Od czego zacząć prowadzenie bloga firmowego?

#marketing #content marketing #blog

23.05.2022
Udostępnij:

Znaczenie content marketingu w biznesie ciągle rośnie. Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na założenie firmowego bloga. Podpowiadamy, jak go zaplanować, by móc przyciągać nowych klientów.

Na początek kilka argumentów, dlaczego warto prowadzić bloga firmowego:

  • poprawia widoczność twojej strony internetowej w wyszukiwarce;
  • to doskonały sposób na nawiązywanie nienachalnych relacji z potencjalnymi klientami;
  • to sposób na wykreowanie firmy jako eksperta w swojej dziedzinie.

  • W poniższym tekście wyjaśniamy krok po kroku, jak zaplanować prowadzenie bloga.

    1. Doprecyzuj, kto jest odbiorcą bloga i jakie ma potrzeby

    Prowadzenie bloga zacznij od określenia grupy docelowej twojej strony. Poznaj swoich klientów – zastanów się czego szukają i jakie pytania najczęściej zadają w internecie. Pomocne może być w tym ustalenie, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę. Możesz wykorzystywać do tego bezpłatne narzędzia, jak Google Search Console, Google Trends czy Answer The Public. Dobrą i prostą metodą jest też analizowanie pierwszych wyników wyszukiwania w Google na wybrane hasła, i… przygotowywanie tekstów lepszych niż można tam aktualnie znaleźć.

    Dzięki dobrze napisanym artykułom nie tylko przyciągniesz odbiorców na swój blog, ale też poprawisz pozycję swojej strony w wyszukiwarce. Z danych platformy Shoper wynika, że dominującym źródłem ruchu w polskich sklepach internetowych jest Google – przez organiczne, czyli bezpłatne wyniki wyszukiwania na zakupy trafia co trzeci użytkownik, a niewiele mniej (28 proc.) przez płatną promocję w wyszukiwarce.

    Wiele osób styka się po raz pierwszy z daną firmą właśnie przez jej bloga firmowego, dlatego zadbaj, aby artykuły poruszały tematy interesujące potencjalnych klientów twojego sklepu. To prowadzi nas do kolejnego wątku, a mianowicie…

    2. Ustal zakres tematyczny bloga

    Pisanie pod wyszukiwarki to nie wszystko! Pamiętaj, że tworzone przez ciebie treści muszą być wartościowe. Nie pisz o wszystkim “po łebkach” – zostań specjalistą w swojej dziedzinie. Dzięki temu odbiorcy zobaczą, że jesteś ekspertem, a tym samym produkty, które oferujesz są sprawdzone i godne zaufania.

    Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep z kosmetykami z Azji skup się na makijażu i pielęgnacji azjatyckiej. Możesz oczywiście przygotowywać też artykuły na temat szerszej kultury azjatyckiej, ale to nie one powinny dominować.

    Reakcje twoich klientów na wpisy czy pojawiające się komentarze w mediach społecznościowych mogą być dla ciebie podpowiedzią, co do tematyki kolejnych artykułów. Warto też tworzyć je w oparciu o powtarzające się pytania zadawane przez klientów. Zainteresowanych będziesz mógł odesłać do wyczerpującego wpisu na blogu, zamiast do sekcji FAQ.

    3. Opracuj harmonogram publikacji i dbaj o regularność

    Systematyczność jest kluczem do sukcesu firmowego bloga. Odbiorca, który zobaczy, że regularnie publikujesz wartościowe treści będzie chętnie wracał. Natomiast klient, który dostrzeże wpisy sprzed kilku miesięcy temu może mieć wątpliwości, czy firma nadal funkcjonuje.

    Nieaktualizowanie treści na blogu wpływa też na gorsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Witryna, w której wpisy publikowane są zbyt rzadko bądź nieregularnie nie będzie się wyświetlać wśród pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Opracowywanie harmonogramu publikacji zachęca do systematyczności. Co więcej, jeżeli zaplanujesz treści z wyprzedzeniem twoje artykuły będą różnorodne, unikniesz problemów związanych z brakiem czasu czy pomysłów. Pamiętaj jednak, aby dostosować harmonogram do swoich możliwości.

    4. Znajdź dobrych copywriterów

    Prowadząc firmę sam znasz najlepiej swoje produkty i usługi. Zarządzanie własnym biznesem wiąże się z wieloma obowiązkami. Być może nie będziesz miał czasu na regularne przygotowywanie artykułów na bloga. Poza tym nie każdy przedsiębiorca ma smykałkę do pisania. W takim przypadku najlepiej zatrudnić copywritera. Taka osoba może być stałym członkiem zespołu lub możesz korzystać z usług freelancerów.

    Copywriter ma zwykle nie tylko większe moce przerobowe niż Ty, ale posiada też wiedzę z zakresu optymalizacji tekstu pod kątem SEO. Dodatkowo taki specjalista może pomóc przygotować harmonogram wpisów oraz zająć się ich publikacją.

    Podsumowanie

    Prowadzenie firmowego bloga może ułatwić Ci pozyskanie nowych klientów, i to bez potrzeby posiadania dużego budżetu na reklamy. Pamiętaj jednak, że dobry blog wymaga czasu i zaangażowania. Wypozycjonowanie witryny w organicznych wynikach wyszukiwania jest zwykle procesem długotrwałym, a pierwsze efekty widać dopiero po kilku miesiącach. Daj sobie czas, wsłuchuj się w pytania swoich klientów, a efekty w końcu przyjdą.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Płatności odroczone PayPo – z korzyścią dla klienta i sklepu

    Przekonaj się dlaczego klienci coraz chętniej wybierają płatności odroczone i sprawdź, co możesz zyskać uruchamiając tę metodę płatności w swoim sklepie internetowym.

    06.05.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak rozwiązać problemy techniczne z bramkami płatniczymi?

    Poznaj rozwiązania na przerwy w dostępności, problemy z integracją, opóźnienia w rozliczeniach i zapewnij płynność płatności w Twoim sklepie internetowym.

    30.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

    Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

    29.04.2024 Czytaj więcej