Postęp cyfrowy nie ominął Niemiec. Wiele firm przeniosło się do cyfrowego świata, a niemieccy konsumenci są coraz bardziej otwarci na e-zakupy, ale też bardzo wymagający. Co powinieneś wiedzieć rozważając wejście na niemiecki rynek e-commerce?
Wchodząc na dany rynek, dobrze najpierw przeanalizować i zapoznać się z jego specyfiką. W przypadku Niemiec kluczowa jest znajomość tamtejszych przepisów prawa przy prowadzeniu biznesu.
Rynek e-commerce w Niemczech
Niemiecka gospodarka należy do najsilniejszych i bardziej stabilnych w Unii Europejskiej. Sprzedaż internetowa w Niemczech rośnie i szacuje się, że będzie wzrastać w kolejnych latach. Na koniec 2020 roku jej wartość wyniosła ponad 83 mld euro. Już 94 proc. Niemców aktywnie korzysta z internetu, a ponad 80 proc. z nich przynajmniej raz w roku robi zakupy online.
Wśród najskuteczniejszych kanałów dotarcia do niemieckich klientów są social media, ponieważ prawie 80 proc. z nich aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Statystyczny Niemiec spędza dziennie w sieci około 5,5 godziny.
Jaki jest niemiecki e-konsument i co kupuje?
Wychodząc z biznesem za granicę, pamiętaj o różnicach kulturowych. Podstawowe wartości wyznawane przez niemieckich konsumentów to zaufanie, lojalność, swojskość, jakość i bezpieczeństwo. Na pierwszym miejscu stawiają oni na zaufane firmy, więc zacznij budowę swojego sklepu internetowego od lokalnej domeny z końcówką .de. Twoja strona powinna w stopce redakcyjnej zawierać dane o jej właścicielu (wymóg Impressum). Mile widziane są znaki jakości czy certyfikaty.
Zgodnie z niemieckim prawem, konsumenci mają prawo zwrócić większość zakupionych produktów w ciągu 14 dni z konkretnym uzasadnieniem swojej decyzji, z czego dość regularnie korzystają. Uwzględnij sprawną procedurę zwrotu w swojej polityce cenowej sklepu.
Największy potencjał sprzedaży internetowej, według serwisu Statista, ma kategoria "moda" – na odzież internauci z Niemiec wydają najwięcej pieniędzy. Duże zainteresowanie wykazują oni artykułami elektronicznymi i telekomunikacyjnymi. Na trzecim miejscu znajdują się komputery, urządzenia mobilne i software.
Niemcy lubią „mobile”
95 proc. niemieckich obywateli korzysta ze smartfonów. Łącznie są w posiadaniu ponad 112 milionów aktywnych urządzeń mobilnych. Zadbaj więc o optymalizację strony WWW, UX i UI. Poza smartfonami popularne są:
Z kolei najpopularniejsze przeglądarki internetowe w Niemczech to:
Zanim rozpoczniesz działania SEO i kampanie PPC na nowym rynku niemieckim, przetestuj swój sklep na różnych urządzeniach. Dotyczy to całej ścieżki konwersji od wejścia na stronę poprzez proces zakupu i finalizację zamówienia.
Niemcy kupują przede wszystkim w dużych sklepach z końcówką .de. Serwis ecommercedb.com wskazuje, że największe niemieskie sklepy online to głównie: Amazon.de, Otto.de, Zalando.de, MediaMarkt.de czy Lidl.de.
W jaki sposób Niemcy płacą w internecie?
Według serwisu Statista w 2020 roku (najświeższe dane) najpopularniejsze metody płatnicze w niemieckim e-commerce to kolejno: PayPal i podobne metody płatności online (48 proc.), open invoice (faktura z odroczonym terminem płatności) i płatność przelewem tradycyjnym (21 proc.) oraz karty debetowe (19 proc.).
Z kolei z raportu „European E-commerce Report 2019” wynika, że 77 proc. niemieckich klientów przy odbiorze towarów korzysta z usług Deutsche Post DHL, na dalszych miejscach są firmy kurierskie jak UPS (16 proc.), DPD (15 proc.) i GLS (7 proc). Odbiór osobisty wciąż jest w Niemczech dość popularny, wybiera go co piąty kupujący online.
Zmiany w obszarze sprzedaży towarów w 2022 roku
1 stycznia 2022 r. weszły w życie istotne zmiany w obrębie prawa umów. Na mocy ustawy „Gesetz zur Regelung des Verkaufs von Sachen mit digitalen Elementen und andererer Aspekte des Kaufvertrags” (Ustawa regulująca sprzedaż towarów z elementami cyfrowymi i inne aspekty umowy sprzedaży), Niemcy realizują wymagania europejskiej dyrektywy w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Duże zmiany nastąpiły w obszarach związanych ze sprzedażą produktów:
Chcąc sprzedawać do niemieckich klientów, nie zaniedbaj dostosowania swojego sklepu do obowiązujących praw konsumenckich. Tutejszy rynek e-commerce jest na kwestie prawne bardzo uczulony.
Podsumowanie
Niemcy mocno stawiają na stałe usprawnianie procesów UX (user experience) i rozwój płatności bezgotówkowych. Niemiecki e-konsument – podobnie jak polski – zwraca uwagę na łatwość zwrotu towaru, niską cenę i szybką dostawę. Twój sklep powinien zatem pozwalać na bezpieczne i intuicyjne zakupy, sprawne i szybkie dokonywanie transakcji, a także przyjazną dla użytkownika platformę.
Pamiętaj jednak, że niemiecki klient jest bardzo wymagający, więc musisz się liczyć z wysokim wskaźnikiem zwrotów. Jeśli jednak zyskasz lojalność niemieckich klientów, pozostaną oni z Tobą na długie lata.