Być może masz poczucie, że wszystkie kanały komunikacji, które wykorzystałeś do tej pory nie sprawdziły się. Może, chcesz czegoś oryginalnego, bo wiesz, że zwykła reklama nie jest już skuteczna. Zastanawiasz się nad modną w ostatnim czasie współpracą z influencerem? To dobry pomysł, ale trzeba się do niej odpowiednio przygotować.
Promowanie oferty i marki jeszcze nigdy nie było tak trudne jak teraz. Z jednej strony rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, z drugiej konsumenci nie są tak podatni na reklamę. Dlatego przedsiębiorcy szukają alternatywnych rozwiązań, np. współpracy z influencerami.
Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących obszarów marketingu. Wszystko za sprawą spektakularnych efektów sprzedażowych, jakie można w ten sposób osiągnąć. Influencerzy mają ogromne zasięgi i swoim autorytetem mogą przekonać do zakupu zupełnie nową grupę odbiorców. Kluczowy jest jednak dobór właściwego influencera.
Kim jest influencer ?
Zgodnie z definicją zawartą w Przewodniku po influencer marketingu cz. I, to osoba mająca wpływ na swoją społeczność poprzez treści publikowane na swoich profilach social media lub w cyfrowych platformach dystrybucji treści. W skrócie: influencerem jest osoba, która ma kanał na platformie socialmediowej, przez który komunikuje się ze swoimi obserwatorami.
Influencerzy mogą być nazywani:
Influencer marketing to stosunkowo nowa forma marketingu, w której główną rolę odgrywa wspomniany influencer. Podejmując z nim współpracę, zleca mu się przekazywanie określonych w ramach umowy komunikatów, np. dotyczących zastosowania danego produktu. Jeśli na przykład sprzedajesz kosmetyki, to influencer może je testować, a następnie recenzować. W ten sposób stara się wpływać na opinię konsumentów, którzy w efekcie mogą zdecydować się na zakup kosmetyku.
Wybór influencera
To najważniejszy krok, który zadecyduje o powodzeniu przedsięwzięcia. Przede wszystkim należy zdecydować się na osobę, która działa w danej branży. Jeżeli chcesz wypromować asortyment swojego sklepu, w którym znajdują się na przykład gadżety do gotowania, to musisz znaleźć influencera, który zna się na gotowaniu, a nie na modzie, czy projektowaniu. Ważne jest również osobowość, jakość materiałów oraz zasięgi. (więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Influencer marketing w e-commerce. Jak najlepiej dobrać influencera?)
Zwróć uwagę, w jakich mediach społecznościowych Twoja firma będzie promowana. Jeśli influencer działa na przykład na TikToku możesz się spodziewać, że dotrze do młodszych osób. Ważne jest również, jakie znaczenie wybrany kanał będzie miał w przyszłości. Szczegółowe dane na ten temat perspektywy rozwoju poszczególnych platform internetowych, przeprowadził Whitpress i przedstawił w raporcie Influencer Marketing od A do Z.
Najbardziej optymistyczne prognozy ankietowanych dotyczyły Instagrama, YouTube’a, LinkedIna i TikToka. Z kolei największy spadek znaczenia w kolejnych 3 latach przewiduje się dla Snapchata, Facebooka, blogów i Pinteresta.
Zanim zdecydujesz się na współpracę z influencerem, dokonaj selekcji i wybierz kilka osób. Sprawdź średnią liczbę wyświetleń w ostatnim czasie u poszczególnych osób (na podstawie screenów oraz danych zaczerpniętych bezpośrednio z panelu administratora). Poproś również influencerów o wskazanie ogólnych kosztów współpracy. Zastanów się, jaki jest cel Twojej kampanii. Czy bardziej zależy Ci na emocjonalnym zaangażowaniu widza, czy na wytłumaczeniu mu oferty bądź produktu? Mając określony cel, informację o zasięgach i ofertę cenową, podejmij ostateczną decyzję o wyborze influencera.
Współpraca z influencerami
Określ w umowie, jak konkretnie będzie wyglądała promocja Twojej firmy, czy oferty. Jeśli jest taka potrzeba, określcie scenariusz działań wraz z harmonogramem. Podczas ustalania szczegółów weź pod uwagę zdanie influencera, bo dobrze zna swoją społeczność.
W Przewodniku Po Influencer Marketingu Cz. I przygotowanym przez Grupę Roboczą Influencer Marketing IAB Polska znajduje się brief, który warto wykorzystać podczas współpracy z influencerem. To lista informacji, którą powinieneś mu przekazać, przed przystąpieniem do podpisania umowy o realizacji kampanii reklamowej w mediach społecznościowych. Co zawiera?
Marketerzy podkreślają, że długofalowa współpraca przynosi lepsze efekty niż jednorazowa, dlatego warto zaplanować dłuższą współpracę i z góry ustalić jej koszty.
Podsumujmy, jak w 10 krokach powinny wyglądać poszczególne etapy influencer marketingu:
1. Stwórz strategię.
2. Określ budżet.
3. Zdecyduj, czy działasz z agencją, czy sam.
4. Wybierz odpowiednie media społecznościowe.
5. Przygotuj brief.
6. Wybierz i zweryfikuj influencerów.
7. Podpisz umowę.
8. Promuj.
9. Zapłać.
10. Mierz efekty.
Czy warto podjąć współpracę z influencerem?
Taka współpraca jest skuteczna i warto z tej formy reklamy skorzystać – potwierdzają to badania Whitepress.
Współpraca z influencerem ma sens szczególnie, gdy planujesz wprowadzić nowy produkt na rynek. Tę tezę, potwierdzają badania Whitepress. Okazuje się, że dla 72% internautów, stałych odbiorców treści influencerów, blogi i vlogi są pierwszym źródłem informacji o ofercie danej marki – znacznie ważniejszym od opinii osób z najbliższego otoczenia. Aż 57% stałych odbiorców blogerów i vlogerów cyklicznie śledzi swoich internetowych idoli, by dokonywać świadomych decyzji zakupowych. Właśnie dlatego influencerzy są doskonałym pośrednikiem w informowaniu o nowej ofercie.
Ile to kosztuje?
Ciekawej odpowiedzi na to pytanie udzielił Paweł Lipiec w jednym z artykułów w magazynie Marketer+. Napisał: „Pytanie, ile kosztuje współpraca z digital influencerami, jest tak samo precyzyjne, jak pytanie, ile kosztuje samochód. Wszystko zależy od tego, co chcesz kupić”.
Cena takiej reklamy jest uzależniona jest głównie od zasięgu danego influencera. Ci, którzy nie mają dużej rzeszy obserwatorów, mogą zgodzić się na współpracę nawet na zasadzie barteru lub wysyłki produktów. Najczęściej koszt współpracy wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Są jednak influencerzy-celebryci, z którymi współpraca jest znacznie droższa i może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych (lub więcej).
Pamiętaj, żeby w budżecie zarezerwować również miejsce na inne wydatki, takie jak: koszty produktów lub próbek wysyłanych do influencerów, koszty zapakowania i wysyłki produktów, koszty dodatkowej promocji materiałów oraz dostęp do narzędzi analitycznych i platform, aby sprawdzić efektywność kampanii.
Z danych Whiteress wynika, że w 2018 większość firm inwestowała w influencer marketing mniej niż 1000 zł miesięcznie. Jednak spora grupa, bo 31% marketerów, przeznaczyła na te działania powyżej 5000 zł miesięcznie.
Współpraca z influencerami jest czasochłonna, wymaga dużego zaangażowania i zabezpieczenia sporych środków w budżecie. Jednak jej efekty są w stanie wynagrodzić poniesiony trud. Poprowadzona w odpowiedni sposób akcja reklamowa może przynieść ogromne korzyści, głównie sprzedażowe.