Jak przygotować skuteczny opis produktu?

#sprzedaż online #optymalizacja #opisy produktów

10.05.2021
Udostępnij:

Sprawa wydaje się banalnie prosta. Opisujesz cechy swojego produktu, parametry techniczne i gotowe. Jednak nie tędy droga. Zastanów się, co jest Twoim celem: poinformowanie klienta o produkcie, czy zachęcenie go do zakupu? Jeśli to drugie, to sprawdź wskazówki, które dla Ciebie przygotowaliśmy.


Zastanówmy się, w jaki sposób klient podejmuje decyzję o zakupie. W pierwszej chwili przegląda zdjęcia, które decydują o tym, czy produkt go zainteresuje. O tym jak ważne są dobre zdjęcia produktowe pisaliśmy już wcześniej. W kolejnym kroku – gdy zdjęcia zdobędą jego uwagę – klient czyta opis produktu.

Ma on szczególne znaczenie, co potwierdzają m.in. wyniki raportu Onespace. Wartościowy opis produktu wpływa na podjęcie decyzji o zakupie w grupie aż 87% kupujących . Jeżeli klient znajdzie w nim informacje, które rozwieją jego wątpliwości, odpowiedzą na kluczowe pytania – produkt trafi do koszyka zakupowego. Jak w takim razie przygotować dobry opis produktu?


1. Określenie grupy docelowej


Jeżeli nie wiesz komu sprzedajesz swój produkt, to tym bardziej klient nie wie, czy jest przeznaczony dla niego. Najpierw Ty musisz uświadomić sobie, kogo potrzeby zostaną zaspokojone, a później przygotować ofertę w taki sposób, aby tę osobę do tego zakupu przekonać. Jeżeli na przykład sprzedajesz etui z bajkowym motywem, to ofertę musisz skierować do rodziców dzieci. Zastanów się, co wpływa na podjęcie przez nich decyzji – na przykład spełnienie marzeń dziecka, wytrzymałość i dobra cena.


2. Język korzyści


To, inaczej mówiąc, informacje, które spowodują, że klient dojdzie do wniosku, że ten produkt jest mu potrzebny. Jeżeli skupisz się na zwykłym opisie jego cech, klient nie będzie przekonany. Musi pojawić się coś więcej – konkretnie – powód, dla którego zechce go kupić. Jak to w praktyce zastosować?

Wyjaśnijmy to na przykładzie wieszaka na ubranie. Pewnie zastanawiasz się, co można napisać o wieszaku, aby Twój klient stwierdził, że musi go mieć. Przecież wieszak to kawałek metalu, który służy do wieszania ubrań. Co tu więcej tłumaczyć. Otóż nie.

Wystarczy, że zadasz swojemu klientowi kilka pytań: czy lubi wyciągać z szafy pogniecione ubrania, czy lubi, gdy ubrania zsuwają się z wieszaków, czy frustruje go, gdy wieszaki łamią się pod ciężarem ubrań? To moment, w którym klient uświadomi sobie, że ma problem.

Co dzieje się potem? W dalszej części opisu klient dowiaduje się, że zakup Twojego wieszaka rozwiąże jego problemy. Dlaczego? Ze względu na specjalną konstrukcję wieszaka, która powoduje, że ubrania się nie gniotą, nie zaciągają, wieszaki się nie plączą, są wytrzymałe na uszkodzenia, a do tego mają designerski styl i są proekologiczne.

Jak widzisz, szkopuł tkwi w tym, aby pokazać, jak wiele problemów rozwiąże zakup – wydawałoby się – zwykłego wieszaka.


3. Parametry


One też muszą się pojawić w opisie produktu. Klient musi mieć pewność, że cechy produktu będą odpowiadać jego potrzebom. Konkretnie chodzi o wymiary, wagę, zastosowane materiały itp. Gdy otrzyma kompleksową informację o produkcie, nie będzie się długo zastanawiał i wrzuci produkt do koszyka.

Pamiętaj, aby opis odzwierciedlał prawdziwe cechy produktu. W przeciwnym razie narażasz się na zwrot towaru z powodu niezgodności z opisem. Okazuje się, że aż 50% zwrotów, dokonywanych jest z tego powodu – o czym informują badania Onespace. Nie warto również kopiować opisów od producenta, bo wtedy algorytm Google uzna je za zduplikowany kontent i spowoduje, że Twoja pozycja w wyszukiwarce spadnie (lub Twoja strona w ogóle nie pojawi się w wynikach wyszukiwania).

Oprócz tego, co ma znaleźć się w opisie, ważne jest, jak ten opis będzie wyglądał i czy będzie czytelny dla użytkownika. Znaczenie ma na przykład jego długość – nie może być ani zbyt krótki, ani zbyt długi. Liczą się tylko konkretne i jasno sprecyzowane informacje. Musisz wiedzieć, że wiele osób nie czyta dokładnie tekstów w internecie, a jedynie je „skanuje”. Dlatego dobrze jest wyróżnić najważniejsze informacje – na przykład za pomocą pogrubionej czcionki. Zapomnij o bloku jednolitego tekstu. Stosuj wypunktowania, informacje przedstawiaj hasłowo – wykaż się swoimi marketingowymi zdolnościami. Pamiętaj również o poprawności tekstu – błędy powodują, że odbieramy ich autora jako osobę niedokładną i nieprofesjonalną.

Jeżeli nie potrafisz w taki sposób przygotować opisu, dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z copywriterem. Możesz to potraktować jak inwestycję, dzięki czemu Twój cel biznesowy zostanie osiągnięty.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej