Polityka Prywatności – czego nie może w niej zabraknąć?

#sprzedaż online #polityka prywatności #sklepy internetowe

17.05.2021
Udostępnij:

25 maja 2018 roku nastała nowa era – głównie dla osób prowadzących biznes w internecie. Czteroliterowy skrót RODO, spędził sen z oczu niejednemu przedsiębiorcy. Konieczność dostosowania się do nowych przepisów wprowadzonych przez Parlament Europejski i Radę UE okazała się nie lada wyzwaniem. Sklepy internetowe zostały zobowiązane publikować Politykę Prywatności, ale często nie wiedzą jak ją opracować. Dobra wiadomość jest taka, że z tym problemem trzeba zmierzyć się tylko raz.


Dzisiaj po trzech latach, jest o wiele łatwiej wdrożyć przepisy o ochronie danych osobowych do swojego biznesu. Szczególnie jeśli tym biznesem jest świetnie prosperujący sklep online. W internecie można znaleźć sporo informacji na ten temat, a dodatkowo funkcjonują firmy, które pomagają przedsiębiorcom uporać się z tym zadaniem.

Celem RODO jest wyeliminowania zagrożeń wynikających z użycia w przetwarzaniu danych osobowych nowoczesnych technologii, a taką właśnie jest internet. Polityka Prywatności jest więc formą spełnienia tego obowiązku.


Prywatność a bezpieczeństwo


Musisz odróżnić Politykę Bezpieczeństwa od Polityki Prywatności – nie są to tożsame pojęcia. Pierwsza to wewnętrzny dokument firmy, który mówi o wdrożonych regułach bezpieczeństwa i procedurach zapewniających ochronę. Natomiast Polityka Prywatności, która musi pojawić się na stronie internetowej, służy poinformowaniu Twoich klientów, o tym, w jaki sposób jego dane osobowe są zbierane, a następnie przetwarzane . Wbrew pozorom, nie jest to ani skomplikowane, ani czasochłonne.


Polityka Prywatności – tego nie może w niej zabraknąć


Trzeba pamiętać, aby w Polityce Prywatności, oprócz informacji na temat przetwarzania danych osobowych, znalazły się informacje o plikach cookies. Dopiero po akceptacji zgód, użytkownik może korzystać z serwisu.

Polityka Prywatności to dość obszerny dokument, w którym każdy z punktów należy rozwinąć i umieścić w nim szereg szczegółowych informacji. Finalnie dokument powinien zapewnić prosty i zrozumiały przekaz.


Główne punkty w Polityce Prywatności, to:


1. Podstawowe cele

Informujesz, czym jest Polityka Prywatności i jakiej strony dotyczy oraz kto administruje stroną. Możesz powołać się na RODO – wskazać konkretne przepisy prawa, które realizujesz.


2. Administrator danych osobowych

Wskazujesz, kto jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych i jak się skontaktować z inspektorem, czy też administratorem danych.


3. Zasady zbierania danych osobowych i informacji

Musisz wyjaśnić, w jaki sposób i na jakich zasadach są zbierane dane osobowe w Twojej witrynie.


4. Zakres gromadzonych danych i informacji oraz sposób ich wykorzystywania

Szczegółowo powinieneś określić, jakie konkretnie dane osobowe są gromadzone, dlaczego są zbierane i w jakim celu są wykorzystywane.


5. Zasady przetwarzania danych osobowych

W tym punkcie należy poinformować, dlaczego dane osobowe są przetwarzane, komu przekazywane i przez jaki czas będą udostępniane.


6. Uprawnienia użytkowników

Wspomnieć należy o prawach użytkownika do wglądu w swoje dane osobowe (ale też o prawie do usuwania bądź zmiany), możliwości cofnięcia wyrażonych zgód, a nawet wniesienia skargi.


7. Pliki cookies

Musisz przekazać informację o rodzaju wykorzystywanych plików cookies oraz o celach i zakresie gromadzenia i przetwarzaniem tych danych. Możesz odwoływać się do Polityk Prywatności serwisów, z którymi w tej kwestii prowadzona jest współpraca.


8. Zabezpieczenie danych osobowych

Warto, abyś poinformował o zasadach bezpieczeństwa, na przykład – kto ma dostęp do danych Twoich klientów.


9. Dane kontaktowe

Należy wskazać dokładny adres, numer telefonu i adres e-mail administratora danych, aby użytkownik, który ma wątpliwości w zakresie przekazanych wcześniej informacji, mógł się z nim skontaktować.


10. Zasady rezygnacji

Koniecznie trzeba poinformować, co Twój klient powinien zrobić, żeby jego dane zostały usunięte i w jaki sposób może wycofać wcześniej udzielone zgody.

Jeśli nadal nie masz pewności, co powinno znaleźć się w poszczególnych punktach, możesz sprawdzić, jak to wygląda w dużych sklepach internetowych, gdzie za wdrożenie tych dokumentów zazwyczaj odpowiedzialny jest sztab prawników. Dobrze opracowaną Politykę Prywatności znajdziesz na przykład w sklepie internetowym Kazar.


Potrzebujesz profesjonalnych dokumentów dla Twojego sklepu internetowego?

Skorzystaj ze wsparcia Legal Geek i zyskaj 10% zniżki dla klientów Autopay

Zamów Politykę Prywatności lub inne dokumenty

Polityka Prywatności – warto ją wdrożyć


Jak pokazują badania Deloitte, większość firm zwleka ze wdrożeniem RODO, ze względu na brak czasu i niezrozumiałość przepisów, a także trudności w spełnieniu wymagań. Za to konsumenci doceniają takie działania. Czują się bardziej bezpieczni i uważają, że ich prywatność jest szanowana.

Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz uruchomić sklep internetowy – przeczytaj koniecznie również jeden z naszych poprzednich artykułów, odpowiadający na pytanie: Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

23.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej