Na czym polega chargeback i jak z niego korzystać?

#zwroty #chargeback

06.12.2022
Udostępnij:

Chargeback został pomyślany jako forma zabezpieczenia konsumenta, która chroni użytkowników kart płatniczych przed błędami w transakcjach, oszustami lub sytuacjami losowymi.

Na polskim rynku znajdowało się 44 mln kart płatniczych, w tym 84 proc. kart debetowych i 11 proc. kredytowych wg danych NBP z czerwca 2022 r. Kart aktywnych, tj. kart, którymi została dokonana co najmniej jedna transakcja gotówkowa bądź bezgotówkowa było 72 proc.

Z raportu Gemius E-commerce w Polsce 2022 wynika, że kartą za zakupy online płaci 43 proc. klientów, to trzecia najbardziej popularna forma płatności online po szybkich przelewach i płatnościach mobilnych.


Czym jest chargeback?

Chargeback oznacza obciążenie zwrotne i jest procedurą zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą. Przeprowadza ją wystawca karty na podstawie reklamacji klienta, w sytuacji gdy ten m.in. nie otrzymał produktów albo usług, za które zapłacił lub okazały się uszkodzone, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosi znamiona oszustwa. To definicja chargebacku wg NBP.

Chargeback dotyczy transakcji kartami debetowymi, przedpłaconych i kredytowych realizowanych w terminalu, bankomacie i online. Chargeback nie dotyczy przelewów między kartami oraz transakcji we wpłatomatach.


Kiedy możesz skorzystać z usługi chargeback?

Możliwość skorzystania z chargebacku jest jednym argumentów na rzecz korzystania z płatności kartą. Dzięki procedurze chargeback możesz dokonać zwrotu środków, gdy nie otrzymałeś opłaconych towarów lub usług zgodnie z opisem lub umową lub sprzedawca nie jest w stanie zrealizować zamówienia. Jednak klient składa do banku wniosek z prośbą o zwrot wydatków wówczas, gdy nie może ich wyegzekwować od sprzedawcy. W praktyce usługa sprawdza się w znacznie większej liczbie przypadków, z których wiele ma charakter techniczny.

Kiedy jeszcze możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy?

  • opłacony produkt nie dotarł lub usługa nie została zrealizowana
  • otrzymany towar jest wadliwy, uszkodzony lub podrobiony
  • sprzedawca nie zwrócił pieniędzy na kartę
  • sprzedawca zbankrutował lub zlikwidował działalność
  • transakcja została rozliczona podwójnie, na wyższą kwotą lub w innej walucie
  • mimo anulowania subskrypcji konto zostało obciążone cykliczną opłatą
  • konto zostało błędnie obciążone za niezamawianą usługę, np. przez hotel
  • nieznana transakcja, gdy karta została obciążona bez wiedzy właściciela
  • bankomat wypłacił nieprawidłową kwotę lub jej część
  • transakcja nie powiodła się, ale konto zostało obciążone
  • transakcja została wykonana po kradzieży karty
  • odwołany lot i brak zwrotu za bilet
  • rezygnacja z wycieczki lub lotu z powodu epidemii

  • Zintegruj płatności WooCommerce bez wysiłku

    Ułatw swoim klientom proces zakupów w Twoim e-sklepie
    Zintegruj swój sklep teraz

    Płać szybko i wygodnie – bez zbędnych krokówu

    Click to Pay – uproszczone i bezpieczne płatności online
    Zintegruj swój sklep teraz

    Szybkie i wygodne rozwiązania, które wspierają Twój biznes

    Odroczone płatności Autopay – wygoda zakupów
    Zintegruj swój sklep teraz

    Płatności online, które działają tak, jak tego potrzebujesz!

    Szybkie, bezpieczne i proste rozwiązania płatnicze
    Zintegruj swój sklep teraz

    Jak zrobić chargeback?

    W celu odzyskania utraconych środków klient kontaktuje się z bankiem, który wydał kartę i składa reklamację. Klient zgłaszając reklamację w oddziale banku, listownie, telefonicznie lub online powinien zapoznać się z wymaganiami odnośnie dokumentacji takiej jak rachunki, zgłoszenie przestępstwa na policji, komunikacja e-mailowa ze sklepem dowodząca, że klient podejmował działania we własnym zakresie. Do rozpoczęcia procedury chargeback bank wymaga również załączenia historii korespondencji ze sprzedawcą lub usługodawcą, która ma dowieść, że klient samodzielnie próbował odzyskać pieniądze.

    Po otrzymaniu zgłoszenia bank za pośrednictwem organizacji płatniczej kontaktuje się z akceptantem płatności, który ma obowiązek udowodnienia, że wywiązał się z umowy. Jeśli sprzedawca nie potrafi tego dowieść lub nie udziela odpowiedzi w określonym terminie, bank uznaje zasadność reklamacji.

    W Polsce rynek wystawców kart podzielony jest niemal równo wśród VISA (53,06 proc) i Mastercard (46,7 proc), ze śladowym udziałem kart własnych banków (0,24 proc). Określają one warunki i terminy na zgłoszenie reklamacji, najczęściej jest to 120 dni od wykonania transakcji, w przypadku transakcji zagranicznych do 180 dni. Rozpatrując zgłoszenie bank przeprowadza je zgodnie z regulacjami organizacji płatniczej wydającej kartę. W praktyce banki zwracają klientowi pieniądze w momencie rozpoczęcia procesu lub mogą je zablokować do jego zakończenia. Usługa chargeback jest bezpłatna.

    Jako, że usługa chargeback dotyczy wyłącznie płatności kartami, banki informują, że kupując dodatkowe ubezpieczenie można ubiegać się o zwrot pieniędzy z transakcji realizowanych przelewem internetowym lub BLIK-iem.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

    Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

    25.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    25.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej