79 proc. użytkowników smartfonów dokonało zakupów online w ciągu ostatniego pół roku – wynika z danych Affde.com. M-commerce zyskuje na znaczeniu i nie wygląda na to, żeby ten trend miał się odwrócić.
Fakt, że światowy handel przenosi się do internetu już nikogo nie dziwi. Duże możliwości technologiczne powodują, że coraz więcej firm widzi swoją szansę rozwoju w handlu mobilnym. I chociaż klasyczne zakupy internetowe są istotną częścią m-commerce, to termin ten obejmuje także płatności dokonywane przez aplikacje mobilne (np. związane z transportem, dowozem jedzenia), bankowość mobilną oraz sprzedażą biletów.
Pandemia COVID-19 przyspiesza rozwój m-commerce
Pandemia COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła transformację cyfrową całej gospodarki. Wiele firm przeniosło swoją działalność do internetu. Obecnie ponad 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich usług i produktów online. Zwiększyła się również grupa konsumentów decydujących się na zakupy online. Według analizy PwC, ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc zamierza je powiększyć. Co ciekawe, według danych platformy Shoper, już ponad ⅔ wizyt w sklepach internetowych jest dokonywanych z poziomu urządzeń mobilnych.
Młodzi Polacy robią zakupy za pomocą smartfonów
Według raportu “E-commerce w Polsce 2021” najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w procesie zakupowym online są niezmiennie laptop (78 proc.) oraz smartfon (76 proc.). Wyniki różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej. Najmłodsi ankietowani zdecydowanie częściej wybierają smartfona (92 proc.) niż jakiekolwiek inne urządzenie. Główną motywacją do zakupów przez telefon jest przede wszystkim całodobowa dostępność produktów, brak konieczności wychodzenia z domu, atrakcyjne ceny oraz szeroki asortyment. Najczęściej kupowanymi przedmiotami przez smartfona są: odzież (w tym dodatki, akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty oraz sprzęt RTV/AGD.
Płatności w m-commerce
Według raportu “Polska jest Mobi”, wybór metody płatności w kanale mobilnym zależy od wielu czynników. Klientom zależy przede wszystkim na intuicyjnym, szybkim i sprawdzonym systemie płatniczym. Duże znaczenie ma również asortyment sklepu, kwota transakcji oraz wiek konsumenta. Osoby poniżej 25. roku życia za swoje zakupy mobilne najchętniej płacą za pomocą szybkich płatności elektronicznych (tzw. pay-by-link) oraz BLIKA. Z kolei klienci powyżej 25. roku życia stawiają na szybkie płatnosci online, wysyłkę za pobraniem oraz przelew tradycyjny.
Światowy rynek m-commerce w 2021 roku
Statista.com szacuje, że w 2021 roku sektor m-commerce osiągnie sprzedaż na poziomie 3,56 miliarda dolarów. Jest to wzrost o ponad 22,3 proc. w stosunku do całkowitej sprzedaży w 2020 roku. Co ciekawe, globalny udział m-commerce w ogóle branży e-commerce wzrósł już do 72,9 proc. – już za prawie ¾ całkowitej sprzedaży w internecie odpowiada kanał mobile! Szczególne nasycenie m-handlem – tj. sprzedaż mobilna stanowi powyżej 80 proc. łącznego e-handlu – występuje w krajach Azji i Pacyfiku oraz w Chinach.
Nowe rozwiązania pomagają m-commerce
Na szybki rozwój m-commerce duży wpływ mają media społecznościowe. Liderzy branży, tacy jak Facebook, Twitter czy Pinterest, wprowadzili możliwość dokonania zakupu bezpośrednio z poziomu platformy. Przycisk “kup” umożliwia transakcję za pomocą jednego kliknięcia, bez każdorazowego wpisywania danych o płatności. Według danych opublikowanych przez Affde.com, 55 proc. osób, które robią zakupy na smartfonach, sfinalizowało transakcję po obejrzeniu produktu w mediach społecznościowych.
Ważnym czynnikiem popularności m-handlu jest także dbanie o jakość doświadczeń zakupowych użytkownika w aplikacji mobilnej. Aplikacja powinna być łatwa w obsłudze, intuicyjna oraz szybka. Skomplikowane kroki oraz zbyt długie ładowanie strony powodują irytację konsumentów, a w rezultacie porzucenie koszyka przed finalizacją zakupu.
Prognoza dla sektora m-commerce na 2022 rok
Szacuje się, że to kraje Europy i Ameryki Północnej będą głównymi graczami w rosnących przychodach z rynku m-commerce w 2022 roku. Raporty wskazują również na stabilny przyrost użytkowników z Azji i Pacyfiku oraz krajów Bliskiego Wschodu. Globalny rynek płatności mobilnych może urosnąć nawet o 33 proc. rok do roku.