Intensywny rozwój rynku e-commerce w dużym stopniu związany jest z rozwojem platform marketplace – internetowych targowisk zrzeszających wielu sprzedawców. Warto wykorzystać ich potencjał – zarówno jeśli dopiero zaczynasz lub już sprzedajesz online.
Allegro, Amazon, AliExpress – zetknął się z nimi chyba każdy robiący zakupy online. Ponad 40 proc. globalnego e-handlu odbywa się na marketplace’ach. W Polsce ⅓ prowadzących sklepy online równolegle sprzedaje na Allegro, a według raportu Gemiusa serwis ten jest wymieniany w pierwszej kolejności jako marka kojarzona z e-zakupami przez 86 proc. Polaków.
Platformy typu marketplace nie bez powodu cieszą się dużą popularnością wśród e-konsumentów. Oferują one szeroki dostęp do produktów, możliwość porównania cen i opinii o sprzedawcach. Duża część kupujących kieruje się od razu bezpośrednio na konkretną platformę marketplace traktując ją jako wyszukiwarkę produktów.
Zalety i wady marketplace’ów
Sprzedaż na platformie marketplace to bardzo wygodne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców. Bez ponoszenia dużych kosztów oferta może stać się widoczna dla tysięcy użytkowników platformy. Marketplace’y oferują gotowe narzędzia pozwalające od razu uruchomić sprzedaż. Ułatwiają zarządzanie ofertą, niektóre oferują też usługi logistyczne (np. Amazon FBA). Zapewniają dostęp do wielu potencjalnych klientów, których w przypadku własnego e-sklepu trzeba najpierw przyciągnąć na własną rękę.
Pamiętaj jednak, że opierając swoją sprzedaż wyłącznie na zewnętrznych serwisach trudno Ci będzie zbudować własną markę, gdyż twoje towary będą jednymi z wielu innych w podobnych kategoriach.
Istotnym ograniczeniem w marketplace jest też to, że wszystkie elementy, funkcjonalności i mechanizmy są w nim ustandaryzowane, trudno więc wyróżnić się pośród innych sprzedawców. Trzeba też w pełni dostosować się do ustalonych odgórnie reguł. Część zysku ze sprzedaży oddajesz platformie jako prowizję lub opłacając abonament.
Mając własny sklep masz pełen dostęp do analityki , co umożliwia bieżące reagowanie i modyfikowanie działań w celu zwiększenia sprzedaży. W przypadku marketplace jest on ograniczony.
Wyróżnij się
Platformy typu marketplace dzielą się na ogólnobranżowe (takie jak Allegro, Amazon), wyspecjalizowane w konkretnej branży (np. Zalando czy Homebook) oraz – od niedawna – specjalne strefy udostępniane przez duże sklepy (np. Empik czy Decathlon). Zanim podejmiesz decyzję, który serwis wybrać, dokładnie zapoznaj się z kategoriami produktowymi – czy twoja oferta jest do nich dopasowana. Jeśli tak, gruntownie przeanalizuj konkurencję, która obecna jest na serwisach. Będziesz bowiem musiał wyróżnić się pośród wielu innych sprzedawców.
Na co należy zwrócić uwagę planując obecność swojego sklepu na marketplace?
- Zadbaj o sprawny kontakt z klientem Kluczową rolę odgrywają publikowane opinie użytkowników - mają kluczowy wpływ na decyzje zakupowe. To przede wszystkim dzięki nim zbudujesz wiarygodność i renomę.
- Wyróżnij się ze swoją ofertą i dobrze ją wyeksponuj. Przygotuj dobrze pozycjonujące opisy i przyciągające uwagę zdjęcia.
- Wykorzystaj dostępne formaty reklamowe. Pozwolą one pokazać twoje produkty na stronie głównej i stronie kategorii oraz szybciej pojawić się w wynikach wyszukiwania.
- Jeśli prowadzisz już swój e-sklep i chcesz sprzedawać również na marketplace, zadbaj o spójność treści umieszczonych na twojej stronie i na platformie. Dostępność i szczegóły oferty powinny prezentować się tak samo.
Strategia omnichannel
W dłuższej perspektywie rozwoju swojego e-biznesu potraktuj marketplace nie jako jedyny, ale jako jeden z kanałów sprzedaży. Coraz częściej CMS-y oraz platformy e-commerce pozwalają na szybką integrację z marketplace’ami. To duże ułatwienie, zwłaszcza, że obecność na marketplace (np. Amazonie) to również możliwość rozszerzenia sprzedaży poza granice Polski. O ile obecność na Allegro czy Amazonie może być istotnym elementem strategii omnichannel Twojego sklepu, nie powinieneś opierać swojej sprzedaży wyłącznie na tych serwisach. Chcąc osiągnąć sukces na rynku e-commerce inwestuj przede wszystkim we własny sklep i własną markę.