Po zakończonej kampanii reklamowej koniecznie trzeba sprawdzić jej skuteczność. W przeciwnym razie trudno będzie ocenić, czy założony cel został zrealizowany, oraz czy pieniądze zostały odpowiednio wydane. To również cenna wskazówka na przyszłość, ułatwiająca podejmowanie kolejnych działań reklamowych.
Efekty kampanii reklamowej mierzy się, by sprawdzić, czy udało się osiągnąć założony cel. Jeżeli była nim sprzedaż, zasadnicze znaczenie ma wskaźnik ROI, czyli zwrot z inwestycji. Czasem trudno jest go dokładnie wyliczyć, bo przedsiębiorca nie wie jaki wynik sprzedażowy zawdzięcza reklamie, a jaki innym czynnikom. Podczas kampanii wizerunkowych jeszcze trudniej jest obliczyć efektywność reklamy w ujęciu finansowym. W tym przypadku bardziej wartościowe jest badanie opinii przed i po przeprowadzeniu kampanii reklamowej, a następnie porównanie wyników. Można to zrobić za pomocą badań konsumenckich, np. sprawdzenia, z jakimi produktami kojarzy się badanym dany produkt. Należy jednak pamiętać, że budowanie świadomości marki ma charakter długofalowy, więc nie należy oczekiwać natychmiastowych rezultatów.
Dla sklepu internetowego znaczenie będą miały również inne wskaźniki. To, które weźmie pod uwagę, powinno zależeć od specyfiki branży oraz rodzaju przeprowadzonej kampanii. Przyjrzyjmy się kilku najważniejszym (na podstawie książki „Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej” autorstwa Magdaleny Jaworowicz).
Pomiary
Zawsze przed rozpoczęciem kampanii reklamowej określ cel, który chcesz osiągnąć. Powinien być wyznaczony w czasie, a najlepiej powinien też być wyrażony w liczbach.
Może brzmieć na przykład: W ciągu miesiąca od zakończenia emisji sponsorowanych postów na Facebooku, sprzedaż różowych bluzek ma wzrosnąć o 20%.
To oznacza, że po miesiącu musisz sprawdzić, ile wynosi sprzedaż bluzek, a ile wynosiła w przeddzień rozpoczęcia kampanii. Jeśli cel został osiągnięty, to oznacza, że ta forma reklamy jest dla Twojego e-sklepu odpowiednia. Wyjaśnijmy to na jeszcze jednym przykładzie i pokażmy, jakie trudności mogą pojawić się podczas analizowania wskaźników efektywności reklamy.
Anna prowadzi sklep internetowy z gadżetami prezentowymi. Z okazji zbliżającego się Dnia Chłopaka, postanowiła stworzyć osobną zakładkę z informacją o święcie z wyselekcjonowaną na tę okazję ofertą. Następnie Anna zamieściła baner reklamowy w trzech serwisach internetowych – wszystkie z odwołaniem do wspomnianej podstrony.
Po zakończonej akcji reklamowej Anna ma szansę się dowiedzieć: który serwis miał największy zasięg, z którego serwisu nastąpiło największe przekierowanie na stronę z ofertą, ile osób zapoznało się z ofertą, ile osób zdecydowało się dokonać zakupu.
Wniosek jest taki, że Anna będzie w stanie określić, który serwis przyniósł jej najwięcej przekierowań. Może obliczyć tę liczbę przekierowań w odniesieniu do ceny, jaką zapłaciła za emisję banera w poszczególnych serwisach i ocenić, czy było to „opłacalne”. Jednak ze względu na nałożenie się w tym samym czasie różnych kanałów reklamowych, nie określi, który okazał się skuteczny pod względem sprzedaży. Może jednak policzyć całkowity koszt przeznaczony na reklamę i policzyć, czy efekt sprzedażowy był wystarczający i spełnił jej założenia.
Mierzenie efektów reklamy pozwala wyciągnąć wiele wniosków i zoptymalizować kolejne działania reklamowe, w taki sposób, by przynosiły jeszcze lepsze efekty, przy tym samym lub mniejszym nakładzie kosztów.