Większość polskich sklepów online (55,6 proc.) korzysta z rozwiązań typu open source. Niewiele mniej (44,4 proc.) decyduje się na rozwiązanie typu SaaS – wynika z raportu Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021". Liderem wśród platform e-commerce jest WooCommerce, a tuż za nim plasują się PrestaShop i Shoper.
Świat zakupów przeniósł się do internetu, gdzie jednym kliknięciem możemy kupić praktycznie wszystko. Od przedmiotów codziennego użytku po specjalistyczny sprzęt sprowadzany z drugiego zakątka świata. Coraz więcej firm wystartowało z własną ofertą na platformach online, co tylko spotęgowało dynamiczny rozwój tego kanału dystrybucji.
Rodzaje platform e-commerce
Na polskim rynku istnieje kilka typów platform e-commerce. Różnią się między sobą nie tylko wyglądem, dostępnymi funkcjami, ale również działaniem. Platformy typu open source uruchamiają sklep online po zainstalowaniu i skonfigurowaniu oprogramowania na serwerze (własnym lub wynajętym). Z kolei rozwiązania typu SaaS są oparte na usłudze abonamentowej i nie wymagają zakupu własnej infrastruktury. Dobór odpowiedniej platformy zależy od wymagań i potrzeb danego biznesu.
Według danych z raportu przeprowadzonego przez Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021", w Polsce TOP 20 najpopularniejszych platform e-commerce opartych jest na rozwiązaniu open source (31 013 sklepów) i SaaS (24 768 sklepów). Na podium najpopularniejszych platform e-commerce znajduje się WooCommerce (13 753 sklepów), PrestaShop (13 309 sklepów) i Shoper (10 249 sklepów).
Raport Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021"
Platformy typu open source
Rozwiązania open source są bardzo popularne w e-commerce. Zazwyczaj są bezpłatne, choć chcąc rozbudować sklep i tak trzeba wygospodarować dodatkowy budżet. Sam dostęp do oprogramowania nie wymaga opłat, a otwarty kod źródłowy pozwala tworzyć potrzebne funkcje – tzw. wtyczki i moduły. Dzięki temu sklep internetowy jest zgodny z obowiązującymi trendami, np. w zakresie dostępnych opcji płatności czy wysyłki. Jednak by mieć pewność, że sklep będzie działał bezproblemowo warto zlecić te prace profesjonalistom IT – co zazwyczaj oznacza konieczność poniesienia dodatkowych kosztów.
Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie typu open source, będziesz musiał uwzględnić także konieczność poniesienia opłaty za hosting, a także np. wsparcia technicznego wybranego eksperta IT (agencji lub freelancera).
Najpopularniejsze platformy open source
Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online PrestaShop od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.
Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online WooCommerce od Blue Media w Twoim sklepie internetowym na WordPressie.
Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online Magento od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.
Platformy Software as a Service (SaaS)
Sklepy w oparciu o platformę SaaS działają w modelu abonamentowym. Wysokość miesięcznej opłaty zależy od wybranego dostawcy. Platformy tego typu są funkcjonalne i intuicyjne. W bardzo krótkim czasie pozwalają wystartować z własnym sklepem internetowym. Warto jednak pamiętać, że w przypadku SaaS-ów możliwość samodzielnej modyfikacji kodu źródłowego oprogramowania jest ograniczona.
Najpopularniejsze platformy Software as a Service
Sprawdź, jak wdrożyć Płatności Online Shoper od Blue Media w Twoim sklepie internetowym.
Podsumowanie
Dobór odpowiedniej platformy e-commerce zależy wyłącznie od twoich wymagań i możliwości finansowych. Jeśli potrzebujesz niestandardowych rozwiązań, dysponujesz dużym budżetem i planujesz stale rozbudowywać swoją działalność sprzedażową, wtedy dobrym pomysłem będzie sklep oparty na oprogramowaniu open source. Platformy SaaS lepiej sprawdzają się przy małych i średnich sklepach, które nie wymagają personalizacji i nietypowych rozwiązań.