Już kilkukrotnie pisaliśmy o tym, że obecność tzw. silver generation w rynku e-commerce jest coraz silniejsza. Dziś przyjrzymy się wynikom badania przeprowadzonego przez Fundację Kobiety e-biznesu, w którym przeanalizowano "potencjał, bariery i wyzwania seniorów podczas zakupów online i mobile".
Wprowadzenie do badania
W badaniu wzięło udział ponad 800 osób w wieku 60+, z których ponad 700 kupiło w ostatnich miesiącach przynamniej jeden produkt lub usługę online. Analizie poddano samo zachowanie seniorów w internecie, sposób w jaki korzystają z jego zasobów, jak robią zakupy internetowe i jak za nie płacą.
Autorzy badania wskazują: Raport wskazuje potencjał, bariery oraz wyzwania seniorów w zetknięciu z narzędziami i rozwiązaniami cyfrowymi. Prezentuje penetrację rynku internetowego, potrzeby oraz doświadczenia seniorów w procesie zakupów online między innymi podczas wybierania produktów, dokonywania płatności lub poszukiwania możliwego kontaktu ze sprzedawcą. Raport pokazuje także wspomaganą znajomość platform sprzedażowych i sklepów internetowych w tej grupie wiekowej.
Jak seniorzy korzystają z internetu?
Ciekawe informacje pojawiają się już na początku raportu. Dowiadujemy się, że 100% ankietowanych korzysta z internetu codziennie.
Robią to najczęściej w następujących celach:
Co ważne, w porównaniu z poprzednim rokiem, zauważalnie wzrosła liczba seniorów korzystających z konta bankowego online – z 58% do 65%.
Aż 73% przyznało, że korzysta z aplikacji mobilnej swojego banku, a 63% z zakupowych. Jak zauważa Dorota Bachman, Członkini Zarządu Fundacji Kobiety ebiznesu: To ważne, że znikają bariery i seniorzy bardziej ufają technologii, co oznacza, że nie boją się zarządzać finansami mobilnie. 73%-63% seniorów korzystających z tego typu aplikacji to bardzo dobry wynik. Pamiętajmy o dostosowaniu UX do potrzeb tej grupy społecznej.
Gdzie i jak często seniorzy robią zakupy online?
Allegro króluje, jeżeli chodzi o spontaniczną znajomość sklepów i platform internetowych, również wśród seniorów. Aż 90% ankietowanych przyznało, że zna Allegro, 63% wskazało na Olx, a 57% na Lidl. Na dalszych miejscach znalazły się Rossmann, Empik, Biedronka, Erecepta, czy Castorama. Jak widać przekrój jest bardzo duży.
💡 Allegro stworzyło również specjalny serwis dla seniorów, na łamach którego tłumaczy, w jaki sposób robi się zakupy za pośrednictwem platformy. To dobry przykład tego, jak można wychodzić naprzeciw potrzebom klientów i tym samym zjednywać sobie ich sympatię, która przekłada się na podejmowane decyzje zakupowe. Serwis jest dostępny pod adresem: https://allegro.pl/zobacz/toproste
Jeżeli chodzi o częstotliwość zakupów online, to aż 71% robi je przynajmniej raz w miesiącu – w kwietniu 2022 r. było to 65%.
Co ważne, 52% deklaruje zamiar częstszego dokonywania zakupów przez internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy. Istotne jest również to, że większość z nich (82%) nie potrzebuje żadnej pomocy podczas zakupów i robi jest w pełni samodzielnie.
Jeżeli chodzi o asortyment kupowany online, to najczęściej są to:
Połowa ankietowanych seniorów wydaje na zakupy internetowe między 100 a 300 zł miesięcznie.
Jak seniorzy płacą za zakupy?
Najczęściej wybieraną (32%) formą płatności są szybkie płatności online, obsługiwane przez różnych operatorów. Na drugim miejscu znalazł się BLIK – warto odnotować wzrost popularności rok do roku, z 17% do 23%. Na płatność przy odbiorze decyduje się już zaledwie 13% ankietowanych.
94% seniorów wskazało również, że nie napotkało żadnych trudności podczas opłacania zamówienia online. Świadczy to zarówno o tym, że pokolenie silver coraz płynniej porusza się po internecie, jak i o tym, że operatorzy płatności dbają o to, żeby systemy płatnicze były dostosowane do potrzeb starszych klientów.
Bezpieczeństwo przy płatności to czynniki, który był najczęściej wskazywany jako ważny podczas zakupów internetowych (97%). Na kolejnych miejscach znalazła się darmowa dostawa (94%), łatwość w wyszukiwaniu produktu (94%), szybki zwrot pieniędzy w przypadku niezrealizowania zamówienia (91%), możliwość darmowego zwrotu produktów (91%) oraz czytelne opisy i duże zdjęcia produktów (88%).
Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu, który dostarcza wiele cennych informacji dla każdego, kto prowadzi lub chce prowadzić sprzedaż online, a jego grupą docelową są klienci z pokolenia silver.
Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?
Uruchom bramkę płatniczą Blue Media