Aż 92% konsumentów bardziej ufa rekomendacjom innych ludzi (nawet jeśli ich nie zna) niż komunikatom marki. Marketing rekomendacji to narzędzie, które pozwoli Ci wykorzystać ten fakt do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług Twojej firmy. Na czym polega, kiedy go stosować i jakie działania online możesz już teraz wdrożyć?
Czym jest WOMM (Word-of-Mouth Marketing)?
Zdarzyło Ci się polecić znajomym dobrą restaurację lub świetny hotel na wakacyjny wyjazd? Jeśli tak – udało Ci się nieświadomie wykorzystać WOMM, czyli marketing rekomendacji. Choć w pierwszej chwili może kojarzyć się głównie ze światem offline, WOMM świetnie radzi sobie również w digital marketingu.
Marketing rekomendacji, inaczej marketing szeptany, to prowadzenie działań reklamowych, zbliżonych do zwyczajnej wymiany opinii na temat produktu lub usługi. Oczywiście najlepiej, gdy wychodzi wprost od klientów, zachwyconych jakością oferty. Bo w marketingu rekomendacji zdecydowanie liczy się autentyczność. Istnieją jednak sposoby, żeby WOMM stał się elementem planowanej strategii marki i skutecznie wspierał działania marketingowe. Ale najpierw zastanówmy się: dlaczego właściwie warto się nim zająć?
Dlaczego i kiedy marketing rekomendacji się sprawdzi?
Mimo że powszechność reklam jest już właściwie naturalna, aż 93% konsumentów bardziej ufa rekomendacjom innych ludzi (nawet jeśli nie są to ich znajomi) niż komunikatom marki (Kantar Media, 2020). Co więcej, 42% internautów w Polsce w wieku 15 lat i więcej blokuje reklamy w internecie (IAB, “Zjawisko blokowania reklam 2018”), więc nie dociera do nich znaczna część przekazów marek.
Co w takim razie zachęca internautów do zakupu, jeśli nie reklamy? Z raportu “E-commerce w Polsce 2021” Gemius wynika, że głównym źródłem wiarygodności nowego sklepu online są właśnie opinie innych na jego temat.
Dane bezsprzecznie pokazują, że zarówno globalnie, jak i na polskim rynku trend zaufania do marketingu rekomendacji utrzymuje się na wysokim poziomie. Wniosek? Warto z niego korzystać.
Zastosowanie marketingu rekomendacji – korzyści dla Twojego sklepu internetowego
Wykorzystanie marketingu szeptanego może wpłynąć na cel każdego sklepu online, czyli wzrost sprzedaży produktów i usług. Oprócz tego WOMM przyczynia się do zwiększenia wejść na stronę internetową, a także zapewnia marce Twojego sklepu większą rozpoznawalność oraz pozytywne skojarzenia konsumentów. Brzmi jak gra warta świeczki, prawda?
Konkretne narzędzia WOMM dla branży e-commerce
Obecnie, gdy aż 77% polskich internautów kupuje online, większość firm stara się wykorzystać WOMM właśnie do zwiększenia sprzedaży. Jakie są na to sposoby?
Jak wykorzystać marketing rekomendacji w e-commerce?
Jak zaplanować kampanię WOMM? Dobre praktyki
Marketing szeptany to bardzo naturalna forma promocji. W związku z tym – każda zbytnia nachalność i fałsz są przez odbiorców bardzo szybko rozpoznawane. Planując kampanię WOMM, weź pod uwagę dobre praktyki:
Kierując się tymi zasadami, pamiętaj o łączeniu różnych dostępnych narzędzi marketingu szeptanego. Wykorzystaj siłę rekomendacji do zwiększenia sprzedaży oraz umacniania pozytywnych skojarzeń z Twoją marką. Czy nie jest tak, że każdy sklep tego potrzebuje?