Jeżeli słysząc TikTok na myśl przychodzą ci wyłącznie 'śmieszne filmiki' i nastolatki powtarzające układy choreograficzne, czas zrewidować swoją wiedzę na temat tego medium społecznościowego.
Dane z marca 2023 r. pokazują, że TikTok ma ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie – to niemal tyle samo co łączna liczba mieszkańców Stanów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Indonezji. Bezsprzecznie jest więc jednym z najpopularniejszych aktualnie mediów społecznościowych, a tym co go wyróżnia jest duże zaangażowanie jego użytkowników.
Co ważne z perspektywy biznesu, aż 60% osób korzystających z TikToka ma między 16 a 24 lata. Są to więc osoby, które już aktywnie robią zakupy online lub zaczną w najbliższej przyszłości. 54% użytkowników stanowią kobiety, a 46% mężczyźni.
Jak działa TikTok?
TikTok to medium społecznościowe dostępne z poziomu aplikacji mobilnej oraz serwisu www, które opiera się wyłącznie na materiałach video. W przeciwieństwie do innych społecznościówek, nie ma tu miejsca na dłuższe testy, zdjęcia, itd. Użytkownicy mogą oglądać filmy, zostawiać pod nimi serduszka i komentarze, udostępniać je swoim obserwującym, brać udział w wyzwaniach i streamingach na żywo. Tak po krótce wygląda TikTok z perspektywy zwykłego użytkownika. Spójrzmy na możliwości biznesowe, jakie daje platforma.
TikTok dla firm
Tam gdzie potencjalni klienci, tam i marki. Nie można przecież przejść obojętnie obok miliarda zaangażowanych użytkowników. Szacuje się, że obecnie blisko 225 tys. rozpoznawalnych marek jest obecnych na TikToku. Ta liczba dynamicznie rośnie, ponieważ kolejne firmy zdają sobie sprawę z szans, jakie niesie ze sobą obecność na TikToku. Serwis pozwala docierać z przekazem do zaangażowanych, gotowych do działania użytkowników i nawiązać kontakt z potencjalnym klientem w bardziej nieformalnej, zabawnej atmosferze.
Istnieje kilka powodów, dla których marki decydują się być na TikToku:
- ma dużą i zaangażowaną bazę użytkowników,
- dobrze nadaje się do kreatywnego content marketingu,
- oferuje możliwości sponsorowania i umieszczania reklam.
W ankiecie przeprowadzonej w 2022 r. 24% marek przyznało, że TikTok pomaga im osiągać zamierzone cele (wzrost z 3% w 2021 r.) – aplikacja dała firmom nowy sposób dotarcia do konsumentów i promowania produktów. Nie mniej ważne jest to, że platforma pozwoliła markom dowiedzieć się więcej o klientach oraz poznać ich zainteresowania.
TikTok jest znany jako aplikacja dla przedstawicieli pokolenia Z, którzy uwielbiają tworzyć krótkie, zabawne filmy, ale w rzeczywistości może być potężnym narzędziem marketingowym dla firm każdej wielkości. Jeśli jeszcze nie używasz TikTok do promowania swojej firmy, tracisz ogromną szansę na dotarcie do szerszej publiczności.
Jeżeli nie wiesz jak założyć konto biznesowe na TikToku – skorzystaj z instrukcji dostępnych na oficjalnej stronie: https://www.tiktok.com/business/pl-PL
Narzędzia dla firm na TikToku
TikTok Ads Manager
To specjalna platforma do obsługi kampanii reklamowych na TikToku. By móc z niej korzystać należy wcześniej założyć konto reklamowe.
TikTok Academy
Specjalne narzędzie edukacyjne dla przedsiębiorców, dzięki któremu mogą poznać zasady działania TikToka i nauczyć się przygotowywać angażujące materiały. W ramach Akademii udostępniane są kursy tematyczne, od 'ABC TikToka', przez 'Mała firma', po 'Biznes'.
TikTok Shopping
To zestaw rozwiązań, dzięki którym właściciele sklepów internetowych mogą nie tylko promować swoje produkty w ramach platformy, lecz również od razu je sprzedawać. Funkcja pozwala dodawać karty zakupowe bezpośrednio na profilach marek. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak zacząć korzystać z TikTok Shopping – skorzystaj z tej instrukcji.
Co warto wiedzieć na początek?
TikTok to medium bardzo wymagające, a wymaga przede wszystkim zaangażowania ze strony firm. Statystycznie marki publikuję 1-3 razy dziennie, co znaczy, że trzeba niemal non stop pracować nad nowym contentem.
Początki są trudne. Żeby ułatwić sobie dotarcie do szerszego grona odbiorców, warto trzymać się kilku zasad:
To pierwszy z kilku artykułów, które poświęcimy TikTokowi. Już niebawem omówimy szerzej możliwości biznesowe (szczególnie w kontekście e-commerce) oraz reklamowe, jakie daje ta platforma.
Photo by Mourizal Zativa on Unsplash