Prowadzisz sprzedaż internetową już od jakiegoś czasu, ale chcesz osiągnąć wyższe dochody, dotrzeć do nowych klientów lub podnieść sprzedaż konkretnych produktów? Wiele zależy od tego, w jaki sposób prezentujesz swoją ofertę. Dlatego przygotowaliśmy krótki przewodnik po optymalizacji kart produktowych.
Szacuje się, że w 2020 r. rynek e-commerce urósł o 40%, a prognozy mówiły o 15%. Spory udział miała w tym pandemia i ograniczenia w tradycyjnym handlu, ale i bez tego wzrost byłby imponujący. Specjaliści wskazują, że tendencja będzie się utrzymywać przez najbliższe lata, dlatego to doskonały moment, żeby zoptymalizować swój sklep internetowy i powalczyć o jeszcze lepsze wyniki.
Liczy się pierwsze wrażenie
Składa się na nie kilka czynników. Pierwszym z nich jest czas ładowania się strony. Jeżeli będzie zbyt długi – możesz stracić potencjalnego klienta na samym początku. Badania pokazują, że nawet 40% użytkowników opuszcza serwis, jeżeli ładuje się w 3 lub więcej sekund. Jak sprawdzić prędkość strony www? Istnieje wiele narzędzi, które to umożliwiają. Jednym z nich jest darmowy PageSpeed Insights od Google.
Niezwykle istotna jest również nawigacja w serwisie. Powinna być możliwie najprostsza i intuicyjna. Jeżeli masz w ofercie dużo produktów – podziel je na odpowiednie kategorie. Możesz również dodać filtry, które umożliwią klientom wyszukiwanie produktów po cenie, wielkości, kolorze lub innych cechach (wszystko zależy od rodzaju sprzedawanego asortymentu).
Zadbaj o to, co na pozór niewidoczne
O czym mowa? O metadanych, czyli title i description – dwóch polach, które pojawiają się obok linku w wynikach wyszukiwania (↓).
Od tego jak przygotujesz te opisy będzie zależeć, czy klient zdecyduje się odwiedzić Twój sklep. Istnieją określone wytyczne, których warto się trzymać:
- title powinien mieć 55-70 znaków ze spacjami;
- description może mieć dwie linijki tekstu (o szerokości 600 pikseli), czyli około 155-170 znaków ze spacjami.
W title powinny się znaleźć: nazwa produktu, marka (jeżeli sprzedajesz produkty różnych producentów) oraz parametry, które mogą mieć największe znaczenie dla kupujących (np. kolor, waga, wielkość. W description warto opisać korzyści płynące z użytkowania produktu oraz jego najważniejsze cechy. Poniżej możesz również dodać cenę oraz informację o dostępności (jak na grafice powyżej).
Ważne: każdy produkt w Twoim sklepie powinien mieć unikatowe title i description.
Jak sprawdzić, czy przygotowane metadane spełniają niezbędne warunki? Ponownie – warto skorzystać z narzędzi, które to znacznie ułatwiają. Jednym z nich jest SERP Preview Tool, który dość wiernie odzwierciedla to, jak nasze opisy będą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Dopracuj kartę produktu
Ułatw dostęp do najważniejszych informacji
To, co klient zobaczy bezpośrednio po wejściu na stronę wybranego produktu jest niezwykle istotne. Zaleca się, żeby na tzw. "pierwszym ekranie" były widoczne najważniejsze informacje o produkcie: zdjęcie, nazwa, cena, koszt dostawy i widoczny przycisk umożliwiający zakup (przyjrzyj się poniższemu przykładowi).
Źródło: www.homla.com.pl
Bardzo ważnym elementem jest CTA (call-to-action), czyli wezwanie do działania. W przypadku sklepów internetowych przycisk ten najczęściej brzmi: Kup, Dodaj do koszyka, Kup teraz. Wielu sprzedawców decyduje się na przeprowadzenie testów skuteczności przycisków o różnych kolorach. Ty również możesz wprowadzić testy A/B w swoim serwisie i sprawdzić, która wersja będzie najskuteczniejsza. Czasami zmiana koloru skutkuje wyraźnym wzrostem konwersji.
Pomimo wielu przeprowadzonych analiz, nie ma jednej złotej zasady co do słuszności stosowania jednych, a unikania innych kolorów. Najczęściej wybierane są: czerwony, zielony i pomarańczowy. Warto jednak sprawdzić, który kolor będzie się sprawdzał w Twoim sklepie. Pewne jest jedno – przycisk musi być widoczny (kontrastować z tłem), a jedno kliknięcie musi powodować dodanie produktu do koszyka.
Zadbaj o dobre zdjęcia
Dodaj nie jedno, a kilka zdjęć produktu, które pokażą go z różnych perspektyw, oddając jednocześnie jego prawdziwy wygląd. Coraz częściej stosowanym mechanizmem jest zoom, dzięki którego klient może zobaczyć produkt z bliska i przyjrzeć się materiałowi, strukturze lub innym detalom.
Zaleca się używanie zdjęć wysokiej jakości. Jednak te często "dużo ważą", dlatego warto je odpowiednio skompresować, żeby nie obciążały strony i nie wydłużały czasu ładowania się, o którym mówiliśmy na początku.
Ostatnią, ale nie mniej ważną rzeczą, jest dodanie atrybutów alt dla każdej grafiki – dzięki nim zdjęcia będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania Google Grafika, co przełoży się na większy ruch w serwisie. Opis do zdjęcia może zawierać np. nazwę produktu i jego kluczowe cechy.
Przygotuj opisy produktów
Zacznij od uzupełnienia nazwy produktu. Zadbaj o to, żeby już w tym momencie zaciekawić klienta. Nie ograniczaj się nazwy: Dzbanek SKU 123321. W zamian napisz, że oferujesz Jasnoszary dzbanek w stylu skandynawskim – taka nazwa znacznie bardziej przemawia do wyobraźni.
Często popełnianym błędem jest korzystanie z opisów dostarczanych przez producentów. Dlaczego jest to błąd? Ponieważ Google oznacza takie treści jako duplikat i w najlepszym wypadku ich nie zindeksuje, a w gorszym może nałożyć na witrynę filtr, który spowoduje, że nie będzie ona w ogóle widoczna w wynikach wyszukiwania.
Dlatego opracowanie unikatowych opisów jest tak ważne.
Opis powinien zawierać najważniejsze cechy produktu, korzyści wynikające z jego stosowania oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z produktem.
Warto również zadbać o odpowiednie formatowanie opisu. Co to znaczy w praktyce?
- Podziel tekst na akapity.
- Stosuj pogrubienia.
- Używaj nagłówków.
- Wybierz czytelny font, dostosuje jego kolor i rozmiar tak, żeby czytanie nie sprawiało trudności (zdaniem specjalistów 12 pikseli to absolutne minimum).
Dobrym uzupełnieniem opisu będą opinie klientów. Kupujący i tak będą szukać rekomendacji w sieci. Jeżeli znajdą je u Ciebie – możesz na tym bardzo zyskać.
Na zwiększenie sprzedaży mogą również wpływać informacje o:
- liczbie dostępnych egzemplarzy,
- liczbie osób, które w danym momencie oglądają produkt,
- czasie, w który obowiązuje promocyjna cena.
Żeby zwiększyć wartość koszyka, możesz podpowiadać klientom produkty uzupełniające lub pokazywać, co kupili inni, którzy interesowali się danym przedmiotem. Więcej o cross-sellingu i up-sellingu znajdziesz w podlinkowanym artykule na naszym blogu.
💡 Jeśli interesują Cię gotowe szablony sklepów internetowych skorzystaj z oferty Template Monster i rozwiń swój biznes.