Słowacy, podobnie jak Czesi, chętnie korzystają z porównywarek produktów i coraz częściej kupują przez urządzenia mobilne. Są otwarci na kupowanie online z zagranicy, szczególnie od swoich czeskich sąsiadów.
W 5,5 milionowym kraju, aż 5 mln osób (91 proc.) miało dostęp do internetu w 2020 r., a 69 proc. z nich kupowało online (dane za: Europe E-commerce Report 2021). Jak wynika z danych porównywarki Heureka.sk, ponad połowa (61 proc.) klientów wykorzystuje do tego urządzenia mobilne.
Pod względem handlu elektronicznego Słowacja jest krajem dobrze rozwiniętym. Z końcem 2020 r. zarejestrowanych było 14,3 tys. sklepów, to 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Według danych Statista wielkość słowackiego rynku e-commerce osiągnęła 2,6 mld dolarów w 2021 r. Udział e-commerce w handlu detalicznym stanowi 7 proc. (dane za 2019 r., po pandemii ten udział na pewno się jeszcze zwiększył), i odpowiada za 1,09 proc. PKB (najświeższe dane za 2021 r.)
Cena wciąż ma znaczenie
Słowacja jest mocno powiązana kulturowo i gospodarczo z Czechami. Czescy sprzedawcy obsługują klientów słowackich, a najpopularniejsze w Słowacji serwisy e-commerce mają swoją siedzibę w Czechach.
Dla Słowaków cena jest czynnikiem decydującym o wyborze produktu. Dlatego serwisem numer jeden w słowackim e-commerce jest porównywarka Heureka.sk. To czeskie narzędzie obecne w dziewięciu krajach Europy Środkowej. Dzięki danym z Heureka.sk wiemy, że w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie zakupami online artykułów codziennego użytku, takich jak żywność, kosmetyki, produkty drogeryjne, leki bez recepty itp.
Słowacki rynek, podobnie jak czeski, jest rozdrobniony. Przeważają lokalne witryny. Największym sklepem internetowym jest Alza.sk (marketplace z elektroniką) oraz Mall.cz (ten sklep w kwietniu 2022 r. przejęło polskie Allegro za 867 mln euro). Słowacy chętnie odzwiedzają też Nay.sk, Najnakup.sk, iTesco.sk czy Glami.sk. Jednym z najszybciej rozwijających się e-sklepów jest obecnie XXXLutz.sk, austriacka sieć sklepów meblowych, której przychody w 2021 r. wzrosły o rekordowe 424 proc. r/r, wg eCommerceDB.
Moda na sukces
Najpopularniejsza kategoria produktowa w słowackim e-commerce to odzież – sklepy z tej branży odpowiadają za 34 proc. przychodów z e-handlu generując wartość sprzedaży na poziomie 452 mln dolarów rocznie. Na dalszych miejscach pod względem przychodów znajdują się sklepy z kategorii elektronika (29 proc.), zabawki, hobby i majsterkowanie (18 proc.), żywność i higiena osobista (10 proc.) oraz meble i urządzenia (10 proc.) – podaje ecommerceDB.
Statystyczny Słowak wydał na zakupy online 466 dolarów w 2021 roku. Głównie kupował od sprzedawców krajowych (86 proc.). Udział pozostałych był znacznie mniejszy (z innych krajów UE – 36 proc., spoza UE – 18 proc.).
Słowacy za zakupy online najczęściej płacą karta płatniczą (41 proc.), podobnie, jak ich czescy sąsiedzi. Co trzeci wciąż jednak płaci gotówką przy odbiorze (32 proc.). Mniej popularne są przelewy bankowe (16 proc.) czy e-portfel (9 proc.).
Paczkomaty zyskują na znaczeniu
Słowacy pod względem preferencji co do metod dostawy nie różnią się od innych konsumentów z naszej części Europy. Najchętniej wybierają przesyłkę na adres domowy (83 proc), na pocztę lub do miejsca pracy.
Najbardziej popularnymi dostawcami są:
Niemniej, na fali pandemii, coraz więcej osób decydowało o skorzystaniu ze specjalnych punktów odbioru, wynika z analizy PPRO. Słowacy mogą odbierać towary m.in. w automatach paczkowych Z-Box (sieć prawie 650 urządzeń). Własne automaty paczkowe stawia od 2020 r. także Alza (AlzaBoxů) oraz Mall.
Integratorem usług logistycznych dostarczającym przesyłki do sklepów, punktów odbioru czy poczty jest w Słowacji (oraz w Czechach) Uloženka, która należy do czeskiej firmy WE|DO. Firma posiada również własną sieć wydawania przesyłek (300 kurierów i 1200 punktów odbioru). Z początkiem kwietnia 2022 r. marka WE|DO została także przejęta przez polskie Allegro.
Podsumowanie
Słowacki rynek e-commerce nie da się analizować w oderwaniu od czeskiego. Niemal każdy liczący się sklep internetowy działa jednocześnie w Słowacji i Czechach. Bardzo często jednocześnie na tych dwóch rynkach działają podmioty oferujące usługi z zakresu logistyki, płatności online czy oprogramowania e-commerce. Potencjał obu rynków dostrzegają polscy czołowi gracze e-commerce (w szczególności Allegro, ale też np. operatorzy płatności online), którzy coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w tych krajach.