Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem do analizy danych, które umożliwia monitorowanie oraz ocenę zachowań użytkowników stron internetowych. Google ogłosiło, że już 1 lipca 2023 miejsce Universal Analytics zajmie nowa wersja – Google Analytics 4.
Dlaczego usługi Google się zmieniają? Przyczyną są użytkownicy internetu. Dokładniej mówiąc, sposób, w jaki docierają do interesujących ich informacji i robią zakupy. Jeszcze kilka lat temu użytkownik przechodził cały proces zakupowy korzystając wyłącznie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Dziś w proces ten jest często zaangażowanych kilka urządzeń – łącznie z tabletami i smartfonami.
Zmiany zachowań użytkowników oraz wybieranych urządzeń uwidoczniły ograniczenia Universal Analytics – narzędzie nie potrafiło połączyć aktywności i danych dotyczących tego samego użytkownika na kilku urządzeniach.
Google Analytics 4 jest odpowiedzią na tę i kilka innych potrzeb. Usługa ma korzystać ze sztucznej inteligencji i machine learning, żeby skutecznie odtwarzać ścieżki zakupowe użytkowników, którzy coraz częściej zmieniają urządzenia i robią zakupy w aplikacjach mobilnych.
Pobierz bezpłatnie
"Google Analytics 4 – jak dodać usługę do witryny"
Dlaczego Analytics 4 to zmiana, której potrzebujesz w swoim biznesie?
Konkurencja na rynku e-commerce jest bardzo duża, a pozyskanie nowego klienta staje się coraz bardziej wymagające. Troska o jak najlepsze doświadczenie zakupowe jest jednym ze sposobów na pokonanie konkurencji. Żeby móc je udoskonalić, potrzebujesz informacji o użytkownikach, którzy odwiedzają twoją stronę www.
Nowe narzędzie do analityki internetowej od Google pozwoli Ci zbierać dane i lepiej zrozumieć proces decyzyjny klienta oraz skuteczniej określić impulsy zakupowe. Ten strumień danych (również z aplikacji mobilnej) pozwoli ci udoskonalić swoje serwisy i dopasować je do potrzeb współczesnego klienta.
Google Analytics 4 dostarcza raporty pokazujące źródła ruchu (również w czasie rzeczywistym), liczbę interakcji użytkownika z witryną, jego zaangażowanie, pojedyncze kliki i wiele więcej.
W przypadku Google Analytics 4 dużo się mówić o tzw. 'zdarzeniach' – w ten sposób określa się wszelkie interakcje użytkowników w witrynie lub aplikacji mobilnej. Więcej informacji o zdarzeniach znajdziesz w naszym poradniku dla właścicieli e-commerce, który możesz pobrać całkowicie za darmo.
Universal Analytics a Google Analytics 4 – najważniejsze różnice
Google Analytics 4 będzie się różnić od dotychczasowej usługi Google w wielu aspektach. Podstawowym jest sposób zbierania, przechowywania, filtrowania i raportowania danych pochodzących ze stron www i aplikacji mobilnych.
Specjaliści wskazują, że schemat gromadzenia danych przypomina ten z Google Analytics for Firebase – jeżeli więc znasz to narzędzie, z pewnością będzie Ci łatwiej się poruszać po GA4 i z łatwością dotrzesz do dostępnych informacji.
Nową usługę Google cechuje to, że miejsce sesji (znanych z Universal Analytics) zajmą tzw. zdarzenia (events) posiadające określone parametry. W założeniu mierzenie danych ma być dzięki temu prostsze. Dzięki zestawowi metryk (Enhanced Measurement) możesz śledzić zdarzenia marketingowe zachodzące w różnych kanałach (np. liczbę konwersji) – wszystko z poziomu jednego panelu.
Mierzone mogą być takie zdarzenia jak otwarcie aplikacji mobilnej, czy zakup w aplikacji, lub inne zdefiniowane przez Ciebie. Google Analytics 4 automatycznie zlicza liczbę interakcji, takich jak: kliknięcie reklamy, kliknięcie linku prowadzącego poza domenę, pobranie pliku, rozpoczęcie sesji, wczytanie strony, scroll oraz rozpoczęcie odtwarzania filmu przez klienta.
Dzięki Google Analytics 4 analityka aplikacji mobilnych stanie się znacznie prostsza i bardziej dostępna, a jej wyniki będą mogły być przeniesiona na strategię marketingowo-sprzedażową. Mając dane, będziesz w stanie dopracować swoje oferty oraz dopasować je do potrzeb i preferencji klienta.
Nowa usługa Google Analytics 4 – podsumowanie
W skrócie: Google Analytics 4 to usługa pozwalająca na mierzenie i analizę danych pochodzących ze stron internetowych oraz aplikacji mobilnych w jednym, wspólnym panelu. GA4 zastępuje Universal Analytics (na stałe już 1 lipca 2023 r.).
Cytując Google: każda usługa źródłowa obejmuje strumienie danych z aplikacji lub witryny, które dostarczają dane przychodzące. Strumień danych jest więc po prostu witryną lub aplikacją, która wysyła dane do określonej usługi Google Analytics 4.
Dzięki tej zmianie:
Jak przejść z Universal Analytics na Google Analytics 4?
Jeżeli korzystasz z dotychczasowej usługi Google, czyli Universal Analytics, możesz równocześnie korzystać z Google Analytics 4 i stopniowo uczyć się nowego narzędzia oraz zbierać dodatkowe dane. Możesz już teraz przejść całkowicie na GA4.
Konfiguracja jest bardzo prosta. Żeby to zrobić, musisz wprowadzić nowy identyfikator pomiaru na swojej stronie – możesz to zrobić za pomocą Google Tag Managera. Dokładną instrukcję konfiguracji znajdziesz w naszym darmowym poradniku dla właścicieli e-commerce. Link do poradnika znajdziesz wyżej.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o samej usłudze oraz o tym, jak zacząć z niej korzystać – odsyłamy do oficjalnych materiałów od Google, znajdziesz tam wszystkie potrzebne informacje.