Real Time Marketing w Polsce nie jest jeszcze tak bardzo popularny, jak w innych krajach. Częściej w swoich strategiach marketingowych wykorzystują go duże przedsiębiorstwa. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypróbować go w sklepie internetowym. Może to właśnie sposób na wyróżnienie się od konkurencji? Jednak nic na siłę – to sposób komunikacji, który nie będzie odpowiedni zawsze i dla wszystkich.
Czym jest Real Time Marketing?
To narzędzie, które polega na reagowaniu w komunikacji prowadzanej przez firmę na bieżące wydarzenia. Reakcje mogą przyjąć różne formy: grafiki, wideo, felietonów, postów w social mediach. Wyjaśnijmy to na przykładach.
Przykład
Gala rozdania Oscarów zawsze wywołuje wiele emocji. Niedoceniony przez jury ciągle pozostawał Leonardo DiCaprio. W końcu w 2016 roku otrzymał Oscara w konkurencji najlepszy aktor pierwszoplanowy za film „Zjawa”. To wydarzenie było dla niektórych firm doskonałą okazją dotarcia ze swoją ofertą do klientów na całym świecie. Ten moment wykorzystały np. firmy Lego i Ikea. Przygotowały grafiki nawiązujące do wydarzenia, jednocześnie przedstawiając swoje produkty.
W przypadku małego sklepu internetowego można zastosować zasadę Real Time Marketingu w zmodyfikowanej wersji. To nic innego jak odpowiadanie (najczęściej w żartobliwy sposób) na wzmianki o swojej firmie.
Przykład
Pani Ania prowadzi tradycyjną kwiaciarnię, ale również sklep internetowy, w którym można wybrać bukiet i zamówić go z dostawą do wskazanego miejsca. Przeglądając Facebooka, zauważyła, że internautka napisała komentarz na jednej z lokalnej grup, który brzmiał: „Nie polecam zamawiania kwiatów online u Pani Ani. Zamówiłam białe róże, a dostałam czerwone”. Pani Ania zdaje sobie sprawę z tego, że klienta niesłusznie ją oskarżyła o pomyłkę, bo podczas zamówienia on-line nie wybrała koloru róż, więc zgodnie z regulaminem dostała losowy kolor. Pomyślała jednak, że może rzeczywiście warto bardziej wyeksponować przycisk do wyboru koloru, bo to nie pierwsza taka sytuacja. Korzystając z okazji, przygotowała żartobliwy post na swój firmowy profil na Facebooku, jednocześnie dołączając zdjęcie komentarza klientki. Dodała krótki, ale jakże treściwy komunikat: „Nie każdy ma tyle sprytu, co odwagi – dlatego powiększamy przycisk do wyboru koloru kwiatów i życzymy udanych zakupów on-line 😊”
Czy zawsze warto stosować Real Time Marketing?
W przypadku niedużych sklepów internetowych nie zawsze będzie to proste. Takie działania wymagają bowiem zaangażowania. Nie zawsze firma ma kreatywny zespół, który jest gotowy o każdej porze dnia lub nocy reagować na bieżące wydarzenia. W Real Time Marketingu właśnie to jest najważniejsze, aby reakcja na sytuację była jak najszybsza. Dlatego, jeśli firma nie jest gotowa podjąć takiego działania, to nie ma sensu na siłę tego narzędzia wprowadzać.
Z drugiej strony wykorzystanie Real Time Marketing w swojej strategii może przynieść wiele korzyści. Jeśli będzie kreatywne i żartobliwe, wokół marki zrobi się sporo szumu. Klienci docenią, że firma jest pozytywnie nastawiona i potrafi w żartobliwy sposób odnieść się do różnych sytuacji. Wymaga to jednak ogromnej kreatywności ze strony specjalisty od marketingu. Dodatkowo to zupełnie bezpłatne narzędzie – a może przynieść wiele dobrego, więcej niż niejedna płatna kampania. Trzeba jednak uważać, co się publikuje, aby nie narazić się na utratę zaufania.
5 zasad dobrego Real Time Marketingu
Specjalistą we wdrażaniu strategii Real Time Marketing jest Jakub Biel, który przygotował kilka praktycznych wskazówek. Warto się nimi zainspirować, bo ekspert ma ogromne doświadczenie w tej kwestii.
Real Time Marketing należy więc rozpatrywać jednakowo jako szansę, ale również ryzyko. Wiele zależy od tego, kto będzie się tym w firmie zajmował i jak jego pomysły zostaną odebrane przez klientów.