Prowadząc własną działalność, niezależnie od branży, musisz kontrolować wiele aspektów jej funkcjonowania. Dzięki temu jesteś w stanie sprawdzić czy narzędzia, z których korzystasz przynoszą oczekiwane efekty oraz zoptymalizować działalność firmy. Oto 7 istotnych wskaźników, które warto mierzyć prowadząc sklep internetowy.
1. CLV – czyli Customer Lifetime Value
Wskaźnik ten pozwala obliczyć, jaką średnią wartość ma klient dla danego biznesu. Innym słowem – jaka jest średnia kwota zysku, którą klient wniesie do sklepu.
Warto w tym przypadku obserwować także częstotliwość zakupów danego klienta i te wartości zestawiać z ROI (o którym poniżej) – aby ocenić, w które działania inwestować z uwagi np. na wartość koszyka kupującego.
2. AOV (Average Order Value) – średnia wartość zamówienia
To jeden z najbardziej oczywistych wskaźników – uśredniona wartość zamówienia e-klienta. Zazwyczaj im wyższa tym lepsza.
Od jakiegoś czasu w branży e-commerce obserwowany jest trend nie tyle dążenia do dużej liczby nowych klientów, a pracy nad zwiększeniem koszyka zakupowego klienta, który już dotarł do sklepu. Właściciele e-biznesów stosują do tego celu działania cross-sellingowe (rekomendowanie dodatkowych produktów celem zwiększenia zamówienia np. poprzez sugerowanie zakupu dodatkowego paska czy bransolety do wybranego zegarka) i up-sellingowe (ukierunkowane na zachęcenie do zakupu produktu z tej samej kategorii, ale w wersji premium - np. zegarek wzbogacony o dodatkowe funkcje). Jest to działanie warte uwagi ponieważ pozwala pracować nad zwiększeniem wartości koszyka już zdobytego klienta, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z przyciągnięciem kolejnych, nowych kupujących.
3. Współczynnik konwersji
Wskaźnik ten odzwierciedla, jak wielu spośród odwiedzających sklep użytkowników zostaje jego klientami i dokonuje zakupu.
Większość dostępnych narzędzi analitycznych automatycznie oblicza ten wskaźnik dla całości sprzedaży. Warto jednak liczyć go także dla poszczególnych działań reklamowych, by ocenić, który kanał przynosi najwięcej konwertującego ruchu, a także dla poszczególnych produktów z oferty sklepu. Dzięki temu łatwiej będzie wyłonić te najbardziej efektywne.
Z drugiej strony analiza pozwala również ustalić źródła o niskiej konwersji, a tym samym poszukać przyczyny i podjąć decyzje o dalszym działaniu: zmiany np. w obrębie prowadzonej kampanii reklamowej albo rezygnacja z działań w którymś kanale z uwagi na małą zwrotność w stosunku do poniesionych kosztów.
4. Porzucone koszyki
Jeden z najważniejszych wskaźników do obserwowania w e-sklepie. Odnosi się do sytuacji, kiedy użytkownik odwiedził witrynę, przejrzał ofertę, dodał wybrane produkty do koszyka, ale finalnie opuścił sklep bez zakupu. W tym przypadku istotna jest nie tylko liczba takich sytuacji, ale także moment, w którym kupujący rezygnuje.
Współczynnik informuje o istnieniu jakiejś przeszkody, która nie pozwala dokończyć transakcji. Przyczyn może być wiele – począwszy od tych technicznych związanych z działaniem samego sklepu po np. pojawienie się dodatkowych kosztów już w koszyku, o których kupujący nie był wcześniej informowany. Warto śledzić zachowanie użytkownika, by wyłapać dokładny moment rezygnacji i opracować działania zaradcze.
5. Ruch na stronie
Jeden z najstarszych wskaźników do obserwacji – jednak dzięki narzędziom można i trzeba analizować go w sposób bardzo szczegółowy. Same wejścia na stronę to za mało. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na to, jakie są źródła ruchu, czyli skąd przychodzą klienci, ile czasu spędzają na stronie, jakie aktywności podejmują, ilu z nich przychodzi jednorazowo, a ilu jest powracających. Dzięki tej wiedzy można przygotować skuteczne działania marketingowe i komunikacyjne wspierające aktywność internautów.
6. ROI (Return on Investment), czyli zwrot z inwestycji
Sklep internetowy, tak samo jak każdy inny biznes, wymaga nieustannych inwestycji. Oprogramowanie do prowadzenia sklepu, dodatkowe aplikacje czy integracje, kampanie reklamowe czy działania ukierunkowane na ściągnięcie ruchu na stronę - to tylko część możliwych wydatków. Każdy z nich należy rozpatrywać w kontekście efektów z zaangażowania czy to finansowego czy osobowego (czas własny właściciela) - bez tego trudno ocenić czy coś jest opłacalne.
Obliczając ROI, czyli dochodowość podejmowanych działań, warto mieć na uwadze fakt, że poszczególne inwestycje przynoszą zwrotność w różnej perspektywie czasowej i wyzwaniem może być uzyskanie dokładnych danych. Jednak obliczenie wskaźnika pozwala wypracować punkt odniesienia dla podejmowanych decyzji.
7. CPA (Cost Per Action) – koszt pozyskania klienta
To taki trochę rachunek sumienia – wskaźnik pozwala ocenić ile trzeba najpierw zainwestować, by osiągnąć oczekiwany efekt, który nie zawsze jest finansowy (np. zapis do newslettera).
CPA weryfikuje skuteczność prowadzonych działań i daje podstawy do ich optymalizacji.
Monitorowanie własnego biznesu to tak naprawdę codzienny obowiązek każdego e-przedsiębiorcy. Wnioski z obserwacji i analiz dają podstawę do budowania strategii obecności w sieci, optymalizowania już podjętych aktywności czy dobierania nowych na podstawie wskaźników. A wszystko po to, by z sukcesem zarabiać w internecie.
💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.