Znalezienie ciekawej, pasującej do profilu działalności, ale też unikatowej i wpadającej w ucho nazwy, może być sporym wyzwaniem. Można główkować w pojedynkę, skorzystać z dostępnych na rynku programów lub powierzyć zadanie specjalistom.
Decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, musisz wymyślić nazwę dla firmy. W przypadku jednoosobowych działalności wystarczy imię i nazwisko, które według przepisów prawa musi pojawić się w nazwie. Jednak wielu przedsiębiorców decyduje się na bardziej wyróżniającą nazwę. Ma to szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych, gdzie konkurencja jest bardzo duża.
Jaka powinna być nazwa firmy?
Etapy tworzenia nazwy
Stworzenie dobrej nazwy składa się z kilku etapów. Analizę należy rozpocząć od weryfikacji słownictwa w danej branży. W kolejnym kroku należy wykreować i spisać, wszystkie propozycje, jakie wydają się być ciekawe. Po wybraniu najlepszych dobrze jest do tematu wrócić następnego dnia, aby „świeżym okiem” wybrać kilka najbardziej trafionych propozycji. Dla tych kliku opcji należy sprawdzić dostępność domeny, na przykład na stronach: https://home.pl/, https://www.nazwa.pl/, https://www.ovh.pl/. Następnie należy je wstępnie zweryfikować w bazach online UPRP, na stronie http://grab.uprp.pl. Wybrane nazwy należy również sprawdzić w wynikach Google. Ostatni krok to weryfikacja, co wybrane nazwy oznaczają w innych językach – wystarczy do tego zwykły słownik online, np. https://translate.google.pl/. Po takiej analizie wystarczy wybrać najciekawszą propozycję.
Znajdź wsparcie
Nazwę firmy można wymyślić samodzielnie, wykorzystując swoją kreatywność, lub skorzystać z generatorów nazwy firmy. Najbardziej znane to:
Na rynku działają również doświadczone firmy, które zajmują się zawodowo kreowaniem nazw firm. Wiąże się to jednak z, czasami, sporymi nakładami finansowymi. Oczywiście finalny koszt zależy od renomy i doświadczenia agencji, która będzie się tym zajmować. W internecie ogłaszają się zarówno małe firmy, które proponują już 300 zł za wymyślenie nazwy, ale są też takie, gdzie koszt oscyluje wokół kilku tysięcy. Standardowo za taką usługę trzeba zapłacić 2000 zł. W tę kwotę wliczony jest pełny proces namingowy z kilkoma propozycjami (zazwyczaj pięcioma) wraz ze wstępną weryfikacją nazw w bazach online UPRP i/lub EUIPO.
Pamiętaj również o sprawdzeniu w Urzędzie Patentowym, czy nazwa nie jest już zarejestrowana. Zastanów się również nad zastrzeżeniem nowej nazwy firmy. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Kto pierwszy, ten lepszy – wszystko, co musisz wiedzieć o patentach, znakach towarowych i wzorach przemysłowych.
Zainspiruj się
Przyjrzeliśmy się najciekawszym sposobom tworzenia nazw i markom, które w ten sposób powstały.
Akronim – słowo powstałe w drodze skrócenia wyrażenia składającego się z dwóch lub więcej słów. Przykład: H&M, BBC, Adidas, CCC.
Mix – nazwa powstaje w wyniku zmieszania różnych słów. Przykład: Kolastyna, Orlen, Mlekpol, Apart.
Literatura – inspiracji można szukać w książkach, np. w mitologii. Przykład: Hades, Atlas, Harnaś, Lech.
Zagraniczne – nazwa powstaje przez zapożyczenie słów z innego języka. Przykład: Yes, Orange, Reserved.
Opisowo – opisowa nazwa firmy wskazuje bezpośrednio czym firma się zajmuje. Przykład: Eobuwie, Oponeo, Drobimex.
Nazwisko właściciela – nazwa jest po prostu nazwiskiem właściciela przedsiębiorstwa. Przykład: Badura, Wojas, Calvin Klein, Grycan.
Nazwa geograficzna – nazwa nawiązuje do jakiegoś miejsca. Przykład: Żywiec, Barlinek, Śnieżka, Amazon.
Zwierzęta, rośliny – inspiracji można szukać w świecie flory i fauny. Przykład: Biedronka, Żubr, Mrówka, Aloesownia.
Wybór nazwy firmy ma znaczenie głównie marketingowe. Dobra nazwa przyciąga uwagę, jest łatwa do zapamiętania, i zostaje w pamięci klientów. Z pewnością sprzyja rozwojowi firmy. Warto temu procesowi poświęcić czas i uwagę, żeby w przyszłości nie żałować swojej decyzji. Rebranding wiąże się bowiem z dodatkowymi kosztami i nie zawsze jest dobrze przyjmowany przez klientów.