Jak ustalić wysokość marży w e-sklepie?

#sprzedaż online #sklepy internetowe

04.04.2022
Udostępnij:

Zazwyczaj głównym celem prowadzenia sklepu internetowego jest zarabianie. Żeby tak się stało trzeba sprzedawać drożej, niż się kupiło lub wyprodukowało – oczywiste. Ale o ile drożej? Jak ustalić cenę, która będzie przynosić zyski, ale nie odstraszy klientów?

Jeśli chcesz sprawniej zarządzać swoim sklepem internetowym, musisz ustalić własne zasady naliczania marży i narzutu. Tak jak w tradycyjnych biznesach należy brać pod uwagę koszty zatrudnienia, najmu lokalu, zakupu surowców i wiele innych czynników, tak i w biznesie online należy podliczyć wszystkie ponoszone koszty, by określić jaka cena produktu lub usługi pozwoli osiągać zadowalające dochody.

Różnica między marżą a narzutem

Dla kogoś, kto nigdy nie zajmował się zawodowo sprzedażą, pojęcia marży i narzutu mogą się wydawać tożsame. Jednak nie są i Ty jako właściciel sklepu internetowego, musisz znać różnicę. Znajomość tych dwóch określeń jest szczególnie ważna podczas rozmów handlowych z producentami i hurtowniami. Pojęcie marży jest używane przez przedsiębiorców podczas ustalania cen.

Marża to różnica pomiędzy kosztem wytworzenia towaru, a jego ceną. Jest stosunkiem zysku ze sprzedaży do ceny zakupu lub produkcji. Im jest większa, tym większy zysk dla przedsiębiorcy.

Marża: (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży x 100%



Narzut to nie to samo, co marża. To kwota, o jaką powiększono koszt zakupu (lub wytworzenia) produktu, w celu ustalenia jego ceny. Narzut ma wyższą wartość niż marża. Stanowi stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produktu.

Narzut: (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu x 100%



Wyjaśnijmy to na przykładzie.

Rakieta tenisowa kosztuje 330 zł.
Sprzedajesz ją za 450 zł.
Marża wynosi 26,67%.
Narzut wynosi 36,36%.


Marża netto

Opisana przed chwilą marża, to marża brutto. Odnosi się jedynie do kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą, ale nie bierze się w niej pod uwagę wielu innych wydatków. Kiedy się je uwzględni, powstaje marża netto – czyli stosunek całego zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży w konkretnym okresie.

Marża netto uwzględnia wszystkie koszty ponoszone przez firmę w określonym okresie, np. koszty prowadzenia strony internetowej, koszty marketingowe, koszty magazynowania, przygotowanie produktów do wysyłki oraz czynsze, rachunki, zobowiązania podatkowe itp. Marża netto pozwala więc dowiedzieć się, jak duży zysk przynosi firmie cała działalność firmy, a marża brutto, jaki zysk przynosi konkretny produkt.

Jeśli więc zależy Ci na informacji na temat zyskowności sprzedaży danego towaru – większe znaczenie będzie miała marża brutto. Jeśli natomiast planujesz ustalić cenę towaru, musisz brać pod uwagę narzut.

Od której wartości natomiast wyliczyć rabat? Zdecydowanie od marży. Rabat nie może przekroczyć jej wartości, bo będzie to nieopłacalne.

Jak ustalić wysokość marży w e-sklepie?

20, 30 a może 40%? Osoby, które mają już za sobą uruchomienie sklepu online, często zastanawiają się jaką ustalić marżę, aby sklep przynosił zyski. Nie ma jednej prostej odpowiedzi na to pytanie. Czasem przedsiębiorcy decydują się na niższą marżę na początku, po to, aby zachęcić klientów do zakupu. Z czasem i w miarę rozwoju biznesu, sukcesywnie ją podnoszą. Są sklepy, gdzie marża wynosi nawet 60 czy 70%, ale dotyczy to raczej sklepów, gdzie sprzedają wytwarzane przez siebie produkty. Wiele zależy od skali sprzedaży: im więcej sprzedanych produktów, tym zysk będzie większy.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

05.08.2024 Czytaj więcej