Masz przed sobą nie lada wyzwanie – przygotować sklep na odwiedziny pokolenia Alfa. Co prawda, teraz są jeszcze dziećmi, ale już za kilka lat będą wymagającymi konsumentami. Dowiedz się, czego w przyszłości będzie szukać w ofercie Twojego sklepu pokolenie „Always on”, czyli podłączonych do elektroniki.
Jakie mamy pokolenia?
W historii społeczeństw i kultur występuje wiele różnych podziałów na pokolenia, zwykle opartych na określonych cechach, doświadczeniach i wartościach. Cofając się o jakieś 70-80 lat, są to:
To pokolenie urodzone po II wojnie światowej, głównie w latach 1946-1964. Nazwa "Baby Boomers" wynika z gwałtownego wzrostu liczby urodzeń w tym okresie. Są często kojarzeni z aktywizmem społecznym, mocnym zaangażowaniem w pracę i silnymi wartościami konserwatywnymi.
Obejmuje osoby urodzone w latach 1965-1980. Pokolenie X dojrzewało w czasach gwałtownych zmian społecznych, takich jak rewolucja seksualna, rozwój technologii i globalizacja. Często są opisywani jako pokolenie zawieszone między Baby Boomers a milenialsami, odczuwający napięcie między tradycją a postępem.
Pokolenie urodzonych w latach 1981-1996 (czasami przyjmuje się również lata 1980-2000). Milenialsi dorastali w czasach dynamicznego rozwoju technologicznego, w tym internetu, komputerów osobistych i telefonów komórkowych. Są często kojarzeni z postawami otwartości na różnorodność, zrównoważonym rozwojem i pracą zespołową.
Obejmuje osoby urodzone w latach 1997-2012 (czasami przyjmuje się lata 2000-2015). Pokolenie Z to pierwsza grupa, która wychowała się w erze powszechnego dostępu do internetu i mediów społecznościowych. Znani są z wysokiej zręczności technologicznej i szybkiego dostosowywania się do nowych technologii. Mają tendencję do bycia bardziej niezależnymi i przedsiębiorczymi w porównaniu do poprzednich pokoleń.
Określenie „pokolenie Alfa” stworzył badacz pokoleń i futurolog Mark McCrindle w 2005 roku. Pokolenie Alfa to dzieci urodzone po roku 2010, choć granice czasowe mogą się nieznacznie różnić w różnych źródłach. Pokolenie Alfa ma dzisiaj mniej niż 13 lat.
Kim jest pokolenie Alfa?
Nazwa "Alfa" pochodzi od pierwszej litery alfabetu greckiego i symbolizuje nowy początek, początek nowej generacji. Ponieważ pokolenie Alfa jest jeszcze bardzo młode, trudno jest dokładnie określić jego cechy i wpływy kulturowe, ponieważ nadal rozwija się i dojrzewa.
Jednakże, przewiduje się, że pokolenie Alfa będzie miało unikalne doświadczenia i cechy ze względu na rozwój technologii, które miały miejsce w okresie ich dzieciństwa. Są od najwcześniejszych lat zaznajomieni z technologią, smartfonami, tabletami i innymi urządzeniami elektronicznymi. Dlatego właśnie nazywa się ich “Always on”.
Czas spędzają głównie w portalach społecznościowych, a za swoje autorytety uznają influencerów z YouTube’a i Tik Toka. Świetnie poruszają się w sieci, nie znoszą nudy i zawsze i wszędzie poszukują interaktywności.
Ciekawą charakterystykę pokolenia Alfa można znaleźć w raporcie przygotowanym przez australijskich badaczy. Wynika z niego, że osób z pokolenia Alfa w 2025 będzie ponad 2 miliardy. Będzie więc ono stanowiło największe pokolenie w historii świata.
Co wiadomo już teraz?
Zdaniem ekspertów to pokolenie będzie żyło dłużej, będzie więcej pracować, będzie też bardziej wykształcone. Co najważniejsze – będzie najbogatszym pokoleniem do tej pory. To duża szansa dla branży e-commerce.
Czego można się spodziewać i jak się do tego przygotować?
Pokolenie Alfa, będące najmłodszą generacją, wnosi ze sobą unikalne wyzwania i zmiany. Marketerzy i firmy muszą dostosować swoje strategie reklamowe i komunikacyjne, aby przyciągnąć uwagę tego pokolenia.
Jakie cechy wyróżniają pokolenie Alfa?
Pokolenie Alfa, rozpoczynające się od narodzin w 2010 roku i później, jest pierwszym pokoleniem urodzonym w całkowicie cyfrowym świecie. Charakteryzuje je naturalna biegłość w obsłudze technologii, często nawet bardziej zaawansowanej niż u ich rodziców. Ponadto, wychowując się w erze szybkiej komunikacji i mediów społecznościowych, mają tendencję do bycia bardziej adaptacyjnymi, wielozadaniowymi i globalnie świadomymi w porównaniu z wcześniejszymi pokoleniami.
Jak dostosować e-sklep do oczekiwań pokolenia Alfa?
Żeby dostosować e-sklep do oczekiwań pokolenia Alfa, należy zintegrować najnowsze technologie, takie jak rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość, umożliwiając interaktywne doświadczenia zakupowe. Sklep powinien być też responsywny, działać płynnie na różnych urządzeniach, a proces zakupowy musi być szybki i intuicyjny. Ponadto, warto zainwestować w edukacyjne treści i gry, które angażują młodszych użytkowników oraz promują wartości i produkty sklepu w atrakcyjny sposób.
Jakie trendy konsumenckie przewiduje się dla pokolenia Alfa?
Dla pokolenia Alfa przewiduje się, że będą oni jeszcze bardziej związani z technologią, ceniąc produkty i usługi zintegrowane z najnowszymi innowacjami. Będą także przywiązywać dużą wagę do personalizacji i autentyczności, oczekując od marek przejrzystości i zaangażowania w kwestie społeczne oraz środowiskowe. Ponadto, jako pokolenie globalne, Alfy prawdopodobnie będą poszukiwać doświadczeń i produktów odzwierciedlających różnorodność kulturową i globalną świadomość.