Kim jest ambasador marki i jaka jest jego rola?

#sprzedaż online #marketing #influence marketing

04.08.2022
Udostępnij:

Czy ambasador wyłącznie reklamuje produkty marki, czy realizuje również inne zadania? Na czym dokładnie polega jego rola? Pewnym jest, że jego aktywność może się znacząco przyczynić do zwiększenia świadomości marki.

O tym, dlaczego warto współpracować z influencerami, wyjaśniliśmy już w jednym z poprzednich artykułów. Dzisiaj idziemy krok dalej i sprawdzamy, czy warto rozszerzyć zakres współpracy i mieć swojego ambasadora marki. Ciekawe wnioski na ten temat płyną z raportu „Influencer marketing od A do Z”.

Po influencer marketing sięgają już nie tylko światowi giganci, ale też mniejsze firmy – nawet te, które działają wyłącznie lokalnie. Jeszcze w 2019 roku aż 46% badanych planowało zwiększyć budżet na kampanie, 37% nie było w stanie określić, czy zwiększy budżet, a tylko 17% zadeklarowało, że nie przeznaczy większych kwot na działania z influencerami. Spośród respondentów przeznaczających budżet w przedziale 1001-5000 zł aż 59% osób deklarowało zadowolenie z wyników kampanii. Nie dziwi ten fakt, biorąc pod uwagę, że dla 72% stałych odbiorców treści influencerów, blogi i vlogi są pierwszym źródłem informacji o ofercie danej marki. W ostatnich latach wzrosło również zainteresowanie nawiązaniem współpracy z ambasadorami marek. Aż 71% marketerów uważa, że długofalowa współpraca z ambasadorami jest najbardziej efektywną formą influencer marketingu.

Kim jest ambasador marki?

Ambasador marki to osoba, której głównym zadaniem jest reprezentowanie firmy i pomoc w dotarciu do nowych odbiorców. Zazwyczaj jest to znana osoba, która wykorzystując swoją popularność, wpływa na pozytywny wizerunek marki. Odbywa się to poprzez reklamowanie produktów, używanie ich, czy testowanie. Praca polega na budowaniu świadomości marki wśród odbiorców, do której dana osoba ma możliwość dotarcia różnymi kanałami. Są to więc osoby, które potrafią swoimi działaniami przyczynić się do wzrostu sprzedaży, ale też pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki.

Mówi się o nich, że są twarzą marki. Ich aktywność polega na szerokiej działalności, która obejmuje publikację postów, zdjęć, filmów w różnych kanałach społecznościowych i nie tylko. Mogą promować markę również w reklamach telewizyjnych, brać udział w targach branżowych, pomagać przy realizacji wszelkiego rodzaju kampanii marketingowych.

Ambasadorzy marek potrafią budować relacje i tworzyć niepowtarzalną atmosferę wokół marki. Relacja z ambasadorem opiera się na obustronnym zaufaniu. Taka osoba doskonale zna promowane produkty i wie jak je zaprezentować. Nie może jednocześnie reklamować produktów konkurencji. Ambasadorzy zazwyczaj otrzymują starannie przygotowany plan działania – do zrealizowania w określonym czasie. Współpraca ma charakter długofalowy. Najczęściej na ambasadorów marki wybierani są celebryci, którzy mają duże zasięgi.

Jak wybrać ambasadora marki?

Zastanawiasz się, czym się kierować szukając kogoś, kto będzie pełnił rolę ambasadora Twojej marki? Nie każda osoba sprawdzi się w tej roli. Ambasador marki powinien sprawnie nawiązywać relacje ze swoimi odbiorcami i mieć spore zasięgi. Publikowanee treści powinny być spójne, atrakcyjne dla użytkowników, a przede wszystkim różnorodne.

Jedną z najważniejszych kwestii jest to czy wybrana osoba ma wystarczającą wiedzę na temat produktów, które promuje w swoich kanałach. Należy unikać osób przypadkowych, zupełnie niezwiązanych z daną branżą. Powinno się brać pod uwagę wyłącznie rzetelne, wiarygodne i godne zaufania osoby.

Bardzo pomocne podczas kampanii mogą okazać się kompetencje sprzedażowe, dzięki czemu współpraca przełoży się na lepsze wyniki finansowe firmy. Wszelkie objawy ignorancji, promowania czegoś na siłę, niezaangażowania, fałszu będą źle odebrane przez odbiorców, co negatywnie wpłynie na wizerunek firmy.

Ambasadorzy – przykłady

Ambasadorami marek są zazwyczaj artyści, celebryci, influencerzy specjalizujący się w danej dziedzinie. Mogą nimi być również "zwykli ludzie", którzy do tej pory nie byli znanki. Jednak to właśnie sportowcy, artyści i celebryci, ze względu na osiągnięcia, zasięgi i popularność są najczęściej wybierani.

Wizerunek osoby pełniącej tę rolę powinien być spójny z przekazem marki. Tak jest na przykład w przypadku Nike, w którym ambasadorem jest Cristiano Ronaldo. Piłkarz należy do grona najbardziej znanych sportowców na świecie, a jego zasięg w mediach społecznościowych liczy się w milionach. Dlatego właśnie on, już prawie 19 lat temu, został wybrany na ambasadora marki Nike. Co ciekawe, kontrakt ma charakter dożywotni, a sportowiec będzie zarabiał na tym 20 mln euro rocznie.

Firma jubilerska Apart ma kilku ambasadorów marki. Wybór osób, które współtworzą wizerunek marki nie był przypadkowy. – Chcemy, aby przede wszystkim były to niezwykłe osobowości, których konsekwencja w dążeniu do sukcesu na różnych polach jest inspiracją dla innych. Wyróżniają się talentem, stylem i cieszą się ogromnym uznaniem oraz sympatią – czytamy na stronie apart.pl. Obecnie są nimi: Julia Wieniawa, Małgorzata Socha, Bartosz Zamrzlik, Katarzyna Zielińska i Monika Jagaciak. Wcześniej do grona ambasadorów należeli m.in. Aneta Kręglicka, Anna Lewandowska, czy Anja Rubik.

apart-ambasadorzy

Kiedy współpraca się nie układa...

Warto pamiętać, że posiadanie ambasadora wiąże się z pewnym ryzykiem. Zawierając umowę o współpracę, trzeba mieć na uwadze, że może ona nie układać się pomyślnie. Ambasador może nie wywiązywać się z obowiązków, swoim zachowaniem zmniejszyć zasięgi, a nawet negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Takie sytuacje zdarzały się już niejednokrotnie w przeszłości.

Przykładem jest Marek Konrad, który jest ambasadorem banku ING. Gdy wybrał się na marsz jednej z opcji politycznych, część klientów banku była oburzona. Bank uznał to za prywatną inicjatywę aktora i kontynuuje z nim współpracę. Podobnie było z aktorką Barbarą Kurdej-Szatan, która w wulgarny sposób wyraziła się o pracownikach Służby Granicznej. Jednak firma Play, której Kurdej-Szatan jest ambasadorką, odcięła się od negatywnych opinii, twierdząc, że wiadomości publikowane na jej prywatnych profilach w mediach społecznościowych wyrażają jej opinię i nie są w żadnym wypadku stanowiskiem Play.

Nie zawsze jednak artystom udaje się wyjść z opresji w taki sposób. Przykładowo Bożena Dykiel pożegnała się z ambasadorstwem w fundacji „Twarze depresji”, po tym, jak udzieliła kontrowersyjnego wywiadu w Dzień Dobry TVN. W trakcie programu wygłaszała twierdzenia, że powodem depresji jest niedobór litu, po czym zareklamowała okulary, które uspokajają. W odpowiedzi fundacja poinformowała, że kończy współpracę z aktorką, bo w programie padły słowa, które są bardzo odległe od idei prowadzonej kampanii.

Czy warto nawiązać współpracę z ambasadorem marki?

Taka długofalowa współpraca z ambasadorami marek przynosi lepsze efekty niż jednorazowa akcja nawet z najlepszym influencerem. Działania są odbierane jako bardziej autentyczne, co ma pośredni wpływ na wyższą sprzedaż i wzrost wartości marki pod względem wizerunkowym. Główną zaletą współpracy jest zwiększenie rozpoznawalności firmy i wzmocnienie zaufania klientów. Warto jednak poświęcić sporo czasu na odpowiedni dobór „twarzy marki”, aby kosztowne działania marketingowe nie poszły na marne.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

23.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej