Rozwój technologii voice commerce i jego wpływ na przyszłość zakupów online

#ecommerce #voice commerce

30.05.2024
Udostępnij:

W czasach, w których na co dzień towarzyszy nam technologia, zakupy online stały się jeszcze bardziej powszechne. Według raportu Autopay “Finanse w czasach niepewności”, aż 93 proc. Polek i Polaków kupuje przez internet. W taką sytuację idealnie wpisuje się jedno z najbardziej obiecujących rozwiązań w branży – voice commerce, czyli jeszcze szybszy, sprawniejszy i bardziej komfortowy sposób na sfinalizowanie transakcji.


Co to jest voice commerce?


Voice commerce to technologia wykorzystująca zaawansowane systemy rozpoznawania mowy oraz algorytmy uczenia maszynowego. Dzięki niej zakupy można realizować sprawnie i wygodnie, wyłącznie za pomocą poleceń głosowych, eliminując potrzebę używania klawiatury czy ekranu dotykowego. Otwierając nowe możliwości w zakresie inkluzywności i dostępności handlu internetowego, voice commerce już niedługo może wpłynąć na nawyki konsumentów i całkowicie zmienić branżę zakupów przez internet.

Obecnie zyskuje on na popularności głównie dzięki rozwojowi urządzeń z asystentami głosowymi oraz inteligentnymi głośnikami, takich jak: Amazon Alexa, Google Assistant czy Apple Siri, które coraz częściej wykorzystywane są przez konsumentów w codziennym życiu. Zdobywa popularność także dlatego, że odpowiada na kluczowe potrzeby współczesnych konsumentów, którzy w szybkim tempie życia poszukują wygody i oszczędności czasu. Dodatkowo, voice commerce jest atrakcyjny dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami, dla których tradycyjne formy robienia zakupów online mogą być kłopotliwe w obsłudze.


Voice commerce nadchodzącą rewolucją w handlu internetowym?


Pojawienie się voice commerce stanowi bez wątpienia rewolucję w sposobie realizowania zakupów online. Oznacza to jednak zmianę również dla sprzedawców, których zmusza to do dopasowania tradycyjnych sklepów internetowych, opartych na wizualnej nawigacji i wyszukiwaniu produktów, do nowej rzeczywistości, w której kluczową rolę odgrywać mają słowa i głos. Konieczna będzie zmiana perspektywy – tworzone treści będą musiały być łatwe do znalezienia za pomocą poleceń głosowych i będą musiały brzmieć naturalnie w języku mówionym.


Potencjał voice commerce


Główną zaletą voice commerce wydaje się być minimalizowanie zbędnych interakcji na stronie internetowej, dzięki czemu cały proces sprzedaży może zostać skrócony do minimum, a klient zyskuje poczucie oszczędności czasu. Warto też wspomnieć, że zakupy poprzez wyszukiwanie głosowe są bezpieczne i spersonalizowane, korzystają z wypróbowanych już rozwiązań w handlu online. Jest to także zupełnie nowa jakość dla osób, które mają trudności z obsługą małych ekranów i przycisków. Dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych użytkowników voice shopping staje się znaczącym ułatwieniem i realną alternatywą dla zakupów tradycyjnych.


Wyzwania dla voice commerce


Do pełnego korzystania z dobrodziejstw voice commerce jeszcze daleka droga. Zanim zrewolucjonizuje on branżę rozwiązać trzeba problem dokładności i niezawodności rozpoznawania mowy. Pomimo ciągłego rozwoju technologii głosowych, wciąż zdarzają się sytuacje, w których asystenci nie są w stanie poprawnie zinterpretować poleceń użytkownika. W efekcie może to zniechęcać do korzystania z tej formy zakupów. Co więcej, wychodząc naprzeciw konsumentom sięgającym po to rozwiązanie dla jego wygody trzeba będzie sprostać wyzwaniu, jakim jest utworzenie intuicyjnego i w pełni zrozumiałego dla użytkownika interfejsu. Wątpliwości wzbudza również zorientowanie większości asystentów głosowych pod kątem języka angielskiego. W znacznej mierze ogranicza to wpływy voice commerce do sfer kultur anglosaskich stojąc na drodze jego rozwoju globalnie, co wymagałoby dostosowania technologii do różnorodności językowej.


Przyszłość e-commerce


Technologia voice commerce jest ciągle w fazie rozwoju, co utrudnia przewidywanie przyszłych kierunków w tej branży. Czy zakupy i wyszukiwanie za pomocą głosu staną się niezależne od konkretnych platform i urządzeń? Jeśli tak, to kiedy możemy tego oczekiwać? Pomimo wielu znaków zapytania, wyraźnie widać rosnące zainteresowanie konsumentów tą formą handlu. Duże firmy technologiczne nieustannie testują nowe możliwości, a główne sklepy internetowe inwestują w tę rozwijającą się technologię, licząc na to, że wkrótce zyska ona na znaczeniu.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

05.08.2024 Czytaj więcej