Jako przedsiębiorca doskonale rozumiesz, że musisz dbać o balans między przychodami a kosztami. Część wydatków powinna znaleźć swoje miejsce w planie reklamowym. Jaką część budżetu na to przeznaczyć? Wiele zależy od celu, jaki chcesz w ten sposób osiągnąć. Dla jednych będzie to kilkaset złotych, dla innych kilkaset tysięcy.
Każdy przedsiębiorca, a szczególnie właściciel sklepu internetowego, powinien precyzyjnie zaplanować budżet marketingowy. Rozsądne opracowanie wydatków na reklamę przyczyni się do wzrostu sprzedaży oraz do wzmocnienia świadomości marki.
Dobrze skonstruowany budżet marketingowy powinien być dostosowany do sytuacji finansowej firmy. W większości przedsiębiorstw wydatki na reklamę stanowią od 5 do 12% dochodów. Zazwyczaj wydatki na reklamę planuje się z rocznym wyprzedzeniem, a następnie wdraża krok po kroku (i modyfikuje, jeżeli okazuje się to konieczne).
Dywersyfikacja
Specjaliści radzą, aby budżet marketingowy dzielić na części, dzięki czemu można dotrzeć do różnych grup odbiorców. Wyjaśnijmy to na przykładzie.
Firma osiąga miesięczny dochód 15 000 zł, z czego 1500 zł stanowi budżet marketingowy. Można podzielić go na trzy części, ze względu na cel i grupę odbiorców.
1. 200 zł – utrzymanie relacji ze stałymi klientami, np. newsletter.
2. 800 zł – pozyskanie nowych klientów, np. reklama w social mediach.
3. 500 zł – koszty stałe związane z reklamą, np. pozycjonowanie.
Wydatki
Nie ma jednego uniwersalnego budżetu, który będzie odpowiedni dla każdego sklepu internetowego. Wiele zależy od możliwości finansowych firmy, wielkości i różnorodności grupy odbiorców oraz działań konkurencji.
Są jednak rodzaje działań, które bez względu na branżę, powinny zostać uwzględnione w budżecie reklamowym. Optymalny plan wydatków na działania marketingowe, powinien zawierać:
1.Branding – wydatki związane z zarządzaniem i identyfikacją marki. Opracowuje się je w ramach długofalowej strategii.
2. Strona internetowa – wydatki związane są ze stworzeniem, ale też utrzymaniem strony internetowej na serwerze. Za przygotowanie strony www płaci się tylko raz, ale jej administrowanie to już stały wydatek.
3. Reklama – wydatki na reklamę w różnych formach przekazu. W tym przypadku należy dostosować je do możliwości finansowych firmy.
4. Pozycjonowanie – to ważny aspekt, podczas tworzenia budżetu reklamowego. Pozwala w długofalowej perspektywie przynieść duże korzyści, które spowodują, że wydatki na reklamę będą mniejsze. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: 7 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę wybierając firmę pozycjonującą.
5. Content – niektóre firmy prowadzą blogi lub wysyłają newslettery. To skuteczne sposoby promocji, które warto wziąć pod uwagę. Teksty tworzą copywriterzy, z którymi współpraca ma zazwyczaj stały charakter.
6. Social media – obecnie wydatki na prowadzenie social mediów stanowią spory udział w całości budżetu reklamowego. Mało kto ma czas na aktywne zarządzanie licznymi profilami, a to właśnie one generują spory ruch na stronie.
Do pozostałych wydatków marketingowych można doliczyć:
- opłatę za dostęp do internetu,
- wynagrodzenie administratorów strony,
- sprzęt i oprogramowanie,
- materiały poligraficzne,
- telefon,
- zlecanie badań i analizy rynku,
- działania PR,
- materiały promocyjne,
- spotkania branżowe,
- konferencje, seminaria, eventy.
Przygotowanie dobrego budżetu reklamowego to tylko pierwszy etap. Później musisz dokonywać pomiaru efektywności płatnych działań, aby pozwalały na generowanie przychodu, a nie straty. Jeśli okaże się, że dane działanie nie przynosi oczekiwanego skutku, należy je zmodyfikować lub zamienić na zupełnie inne. Tak więc, jeżeli zależy Ci na optymalizacji kosztów, kontrola w tym przypadku jest koniecznością.