E-handel we Francji skupia się na modzie i drugim obiegu. Co jeszcze go wyróżnia?

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna #Francja

16.09.2022
Udostępnij:

Na francuskim rynku liderem jest Amazon, największym sektorem moda, a Francuzi najchętniej zamawiają produkty z dostawą do domu oraz handlują używanymi przedmiotami.

Doświadczenie Francuzów z zakupami online sięga początku lat 80. minionego wieku, gdy France Telecom uruchomił ogólnokrajową sieć Minitel. System działał w oparciu o specjalny terminal – mały monitor połączony z klawiaturą i modemem – umożliwiał dostęp do książki telefonicznej, elektronicznych wydań gazet, poczty e-mail, nawet rachunków bankowych czy pozwalał zarezerwować bilety kolejowe. Z końcem dekady działało 5 mln urządzeń, a później, mimo rozwoju internetu w latach 90. było ich 9 mln.

65 milionowa Francja była drugim rynkiem pod względem wielkości sprzedaży za rok 2021 w Europie za Wielką Brytanią, a przed Niemcami. Z danych Statista wynika, że 86 proc. Francuzów korzysta z internetu, a 80 proc. z nich także w celu zakupów.

W 2021 r. wartość francuskiego rynku produktów i usług wyniosła 129 mld euro, z czego ponad połowa (52 proc.) pochodzi wyłącznie ze sprzedaży. Oznacza to 15 proc. wzrost r/r, zaś w porównaniu do 2019 r. wzrost wynosi 25 proc. Jego źródłem była przede wszystkim sprzedaż towarów, ale także usług z sektora turystyki i rekreacji, który po pandemicznej zapaści wraca do normy. W ciągu roku łączna liczba sklepów internetowych wzrosła o 11 proc.


Francuzi kupują u Amerykanów

W 2020 r. wzrosła liczba kupujących w sklepach internetowych i ten trend utrzymał się także w kolejnym roku osiągając poziom 41,8 mln. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez FEVAD, francuską federację e-commerce* ponad połowa z nich (53 proc.) kupuje z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

Handel elektroniczny odpowiadał za 14 proc. sprzedaży detalicznej produktów we Francji w 2021 r., wzrastając o 0,7 punktu procentowego r/r. Średnia kwota transakcji wyniosła 60 euro (61 euro w 2020 r.) i jest zauważalnie większa niż przed pandemią. Co ciekawe, przed rokiem 2020 r. przez osiem wcześniejszych lat notowano spadki średniej kwoty wydatków.

Na jednego klienta przypada miesięcznie średnio 4,2 transakcji (3,7 w 2020 r.), a roczna kwota wydatków sięga 3,1 tys. euro (w 2020 r. było to 2,7 euro.). Zakupy w sieci robią prawie wszyscy użytkownicy internetu w kategorii wiekowej od 25 do 34 lat oraz osoby o wysokich dochodach.

W pierwszej piątce najpopularniejszych witryn e-commerce we Francji znajduje się: Amazon.fr (35 mln użytkowników), Leboncoin.fr (28 mln), Cdiscount.com (20 mln), Vinted.fr (16 mln), Fnac.com (15 mln). Kolejne miejsca zajmują E.Leclerc, Booking.com, Carrefour, Lidl, Leroy Merlin – wg danych za pierwszy kwartał 2022 r. w rankingu witryn e-commerce prowadzonym przez Médiamétrie/NetRatings i Fevad.

Uwzględniając wielkość sprzedaży netto w 2021 r. liderem jest Amazon.fr (5,9 mld dolarów), Veepee.fr (2,2 mld dolarów), Cdiscount.com (2,1 mld dolarów), Auchan.fr (1,3 mld dolarów), Fnac.com (1,2 mld dolarów) wg danych ecommerceDB.

Amazon działa nad Sekwaną od 2000 roku. Powstały rok później Veepee, osiąga największą część sprzedaży w kategorii moda i jest liderem w tym sektorze we Francji. Z kolei działający od 1998 r. Cdiscount jest sklepem z uniwersalną ofertą i numerem jeden we Francji w segmencie meble i sprzęt AGD.


Francuski szyk w e-commerce

Francuzi najczęściej kupują odzież, gry i zabawki, obuwie, artykuły kosmetyczne, meble i wyposażenie domu, RTV AGD, tekstylia i pościel, żywność i wycieczki. W 2021 r. wzrost sprzedaży odnotował sektor odzieży, mebli i dóbr szybko zbywalnych. Spadki z kolei dotyczyły kategorii produktów elektronicznych i urody, które z kolei odnotowały wzrosty w 2020 r. W ostatnich 2 latach znacznie ożywił się też sektor turystyki, jednak wciąż jeszcze nie wrócił do poziomu z 2019 r.

Pod względem wielkości sprzedaży największym segmentem jest moda, która odpowiada za 29 proc. przychodów e-commerce. Drugie miejsce zajmuje rynek zabawek i hobby (21 proc.), trzecie elektronika (20 proc.), następnie meble (16 proc.) oraz żywność i kosmetyki (14 proc.)

Najbardziej popularną metodą płatniczą jest karta kredytowa. Korzysta z niej 77 proc. klientów. Z kolei z cyfrowych portfeli korzysta 40 proc. (głównie Paypal). Na popularności zyskuje karta podarunkowa lub voucher – płaci nimi co trzeci klient. Pięciu na dziesięciu konsumentów korzysta z możliwości płacenia kartą w trzech lub czterech ratach. Z kolei przelewem bankowym płaci co szósty kupujący.

Rośnie liczba klientów korzystających z opcji odroczonych płatności w modelu kup teraz, zapłać później (BNPL). Co trzeci konsument korzysta z opcji płatności w ratach, a co czwarty z możliwości odroczonego obciążenia rachunku. Od 2021 roku we Francji obecna jest Klarna, lider usług na rynku BNPL.

Najpopularniejsza jest dostawa zamówionych towarów do domu, wybiera ją ośmiu na dziesięciu kupujących. To co wyróżnia francuskich klientów to popularność odbioru typu pick-up&go, czyli z określonej lokalizacji takiej jak punkt odbioru, magazyn czy poczta. Wskazuje na nią siedmiu na dziesięciu kupujących. Co czwarty, zamówiony towar odbierał ze sklepu stacjonarnego w opcji click&collect.

Dla Francuzów bardzo duże znaczenie ma możliwość wyboru sposobu dostawy. 84 proc. kupujących online jest gotowych dokonać zakupu u innego sprzedawcy, aby skorzystać z dostawy bardziej dostosowanej do swoich oczekiwań. Na rynku firm kurierskich liderem jest La Poste przed Chronopost i Mondial Relay.


Drugie życie produktów

Kupowanie towarów używanych staje się coraz bardziej powszechne we Francji. Ponad 80 proc. użytkowników e-sklepów kupiło już produkty z drugiej ręki lub odnowione albo sprzedało je w sieci. Połowa kupujących wybrała w 2021 r. rzeczy odnowione lub używane, aby zaoszczędzić pieniądze (80 proc), kupić markowe towary (51 proc.), dla satysfakcji z polowania na okazję (50 proc.), ze względów ekologicznych (48 proc.) czy finansowych (43 proc.).

W 2021 roku 14 największych sprzedawców podpisało Kartę redukcji wpływu e-commerce na środowisko, w której zobowiązują się do działania na rzecz bardziej zrównoważonego handlu elektronicznego i wdrożenia polityki dotyczącej informowania konsumentów o sposobach pakowania, przechowywania i magazynowania oraz dostawy. W 2022 roku dołączyło kolejnych 18 nowych firm. Na ten moment ponad połowa przesyłek (56 proc.) wysyłana jest w opakowań ekologicznych lub nadających się do recyklingu, a 16 proc. w opakowaniach wielokrotnego użytku lub zwrotnych.


Źródła:
1. Raport La Fédération du e-commerce et de la vente à distance (FEVAD) opublikowany w lutym 2022 roku. Francuska federacja e-commerce FEVAD jest stowarzyszeniem non-profit, organem przedstawicielskim sektora e-commerce, które zrzesza ponad 750 firm.
2. E-commerce in Europe 2021 Postnord
3. 2021 European E-commerce Report
4. Ecommercedb.com
5. Statista.com

Przeczytaj także:

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

05.08.2024 Czytaj więcej