziaływać na sprzedaż. Zmiana nagłówków z kolei może przyczynić się do większego zainteresowania Twoją stroną z poziomu wyszukiwarki. Czasem nawet nie chodzi o zmianę treści, ale chociażby o umiejscowienie przycisku na stronie, jego kształt czy rozmiar.

Testy A/B są dowodem na to, że czasem drobne zmiany mają ogromne znaczenie. To naprawdę skuteczne narzędzie do optymalizacji witryny, dzięki któremu dopasujesz ją do konkretnej grupy docelowej. Warto rozważyć przeprowadzenie takich testów, choćby na kluczowych elementach – szczególnie tych, które bezpośrednio oddziałują na wyniki sprzedażowe.

💡 Sprawdź 12 narzędzi do testów A/B, które omamawiamy w podlinkowanym artykule. Porównaj funkcje i wybierz to rozwiązanie, które najlepiej odpowiada Twoim aktualnym potrzebom.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak wykorzystać dane do rozwoju sklepu online?

Zwiększ sprzedaż i popraw doświadczenie klientów, dzięki analizie danych. Odkryj skuteczne narzędzia, personalizację oferty i dynamiczne strategie cenowe.

25.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zarządzanie zmianami i niepewnością w biznesie internetowym

Odkryj, jak zarządzać niepewnością i przekształcać wyzwania w okazje do rozwoju. Przygotuj się na podróż w świat zarządzania zmianami w e-commerce.

24.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie big data do optymalizacji sprzedaży i marketingu w e-commerce

Odkryj, jak big data może zmienić e-commerce. Poznaj metody zbierania danych, techniki analityczne oraz wyzwania i przyszłość big data na rynku e-commerce.

20.06.2024 Czytaj więcej