Jak zatrudnić dobrego pracownika do sklepu internetowego?

#sklepy internetowe #rekrutacja w e-commerce

27.02.2023
Udostępnij:

Spełniłeś swoje marzenie: prowadzisz własny e-biznes, twoje produkty sprzedają się coraz lepiej, masz płynność finansową. Ale pracujesz coraz więcej, masz coraz mniej czasu dla siebie, a doba staje się za krótka. To dobry moment, by rozważyć zatrudnienie pracownika.


Dla wielu osób, które prowadzą własny sklep internetowy, decyzja o tym, by oddać część obowiązków w inne ręce nie jest łatwa. Warto jednak ją podjąć, gdyż pozwala to nie tylko oszczędzić czas, ale i rozwijać się, a w konsekwencji więcej zarabiać.

Na początek sformułuj konkretne potrzeby i oczekiwania wobec pracownika, którego poszukujesz. Wówczas będziesz mógł określić, jakie kwalifikacje i kompetencje ma mieć poszukiwana przez ciebie osoba. Pułapką jest poszukiwanie człowieka “od wszystkiego”. Nietrudno w nią wpaść, jeśli do tej pory każdy aspekt działalności sklepu – od zamawiania opakowań po prowadzenie fanpage’a – był na twojej głowie.


Określ oczekiwania wobec pracownika


Do części zadań wcale nie musisz zatrudnić kogoś, kto ma doświadczenie w e-commerce. Takie obowiązki, jak obsługa klienta oraz pakowanie i wysyłka zamówień są uniwersalne dla wielu branż. Z kolei obsługa platformy sprzedażowej oraz działania marketingowe wymagają już znajomości konkretnego oprogramowania czy narzędzi (np. Google Analytics). W tej sferze przyda się więc doświadczenie specjalistów. Jeśli nie możesz jeszcze pozwolić sobie na zatrudnienie kilku osób zajmujących się różnymi dziedzinami, rozważ zlecenie konkretnych zadań freelancerom lub niewielkiej agencji.

Z reguły na początku przyjmuje się do pracy osoby do obsługi zamówień. Taki pracownik przygotowuje zamówienie do realizacji, pakuje towar, kontaktuje się z klientem. Od takiej osoby warto oczekiwać:

  • dyspozycyjności,
  • znajomości produktów,
  • umiejętności interpersonalnych (relacje z klientami),
  • odporności na stres (umiejętność szybkiej reakcji na niespodziewany problem).

W przypadku pracownika do bezpośredniej obsługi sklepu warto zwrócić uwagę na:

  • kreatywność (np. pomysły na promocję),
  • zaangażowanie i chęć uczenia się (branża e-commerce jest dynamiczna, więc trzeba na bieżąco śledzić trendy),
  • umiejętność obsługi platform e-zakupowych i marketplace’ów, jak np. Allegro czy Amazon,
  • komunikatywność i lekkie pióro (przyda się nie tylko przy opisywaniu produktów, ale i korespondencji mailowej),
  • empatię (zdolność wczucia się w potrzeby klientów).

Gdzie szukać pracowników?


Znalezienie odpowiadającego nam pracownika może wydawać się trudne. Na szczęście możesz liczyć na duże możliwości w internecie. Standardową opcją jest zamieszczenie ogłoszenia na portalu rekrutacyjnym. Może to jednak okazać się czasochłonne. Warto zamieścić ogłoszenie na wyspecjalizowanych, branżowych serwisach – wyeliminuje to zgłaszanie się przypadkowych osób. W przypadku np. osoby od marketingu lub sprzedaży warto skorzystać z portali typu RocketJobs.pl czy WirtualneMedia.pl.

Dobrym pomysłem będzie zapisanie się na tematyczne grupy na Facebooku, część z nich koncentruje się na rekrutacji. Takie miejsca pozwalają nam:

  • poznać osoby zainteresowane naszą branżą,
  • zorientować się, jak ogłaszają się inni,
  • szybko i bezpośrednio skontaktować się z interesującymi kandydatami,
  • zobaczyć, jak komunikują się i jaką mają wiedzę interesujący nas kandydaci,
  • poprosić osoby pracujące w naszej branży o polecenie sprawdzonych pracowników.

Pomocny będzie także LinkedIn. Pozwoli dość dobrze zorientować się w kompetencjach kandydatów (często na profilach umieszczane są referencje). Dobrze wypełniony profil to sygnał, że dana osoba jest zaangażowana i dba o rozwój kariery.


Co dalej?


Rekrutacja to dopiero początek. Czasami zdarza się, że osoba, która zrobi świetnie pierwsze wrażenie, niekoniecznie okaże się tą, która w dalszej pracy spełni twoje oczekiwania. Trzeba mieć to na uwadze i dać sobie czas na poznanie się, naukę i praktyczne sprawdzenie umiejętności.

Jeśli planujesz długofalowy rozwój swojego sklepu, miej na uwadze, że z czasem będziesz zatrudniać coraz więcej osób na coraz bardziej wyspecjalizowanych stanowiskach. Warto wcześniej przemyśleć strukturę firmy i to, w jaki sposób będziesz chcieć delegować zadania. Z czasem przekonasz się, czy dobrze odnajdujesz się w zarządzaniu ludźmi. Być może okaże się, że będziesz potrzebować wsparcia kogoś koordynującego pracę zespołu. Bez względu jednak na etap rozwoju twojego e-biznesu, ważne jest nie tylko dopasowanie kompetencji pracownika do twoich potrzeb, ale i dobra komunikacja oraz wzajemne zrozumienie – będziecie ze sobą spędzać sporo czasu.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak wykorzystać płatności online do redukcji nieopłaconych zamówień?

Dowiedz się, jakie strategie zastosować, by poprawić konwersję i zwiększyć satysfakcję klientów dzięki szybkiej i bezproblemowej płatności.

11.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak rozpocząć sprzedaż subskrypcyjną w branży fitness?

Dowiedz się, jak wprowadzić model subskrypcyjny w branży fitness, aby zwiększyć lojalność klientów i wygenerować stałe przychody. Oto, co musisz wiedzieć.

09.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Płatności mobilne w małym biznesie. Dlaczego warto je mieć?

Dowiedz się, jak płatności mobilne, w tym BLIK, Google Pay i Apple Pay, mogą zwiększyć satysfakcję klientów i przewagę konkurencyjną małych firm.

08.04.2024 Czytaj więcej