Długie linki są nieestetyczne i nie sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Ma to szczególne znaczenie, jeśli chcesz wysłać link w komunikatorze, SMS-ie, lub w mediach społecznościowych. Właśnie w takich sytuacjach, warto skorzystać z programów do skracania linków.
Z pewnością zdarzały się sytuacje, że chciałeś opublikować link do swojej strony produktowej, ale wyglądał mało atrakcyjnie. Na przykład na Facebooku, chciałeś zachęcić do odwiedzenia strony, a efekt był mizerny. Internauci obawiali się, że link jest podejrzany. Mogli na przykład pomyśleć, że prowadzi do zainfekowanej strony, więc z ostrożności nie klikali. Dlatego podpowiadamy, jakich programów użyć, aby skrócić długie linki i kiedy warto to robić.
Jak skrócić długi adres URL?
Aby skrócić link, wystarczy wejść na stronę firmy, która oferuje taką usługę, wkleić link w odpowiednie pole, a następnie kliknąć „skróć’, „tnij” – w zależności od tego, jakie polecenie rekomenduje dana strona. Od razu dostajesz nowy, krótszy link, który będzie prowadził do Twojej strony i który możesz wykorzystać w działaniach marketingowych. Jak widzisz, skracanie linków jest banalnie proste. Ponadto taka usługa jest bezpłatna. Zwróć jednak uwagę, że w linku pojawia się nazwa firmy, która wykonała dla Ciebie tę usługę. Pokażmy to na przykładzie linku Blue Media.
Link do strony Blue Media:
https://developers.bluemedia.pl/?_ga=2.126737165.1874416763.1642582142-308267403.1634484395
Link po skróceniu w przykładowych serwisach:
Czym różnią się serwisy do skracania linków?
Najbardziej popularny serwis do skracania linków to Bitly.pl. Nie bez powodu – jest intuicyjny, szybki i dobrze odbierany. Link z tej domeny jest już tak powszechny, że klienci nie będą mieć żadnych obaw, przed odwiedzeniem strony. Ponadto pozwala monitorować liczbę kliknięć, co może okazać się przydatne przy mierzeniu wyników.
Mniej popularne, ale równie dobre i szybkie, serwisy do skracania linków to Tinny.pl, Cutt.ly, Linkd.pl, Utn.pl. W niektórych serwisach, za dodatkową opłatą, można wybrać słowa, które pojawią się w skróconym linku, np. we wspomnianym Bitly.pl. Najbardziej ubogi w dodatkowe opcje jest serwis Cutt.ly, ale z drugiej strony spełni swoją rolę przy szybkich i niewymagających działaniach. Co ciekawe serwis Linkd.pl, dodatkowo generuje kod QR, co szczególnie należy docenić.
Z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że krótkie linki ułatwiają komunikację. Im krótsza nazwa strony, tym lepiej będzie się prezentowała – np. w wiadomości SMS. Z narzędzi do skracania linków korzystają nawet największe firmy. Przykładowo Bricomarche, korzysta nie z jednego, a z kilku serwisów. Dzięki temu SMS-y z linkami są krótsze i bardziej przyjazne.
Kiedy skracać linki?
Tak jak pokazuje przykład Bricomarche, skrócone linki wyglądają ładniej i dzięki temu są chętniej klikane. Prezentują się lepiej niż długie adresy, dają możliwość śledzenia i dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych. Do negatywnych stron należy zaliczyć fakt, że cyfrowi przestępcy również z nich korzystają, żeby ukryć, że linki prowadzą do stron ze złośliwym oprogramowaniem.
Są więc sytuacje, kiedy warto skracać linki, ale też takie, gdy nie jest to zalecane. To przede wszystkim przekierowania do płatności, które są dokładnie weryfikowane przez użytkowników. Skrócony link w takiej sytuacji mógłby negatywnie wpłynąć na wiarygodność zlecenia.