Nawiązanie kontaktu z klientem i zbudowanie z nim długotrwałej relacji to dla sklepu internetowego bezcenna wartość. Dlatego sprzedawcy wykorzystują najróżniejsze strategie pozyskiwania danych kontaktowych. Jedną z nich jest właśnie lead magnet.
Nie masz pewności czym jest lead magnet? To darmowy przedmiot, usługa lub benefit, który klient otrzymuje, np. od sklepu internetowego, w zamian za pozostawienie danych kontaktowych – adresu e-mail lub numeru telefonu. Ten drugi jest szczególnie przydatny, jeśli sklep specjalizuje się w sprzedaży produktów premium lub wysokomarżowych.
Co może pełnić funkcję lead magnet?
Możliwości jest bardzo dużo, a ostateczny wybór zależy od profilu sklepu internetowego, potrzeb klientów oraz możliwości technicznych samej platformy. Najprostszym i najczęściej stosowanym lead magnetem jest rabat za zapis do newslettera, np. 10% na pierwsze zakupy.
Inne możliwości to:
Jak wybrać skuteczny lead magnet?
Wybierając "magnes", kieruj się potrzebami i zainteresowaniami klientów. Jeżeli jeszcze ich nie znasz, zacznij od poznania swojej grupy docelowej i określenia, co może być dla niej wartościowe.
Jeżeli klientami Twojego sklepu są ludzie o innych profilach i motywacjach, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stosować różne lead magnety. Jeśli jedna propozycja okaże się nieprzekonująca, to może druga będzie atrakcyjna. W ten sposób zwiększysz szansę na pozyskanie danych kontaktowych. Warto testować różne rozwiązania. Nie jest powiedziane, że jeżeli coś działa w jednym sklepie, to zadziała w drugim i na odwrót. Nie bój się eksperymentować.
Co dalej?
Pozyskanie adresu e-mail lub numeru telefonu to dopiero początek. To, co zrobisz później jest równie ważne, o ile nie ważniejsze. Jeżeli zdecydujesz się wysyłać swoim klientom wyłącznie oferty handlowe (i to z dużą częstotliwością) może się okazać, że bardzo szybko wycofają zgody na przesyłanie wiadomości marketingowych.
Twoje komunikaty muszą nieść wartość dla odbiorcy. Jeżeli sprzedajesz sprzęt treningowy – przygotuj plany treningowe lub nagraj krótkie filmy instruktażowe... Jeśli masz sklep z ubraniami – opowiedz o procesie produkcji, pokaż klientom z jakich materiałów korzystasz, podrzuć kilka inspiracji na stylizacje... Jeżeli Twój asortyment do sprzęt kuchennych – podziel się smacznymi przepisami, np. z wykorzystaniem sezonowych produktów.
Zaoferuj swoim klientom jakąś wartość. Coś za coś – to esencja strategii lead magnet.