Do czego możesz wykorzystać ChatGPT prowadząc sklep internetowy?

#ecommerce #sztuczna inteligencja #AI #chatGPT

23.03.2023
Udostępnij:

Sztuczna inteligencja w wydaniu ChatGPT zapowiada rewolucję w sposobie przetwarzania, wyszukiwania ale również tworzenia informacji. W e-commerce umożliwia automatyzację zadań począwszy od komunikacji mailowej z klientem, poprzez personalizację i rekomendacje produktów po obsługę klienta.

Gdy z końcem listopada 2022 r. ChatGPT stał się publicznie dostępny, w ciągu 5 dni zdobył milion zarejestrowanych użytkowników. W grudniu liczba użytkowników wzrosła stukrotnie, wprowadzono wówczas wersję Plus (20 dolarów miesięcznie + VAT), oferującą większą stabilność i szybkość. Właścicielem rozwijanego od 2015 r. narzędzia jest firma OpenAI, założona przez inwestorów z Doliny Krzemowej.


Sztuczna inteligencja zdaje egzamin

14 marca 2023 r. OpenAI zaprezentowała najnowszą wersję (iterację) narzędzia – GPT-4. GPT-4 został wytrenowany na większej liczbie danych, co przekłada się na zdolność do generowania bardziej skomplikowanych i złożonych odpowiedzi na pytania, lepsze rozumienie kontekstu i językowych niuansów. GPT-4 potrafi analizować duże zbiory danych tekstowych, generować opisy obrazów i tworzyć długie artykuły. Ponadto, jak wynika z zamieszczonego w dokumentacji technicznej przykładu, GPT-4 umie także przeanalizować nieoczywiste zdjęcia, opisać je krok po kroku i wyjaśnić na czym polega ich humorystyczna wymowa.

Dotąd ChatGPT nie był podłączony do internetu i miał ograniczoną wiedzę o wydarzeniach po 2021 r., stąd błędy, jak również fałszywe twierdzenia, które wypowiadał z pełnym przekonaniem – tzw. halucynacje. Jego możliwości odpowiadania na pewne kwestie zostały ograniczone przez nałożenie filtrów, aby nie generował fake-newsów, informacji szkodliwych czy nie udzielał porad finansowych. Testy z jego udziałem pokazują, że radzi sobie na rozmowie kwalifikacyjnej, zdaje egzamin na wyższą uczelnię, a nawet z MBA. “Nakarmiony” opracowaniami najsłynniejszego filozofa umysłu Daniela Dennetta, potrafi udzielać odpowiedzi w stylu, który jest nie do odróżnienia.

Z tego rozwiązania korzystają już niektóre firmy, jak np. aplikacja do nauki języków Duolingo czy serwis płatniczy Stripe. Stosuje je też Microsoft, który już wcześniej zainwestował w rozwój ChatGPT 1 mld dolarów, a w styczniu 2023 r. zwiększył inwestycję dziesięciokrotnie. Firma z Seattle wykorzystuje rozwiązania GPT-4 w wyszukiwarce Bing poprzez przeglądarkę Edge. Ze znaczenia jakie narzędzie może mieć dla rynku wyszukiwarek, zdaje sobie sprawę jego lider – Google, dlatego pracuje nad analogicznym rozwiązaniem o nazwie Bard. W dniu premiery wersji GPT-4, firma opublikowała zapowiedź rozwiązań opartych o AI, dostępnych w pakiecie aplikacji biurowych Google Workspace, które pomogą pisać maile, tworzyć teksty, prezentacje, robić podsumowania spotkań itd.


Czym jest ChatGPT?

ChatGPT to model językowy, rodzaj programu komputerowego, który potrafi rozumieć i komunikować się w języku naturalnym, czyli takim, w jakim porozumiewają się ludzie między sobą. Zapytany o najważniejszą umiejętność ChatGPT wskazuje przetwarzanie języka naturalnego. – Dzięki tej zdolności jestem w stanie komunikować się z ludźmi, odpowiadać na pytania, udzielać informacji i rozwiązywać problemy, co jest szczególnie przydatne w kontekście e-commerce.

[Pytanie zostało zadane bezpośrednio ChatGPT: https://chat.openai.com/]

Od strony technicznej właściwością modelu jest umiejętność przewidywania kolejnych słów lub sekwencji słów w tekście na podstawie analizy wcześniej pojawiających się słów. Model służy do analizy i generowania tekstu w naturalnym języku, bazując na zasadach gramatyki oraz statystykach występowania słów w danym kontekście. Tę umiejętność ChatGPT zyskał w oparciu o trening na ogromnej ilości danych, także z internetu, na rozmowach przeprowadzanych przez człowieka, znajomość struktury języków, analizę prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych słów w różnych kontekstach, umiejętność analizy i porównania informacji, zdolność komunikowania się w wielu językach.


Jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce?

Do czego zatem można wykorzystać ChatGPT prowadząc sklep internetowy? Na tytułowe pytanie zapewne najlepiej odpowie sam zainteresowany. Tu ważne zastrzeżenie – w komunikacji z ChatGPT ważny jest tzw. prompt, czyli sposób w jaki sformułujemy pytanie, który ma wpływ na to, jaką odpowiedź uzyskamy.

Prompt to tekst mający charakter wskazówki, określający warunki wygenerowania odpowiedzi, jak również jej ton. Może zawierać pojedyncze słowo lub całe zdania, a jego forma zależy od zastosowania i kontekstu użycia. Możemy zadać po prostu pytanie i otrzymać ogólną odpowiedź, ale możemy poprosić też o podanie jej w punktach, w zadanej liczbe słów czy znaków. Pytanie możemy zadać kilka razy i otrzymamy różne, chociaż podobne odpowiedzi. Umiejętność błyskawicznego i elastycznego ich opracowywania to jedna z zalet narzędzia. OpenAI na swojej stronie publikuje przykład takiego zadania: Wyjaśnij fabułę Kopciuszka w zdaniu, w którym każde słowo musi zaczynać się na kolejną literę alfabetu od A do Z, bez powtarzania jakichkolwiek liter.* (Odpowiedź stworzoną przez ChatGPT znajdziesz na końcu artykułu.)

Nam ChatGPT zaproponował pięć sposobów na poprawienie doświadczenia zakupowego klientów, które pomogą w zwiększeniu ich lojalności i wzroście sprzedaży.

1. Personalizowane rekomendacje: możemy pomóc udzielać klientom personalizowanych rekomendacji produktów, opartych na historii zakupów.

2. Obsługa klienta: dostarczy informacje o produkcie, odpowie na często zadawane pytania i pomoże rozwiązywać problemy przez całą dobę.

3. Śledzenie zamówień: może aktualizować statusu zamówienia klienta, w tym szacowane czasy dostawy.

4. Wyszukiwanie produktów: wesprze klientów w znalezieniu produktów, zadając pytania pomocnicze i dostarczając spersonalizowane wyniki.

5. Opinie i recenzje: może zbierać opinie i recenzje klientów po zakupach, co przyczyni się do poprawy produktów i usług.


ChatGPT jako asystent biurowy

Jego możliwości są szersze. ChatGPT sprawdzi się jako cyfrowy asystent automatyzujący czynności, które z punktu widzenia człowieka są bardzo czasochłonne. Np. możesz wykorzystać go w pracy twórczej przy szukaniu pomysłów na treści do newslettera, na social media, teksty na bloga czy treści do reklam. Narzędzie przeanalizuje istniejące materiały i zaproponuje np. alternatywne tytuły pod SEO. Interesujący raport branżowy opracuje w punktach i języku, który jest dla ciebie zrozumiały. Podobnie może opracować tekst ze wskazanej strony internetowej.

Zintegrowany z bazą danych może tworzyć spersonalizowane maile do klientów uwzględniając historię zakupów, profile klienta czy miejsce zamieszkania. Analizując komentarze użytkowników umie przeanalizować sentyment postów, umożliwiając szybką reakcję np. na negatywne opinie. Analogicznie, może przygotowywać odpowiedzi na pytania zadawane przez klientów, na ich bazie opracuje sekcję FAQ albo przygotuje tutorial. Potrafi opracować słowa kluczowe pod SEO, tłumaczyć je na języki obce, generować związane z nimi pomysły na teksty. Umie napisać proste pluginy do Wordpressa lub rozszerzenia do przeglądarki. Może być wykorzystany do tworzenia interaktywnych quizów lub prostych gier, które zwiększą interakcję i zaangażowanie klientów ze sklepem.

Sprawdzi się również w przygotowaniu lub aktualizacji opisu produktów, zwłaszcza, że potrafi rozpoznawać obrazy i generować ich opisy, także w wielu językach. W wersji demo GPT-4, rozpoznał odręczne notatki z kartki (mockup), zamienił je automatycznie w prostą stronę www. Narzędzie może także pomóc… w kuchni. Potrafi rozpoznawać na zdjęciu składniki i zaproponować danie, jakie można z nich przyrządzić.

Wersja GPT-4 jest dostępna w opcji płatnej ChatGPT Plus oraz jako API dla programistów do tworzenia aplikacji i usług.

* [Input] Explain the plot of Cinderella in a sentence where each word has to begin with the next letter in the alphabet from A to Z, without repeating any letters.
[Output] A beautiful Cinderella, dwelling eagerly, finally gains happiness; inspiring jealous kin, love magically nurtures opulent prince; quietly rescues, slipper triumphs, uniting very wondrously, xenial youth zealously.
Źródło: https://openai.com/product/gpt-4

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej