Jak e-commerce może się rozwinąć dzięki sztucznej inteligencji

#ecommerce #sztuczna inteligencja #AI

27.06.2023
Udostępnij:

Od transformacji cyfrowej po rzeczywistość wirtualną i sztuczną inteligencję, technologia stale przesuwa granice możliwości handlu elektronicznego.


Dzięki postępowi technologicznemu każdego dnia coś nowego konkuruje o uwagę sprzedawców internetowych. Nigdy nie zabraknie Ci czegoś nowego i innego do wypróbowania — prawdziwym zadaniem jest zidentyfikowanie najlepszych możliwości dla Twojego biznesu e-commerce.


AI wprowadza zmiany do branży e-commerce

Wdrożenie sztucznej inteligencji może wpłynąć na dowolną liczbę funkcji biznesowych w całej organizacji. Aby zrozumieć, w jaki sposób może to wpłynąć na Twoją firmę, dobrze jest zrozumieć elementy sztucznej inteligencji.

Definicja sztucznej inteligencji jest szeroka i obejmuje eksplorację danych (data mining), przetwarzanie języka naturalnego (natural language processing) i uczenie maszynowe (machine learning).

  • Eksploracja danych odnosi się do gromadzenia zarówno bieżących, jak i historycznych danych w celu informowania o przewidywaniach.

  • Przetwarzanie języka naturalnego koncentruje się na interakcji człowiek-komputer oraz na tym, jak komputery interpretują naturalny ludzki język.

  • Uczenie maszynowe dotyczy korzystania ze zbioru algorytmów w celu zastosowania wcześniejszych doświadczeń lub podania przykładów w celu rozwiązania problemu. Głębokie uczenie się (deep learning) „obejmuje algorytmy warstwowe w celu lepszego zrozumienia danych”.

  • W ciągu ostatnich kilku lat technologia sztucznej inteligencji dojrzała i stała się potężnym narzędziem do zwiększania sprzedaży i optymalizacji operacji. Nawet wiele małych firm e-commerce korzysta z technologii z pewnymi elementami sztucznej inteligencji.


    Korzyści z wykorzystania sztucznej inteligencji w firmach e-commerce

    Amazon od dawna dostrzega zalety sztucznej inteligencji i powiązanych z nią technologii. Wykorzystuje uczenie maszynowe, aby poprawić wybór produktów i doświadczenie użytkownika oraz zoptymalizować logistykę.

    Niedawna publikacja McKinsey & Company i Retail Industry Leaders Association wymieniła siedem imperatywów dotyczących ponownego przemyślenia handlu detalicznego, a każdy z nich może być w jakiś sposób wspierany przez jakiś rodzaj technologii opartej na sztucznej inteligencji.


    Bardziej ukierunkowany marketing i reklama

    Według ankietowanych sprzedawców detalicznych personalizacja jest najwyższym priorytetem, ale tylko 15% twierdzi, że w pełni wdrożyło personalizację we wszystkich kanałach.

    Postępy w sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym umożliwiły technikom głębokiej personalizacji dostosowywanie treści do potrzeb użytkownika. Analizując duże zbiory danych z historii zakupów i innych interakcji z klientami, możesz skoncentrować się na tym, czego naprawdę chcą Twoi klienci, i przekazać wiadomość, która będzie najbardziej rezonować.


    Zwiększona retencja klientów

    Dostarczanie dobrze ukierunkowanych, spersonalizowanych komunikatów marketingowych i reklamowych może zwiększyć retencję klientów. Przywołane wcześniej Badanie McKinsey dotyczące personalizacji wielokanałowej wykazało, że istnieje 10-15% potencjał wzrostu przychodów i retencji dzięki wielokanałowym strategiom personalizacji.

    W raporcie czytamy: „Kluczowym elementem personalizacji jest budowanie lepszych danych i spostrzeżeń na temat klientów, co jest atutem, który generuje dodatkową wartość w całym łańcuchu wartości. (…) Nasze badania sugerują, że zwrot z inwestycji w personalizację szybko przewyższy zwrot z tradycyjnego marketingu”.


    Bezproblemowa automatyzacja

    Celem automatyzacji jest wykonanie zadań przy jak najmniejszym udziale człowieka. Może to oznaczać wszystko, od planowania e-maili w CRM lub narzędziu marketingowym, przez używanie Zapiera do automatyzacji zadań lub wykorzystywanie zaawansowanej technologii do pomocy przy zatrudnianiu.

    Jednak w kontekście przyszłych trendów e-commerce jednymi z najczęściej omawianych dzisiaj są robotyka i uczenie maszynowe.

    Sztuczna inteligencja może odegrać dużą rolę w automatyzacji powtarzalnych zadań, które zapewniają funkcjonowanie sklepu internetowego. Dzięki sztucznej inteligencji możesz zautomatyzować takie rzeczy, jak rekomendacje produktów, rabaty lojalnościowe, bieżąca obsługa klienta i nie tylko.


    Sprawny proces sprzedaży

    Korzystanie ze sztucznej inteligencji może pomóc w stworzeniu bardziej wydajnego procesu sprzedaży poprzez gromadzenie danych o klientach, automatyzację dalszych zapytań o porzucone koszyki i nie tylko. Możesz pomóc klientom przejść przez ścieżkę, zachęcając ich do interakcji z chatbotami w celu uzyskania odpowiedzi na proste pytania.


    Przykłady zastosowania AI w e-commerce

    Istnieje wiele przypadków użycia sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym i prawdopodobnie wiele z nich znasz — po prostu możesz nie wiedzieć, że technologia, na której są zbudowane, jest w rzeczywistości powiązana ze sztuczną inteligencją. Oto sześć najczęstszych:

  • Spersonalizowane rekomendacje produktów.
  • Optymalizacja cen.
  • Ulepszona obsługa klienta.
  • Segmentacja klientów.
  • Inteligentna logistyka.
  • Prognozowanie sprzedaży i popytu.

  • Jak wdrożyć sztuczną inteligencję w e-commerce

    Zawsze kusi, by rzucić się w wir nowych, ekscytujących technologii. Ale zanim zaczniesz wdrażać nowy program, musisz mieć plan działania, aby upewnić się, że nie stracisz dużo czasu i pieniędzy na nietrafione kroki.

    Zacznij od zastanowienia się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć dzięki AI. Nie musisz od razu rozpoczynać rewolucji. Możesz zacząć od małych kroków i stopniowo poznawać jakie możliwości daje sztuczna inteligencja i jak dane rozwiązanie sprawdza się w Twoim przypadku.

    Warto skonsultować się z kimś, kto miał już do czynienia z AI w praktyce. Kilkugodzinna rozmowa z kimś, kto wie o czym mówi, może Ci dać więcej niż tygodnie odkrywania wszystkiego na własną rękę.


    Photo by Headway on Unsplash

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Dlaczego warto wybrać polską bramkę płatniczą dla swojego e-commerce?

    Stoisz przed wyborem operatora płatności w Twoim serwisie internetowym? Sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z lokalnym dostawcą usługi.

    22.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Płatności Google Pay i Apple Pay – nowoczesne metody płatności w małym e-commerce

    Zastanawiasz się nad wdrożeniem Google Pay i Apple Pay w swoim sklepie internetowym? Sprawdź, co możesz zyskać oferując te metody płatności.

    20.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Trendy w projektowaniu kart produktowych dostosowanych do klientów… i ich smartfonów

    Poznaj kluczowe strategie dla optymalizacji kart produktowych na urządzenia mobilne. Dowiedz się, jak zwiększyć konwersję i poprawić UX dzięki responsywności.

    19.02.2024 Czytaj więcej