Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to wiesz jak istotną rolę pełni marketing i jak złożone są to działania. Bez nich dotarcie do klientów jest niemal niemożliwe. Jeżeli znajdujesz się w punkcie, w którym chcesz powierzyć działania marketingowe firmie zewnętrznej – przeczytaj, na co zwrócić uwagę wybierając partnera do współpracy.
Znalezienie skutecznej agencji wymaga dużego zaangażowania. Niektóre zatrudniają wybitnych specjalistów, inne niekoniecznie. Dlatego warto porównywać oferty, a przede wszystkim prosić o portfolio. Dobrym pomysłem jest też zapoznanie się z opiniami dotychczasowych klientów.
Co możesz zlecić agencji marketingowej, mając e-sklep?
Jak widzisz, zakres oferowanych usług jest szeroki, dlatego najpierw zastanów się, jakie działania chcesz zlecić agencji w pierwszej kolejności. Jeśli po okresie próbnym okaże się, że efekty są zadowalające, a współpraca przebiega prawidłowo, możesz rozszerzyć jej zakres.
Profesjonalną agencję marketingową rozpoznasz po tym, że najpierw przeanalizuje Twój biznes i doradzi od czego zacząć. Ty nie musisz tego wiedzieć, bo od tego właśnie są specjaliści. Jeżeli jednak zdajesz sobie sprawę z tego, co jest problemem, który koniecznie należy rozwiązać – podziel się swoją wiedzą. Wtedy rolą agencji jest zaproponować właściwe rozwiązania. Rozpisz zakres współpracy i umów się na konsultacje z kilkoma agencjami. Nie decyduj się na pierwszą lepszą, bez porównania ofert pozostałych. Opowiedz o swoim e-sklepie i zapytaj, jakie rozwiązania należy wdrożyć.
Podczas spotkań można wyciągnąć pierwsze wnioski na temat profesjonalizmu agencji. Niedoświadczona agencja przedstawi cennik i zapyta, na co się decydujesz. Profesjonaliści poproszą w pierwszej kolejności o wypełnianie briefu.
Brief to podstawa
Nieważne czy brief wypełnisz online, czy podczas spotkania. Ważne, aby pojawił się po pierwszym kontakcie z agencją. Dopiero na podstawie informacji z briefu, agencja powinna zaproponować konkretne strategie. Dlatego bardzo ważne jest solidne przygotowanie się do wypełnienia formularza. Zazwyczaj pojawiają się w nim te same pytania, np.:
Jeżeli agencja marketingowa nie zapyta Cię o te informacje, powinna Ci się zapalić lampka ostrzegawcza.
Raport z wynikami
Zaczynając współpracę z agencją, ustal częstotliwość i zakres raportowania. Dzięki temu będziesz regularnie informowany o tym, co zostało już zrobione i jaki efekt przyniosło. Jeśli nie otrzymasz takich informacji, może to być sygnał, że agencja niewystarczająco się angażuje w uzyskanie dobrych wyników.
Wnioski i rekomendacje
Kiedy uzgodniony plan zostanie zrealizowany, nastąpi czas podsumowań, ale też planów na przyszłość. Dobrą agencję poznasz po tym, że poinformuje Cię, czy podjęte działania przyczyniły się do osiągnięcia celu, a jeśli nie – to dlaczego? Będzie to bazą do wyciągnięcia wniosków i zaplanowania kolejnych kroków. To czy się na nie zdecydujesz, będzie zależało tylko od Ciebie.
Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka?
O braku profesjonalizmu agencji, obok braku wyżej wspomnianych wytycznych, należy wymienić brak konkretów podczas ustalania zakresu prac i zasad współpracy. Już na początku agencja powinna przestawić szczegółowy plan, a także koszt usługi. Jeśli tego nie zrobi, nie dość, że nie dowiesz się, czego możesz wymagać, to dodatkowo nie będziesz w stanie zaplanować budżetu na te wydatki. To właśnie brak ustalonych zasad ma wpływ na relacje podczas realizacji projektu. A emocje nie są dobrym doradcą.
Zwróć również uwagę na terminowość. Jeśli zauważysz, że termin wykonania zadania minął, możesz spodziewać się, że pracownicy agencji nie traktują Twojego zlecenia poważnie, mają problemy z organizacją pracy lub ograniczone zasoby. Jeśli już na początku współpracy jest z tym ciężko, nie jest to dobra wróżba na przyszłość.