Jedną z kluczowych strategii marketingowych w e-commerce jest segmentacja klientów i efektywne targetowanie. Doświadczonym graczom na rynku e-commerce poszerzenie wiedzy na ten temat może przynieść znaczne wzrosty konwersji i zysków.
Zacznij od segmentacji klientów
Segmentacja to proces podziału klientów na mniejsze grupy na podstawie określonych cech behawioralnych, psychograficznych czy geograficznych. Właściciele sklepów mogą również tworzyć grupy na podstawie wieku, płci, historii zakupów, częstotliwości odwiedzin strony czy preferowanych kategorii produktów. Na przykład sklep z artykułami dla dzieci może stworzyć segment klientów, którzy mają dzieci w określonym wieku i prezentować im ofertę ściśle dopasowaną do ich aktualnych potrzeb – czyli 'zabawki dla 3-latków', 'ubrania na 104 cm', itd.
Celem segmentacji jest więc zrozumienie potrzeb klientów i dostosowanie strategii marketingowej do ich preferencji.
Na tym etapie, warto zwrócić uwagę na to, aby unikać zbyt drobiazgowego segmentowania. Należy wydzielić poszczególne grupy jedynie wtedy, gdy są odpowiednio liczne i zwyczajnie 'opłaca się' tworzyć ofertę skrojoną na ich potrzeby.
Po przeprowadzeniu segmentacji, można dostarczać treści, oferty i reklamy konkretnej grupie klientów w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności. Na tym właśnie polega targetowanie.
Skuteczne sposoby na wzrost konwersji przez targetowanie
Pierwszym krokiem w celu efektywnego targetowania jest zbieranie danych o klientach w ramach poszczególnych segmentów. To może obejmować historię zakupów, preferencje produktowe, zachowania na stronie internetowej itp.
Właściciele sklepów internetowych mogą wykorzystać narzędzia do gromadzenia i analizy tych danych. Może się okazać, że pewna grupa klientów w e-sklepie z odzieżą sportową często kupuje ubrania marki XY. Mając tę wiedzę, można zaplanować przyszłe kampanie i promować właśnie produkty tej marki.
Targetowanie pozwala dostarczyć spersonalizowane przekazy, co z kolei może prowadzić do większej konwersji, lojalności klientów i generowania większych przychodów. Jakie są na to sposoby?
1. Personalizacja treści i ofert
Po utworzeniu segmentów, można dostosować treści i oferty do potrzeb każdej grupy. Na przykład, jeśli pewna grupa klientek jest zainteresowana modą ciążową, warto dostarczyć im treści i promocje dla kobiet spodziewających się dziecka, podczas gdy grupie interesującej się sportem należy prezentować produkty przydatne podczas treningu.
Sklep elektroniczny może dostarczać spersonalizowane wiadomości e-mail z nowymi produktami i promocjami z dziedziny elektroniki do klientów, którzy w przeszłości zakupili już podobne produkty, np. akcesoria do komputera.
2. Dynamiczne reklamy
Wykorzystanie dynamicznych reklam pozwala na automatyczne targetowanie treści reklam do cech i preferencji konkretnej osoby. Można wyświetlać produkty, które klient przeglądał wcześniej na stronie sklepu, co zwiększa szanse na konwersję.
Sklep z artykułami sportowymi może wykorzystać dynamiczne reklamy, aby wyświetlać produkty związane z piłką nożną osobom, które wcześniej przeglądały treści dotyczące piłki nożnej na stronie sklepu.
3. Retargeting
Retargeting to strategia polegająca na docieraniu do osób, które już odwiedziły stronę sklepu, ale nie dokonały zakupu. Poprzez wyświetlanie im reklam produktów, które przeglądały, można skutecznie zachęcić je do powrotu i dokonania zakupu.
Osoba odwiedziła stronę sklepu internetowego i przeglądała różne modele smartfonów, ale nie dokonała zakupu. Dzięki retargetingowi, sklep może wyświetlać jej reklamy z ofertami na wybrane modele telefonów, co zwiększa szansę na jej powrót i zakup produktu.
Targetowanie to ciągły proces
Targetowanie wymaga stałej kontroli wyników. Właściciele sklepów powinni monitorować, które segmenty generują najwięcej konwersji i największe przychody. Na tej podstawie mogą dostosować swoje strategie, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.
Sklep internetowy analizuje dane dotyczące konwersji dla różnych segmentów klientów. Okazuje się, że grupa klientów w wieku 25-34 lat generuje najwięcej zamówień. Na tej podstawie sklep decyduje się skoncentrować większą część swoich kampanii na tej grupie wiekowej.
Targetowanie powinno być co jakiś czas weryfikowane pod kątem skuteczności. Efektywność różnych strategii na targetowanie można sprawdzać np. za pomocą testów A/B. Dzięki nim można dowiedzieć się, które podejścia są skuteczniejsze, a następnie zoptymalizować kampanie.
Przeprowadzenie testu A/B polega na porównaniu dwóch strategii w celu zidentyfikowania, która z nich przynosi lepsze efekty. O szczegółach tej metody pisaliśmy w artykule: 12 narzędzi do przeprowadzania testów A/B
Sklep internetowy przygotowuje dwie wersje e-maili promocyjnych: jedną z nagłówkiem podkreślającym darmową wysyłkę, a drugą z nagłówkiem podkreślającym rabat procentowy. Poprzez porównanie wyników z obu wersji, sklep może określić, która wiadomość generuje większą konwersję i który sposób na targetowanie wybrać.
Segmentacja klientów i efektywne targetowanie
Te działania są niezwykle istotnymi elementami strategii marketingowych w e-commerce. Dla doświadczonych właścicieli sklepów internetowych, umiejętne wykorzystanie tych narzędzi może przynieść znaczny wzrost konwersji, lojalności klientów i przychodów. Kluczowym aspektem jest zrozumienie różnorodności klientów, dostosowanie treści do ich potrzeb oraz ciągła analiza i optymalizacja strategii w oparciu o wyniki. Umiejętne targetowanie może stanowić klucz do sukcesu i osiągnięcia wyższej rentowności biznesu.
Płatności online dla sklepów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay, a rozwiniesz swój biznes