Kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce, czyli co mierzyć prowadząc sklep internetowy?

#sklepy internetowe #KPI

26.08.2021
Udostępnij:

Prowadząc własną działalność, niezależnie od branży, musisz kontrolować wiele aspektów jej funkcjonowania. Dzięki temu jesteś w stanie sprawdzić czy narzędzia, z których korzystasz przynoszą oczekiwane efekty oraz zoptymalizować działalność firmy. Oto 7 istotnych wskaźników, które warto mierzyć prowadząc sklep internetowy.


1. CLV – czyli Customer Lifetime Value


Wskaźnik ten pozwala obliczyć, jaką średnią wartość ma klient dla danego biznesu. Innym słowem – jaka jest średnia kwota zysku, którą klient wniesie do sklepu.


 Customer Lifetime Value

Warto w tym przypadku obserwować także częstotliwość zakupów danego klienta i te wartości zestawiać z ROI (o którym poniżej) – aby ocenić, w które działania inwestować z uwagi np. na wartość koszyka kupującego.


2. AOV (Average Order Value) – średnia wartość zamówienia


To jeden z najbardziej oczywistych wskaźników – uśredniona wartość zamówienia e-klienta. Zazwyczaj im wyższa tym lepsza.


 Average Order Value

Od jakiegoś czasu w branży e-commerce obserwowany jest trend nie tyle dążenia do dużej liczby nowych klientów, a pracy nad zwiększeniem koszyka zakupowego klienta, który już dotarł do sklepu. Właściciele e-biznesów stosują do tego celu działania cross-sellingowe (rekomendowanie dodatkowych produktów celem zwiększenia zamówienia np. poprzez sugerowanie zakupu dodatkowego paska czy bransolety do wybranego zegarka) i up-sellingowe (ukierunkowane na zachęcenie do zakupu produktu z tej samej kategorii, ale w wersji premium - np. zegarek wzbogacony o dodatkowe funkcje). Jest to działanie warte uwagi ponieważ pozwala pracować nad zwiększeniem wartości koszyka już zdobytego klienta, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z przyciągnięciem kolejnych, nowych kupujących.


3. Współczynnik konwersji


Wskaźnik ten odzwierciedla, jak wielu spośród odwiedzających sklep użytkowników zostaje jego klientami i dokonuje zakupu.


 Współczynnik konwersji

Większość dostępnych narzędzi analitycznych automatycznie oblicza ten wskaźnik dla całości sprzedaży. Warto jednak liczyć go także dla poszczególnych działań reklamowych, by ocenić, który kanał przynosi najwięcej konwertującego ruchu, a także dla poszczególnych produktów z oferty sklepu. Dzięki temu łatwiej będzie wyłonić te najbardziej efektywne.

Z drugiej strony analiza pozwala również ustalić źródła o niskiej konwersji, a tym samym poszukać przyczyny i podjąć decyzje o dalszym działaniu: zmiany np. w obrębie prowadzonej kampanii reklamowej albo rezygnacja z działań w którymś kanale z uwagi na małą zwrotność w stosunku do poniesionych kosztów.


4. Porzucone koszyki


Jeden z najważniejszych wskaźników do obserwowania w e-sklepie. Odnosi się do sytuacji, kiedy użytkownik odwiedził witrynę, przejrzał ofertę, dodał wybrane produkty do koszyka, ale finalnie opuścił sklep bez zakupu. W tym przypadku istotna jest nie tylko liczba takich sytuacji, ale także moment, w którym kupujący rezygnuje.


 Współczynnik porzuceń

Współczynnik informuje o istnieniu jakiejś przeszkody, która nie pozwala dokończyć transakcji. Przyczyn może być wiele – począwszy od tych technicznych związanych z działaniem samego sklepu po np. pojawienie się dodatkowych kosztów już w koszyku, o których kupujący nie był wcześniej informowany. Warto śledzić zachowanie użytkownika, by wyłapać dokładny moment rezygnacji i opracować działania zaradcze.


5. Ruch na stronie


Jeden z najstarszych wskaźników do obserwacji – jednak dzięki narzędziom można i trzeba analizować go w sposób bardzo szczegółowy. Same wejścia na stronę to za mało. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na to, jakie są źródła ruchu, czyli skąd przychodzą klienci, ile czasu spędzają na stronie, jakie aktywności podejmują, ilu z nich przychodzi jednorazowo, a ilu jest powracających. Dzięki tej wiedzy można przygotować skuteczne działania marketingowe i komunikacyjne wspierające aktywność internautów.


6. ROI (Return on Investment), czyli zwrot z inwestycji


Sklep internetowy, tak samo jak każdy inny biznes, wymaga nieustannych inwestycji. Oprogramowanie do prowadzenia sklepu, dodatkowe aplikacje czy integracje, kampanie reklamowe czy działania ukierunkowane na ściągnięcie ruchu na stronę - to tylko część możliwych wydatków. Każdy z nich należy rozpatrywać w kontekście efektów z zaangażowania czy to finansowego czy osobowego (czas własny właściciela) - bez tego trudno ocenić czy coś jest opłacalne.


 ROI

Obliczając ROI, czyli dochodowość podejmowanych działań, warto mieć na uwadze fakt, że poszczególne inwestycje przynoszą zwrotność w różnej perspektywie czasowej i wyzwaniem może być uzyskanie dokładnych danych. Jednak obliczenie wskaźnika pozwala wypracować punkt odniesienia dla podejmowanych decyzji.


7. CPA (Cost Per Action) – koszt pozyskania klienta


To taki trochę rachunek sumienia – wskaźnik pozwala ocenić ile trzeba najpierw zainwestować, by osiągnąć oczekiwany efekt, który nie zawsze jest finansowy (np. zapis do newslettera).


 CPA

CPA weryfikuje skuteczność prowadzonych działań i daje podstawy do ich optymalizacji.

Monitorowanie własnego biznesu to tak naprawdę codzienny obowiązek każdego e-przedsiębiorcy. Wnioski z obserwacji i analiz dają podstawę do budowania strategii obecności w sieci, optymalizowania już podjętych aktywności czy dobierania nowych na podstawie wskaźników. A wszystko po to, by z sukcesem zarabiać w internecie.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej