Seniorzy w świecie cyfrowym – najważniejsze wnioski z raportu Fundacji Kobiety e-biznesu

#raport #silver ecommerce #silver economy #pokolenie silver

22.06.2023
Udostępnij:

Już kilkukrotnie pisaliśmy o tym, że obecność tzw. silver generation w rynku e-commerce jest coraz silniejsza. Dziś przyjrzymy się wynikom badania przeprowadzonego przez Fundację Kobiety e-biznesu, w którym przeanalizowano "potencjał, bariery i wyzwania seniorów podczas zakupów online i mobile".


Wprowadzenie do badania

W badaniu wzięło udział ponad 800 osób w wieku 60+, z których ponad 700 kupiło w ostatnich miesiącach przynamniej jeden produkt lub usługę online. Analizie poddano samo zachowanie seniorów w internecie, sposób w jaki korzystają z jego zasobów, jak robią zakupy internetowe i jak za nie płacą.

Autorzy badania wskazują: Raport wskazuje potencjał, bariery oraz wyzwania seniorów w zetknięciu z narzędziami i rozwiązaniami cyfrowymi. Prezentuje penetrację rynku internetowego, potrzeby oraz doświadczenia seniorów w procesie zakupów online między innymi podczas wybierania produktów, dokonywania płatności lub poszukiwania możliwego kontaktu ze sprzedawcą. Raport pokazuje także wspomaganą znajomość platform sprzedażowych i sklepów internetowych w tej grupie wiekowej.


Jak seniorzy korzystają z internetu?

Ciekawe informacje pojawiają się już na początku raportu. Dowiadujemy się, że 100% ankietowanych korzysta z internetu codziennie.


jak-czesto-seniorzy-korzystaja-z-internetu

Źródło: Raport Seniorzy w świecie cyfrowym, Fundakcja Kobiety e-biznesu

Robią to najczęściej w następujących celach:

  • korzystanie z bankowości internetowej,
  • poszukiwanie i czytanie informacji,
  • komunikacja z pośrednictwem poczty elektronicznej,
  • korzystanie z mediów społecznościowych (Facebook, Instagram),
  • zakupy.

  • Co ważne, w porównaniu z poprzednim rokiem, zauważalnie wzrosła liczba seniorów korzystających z konta bankowego online – z 58% do 65%.

    Aż 73% przyznało, że korzysta z aplikacji mobilnej swojego banku, a 63% z zakupowych. Jak zauważa Dorota Bachman, Członkini Zarządu Fundacji Kobiety ebiznesu: To ważne, że znikają bariery i seniorzy bardziej ufają technologii, co oznacza, że nie boją się zarządzać finansami mobilnie. 73%-63% seniorów korzystających z tego typu aplikacji to bardzo dobry wynik. Pamiętajmy o dostosowaniu UX do potrzeb tej grupy społecznej.


    Gdzie i jak często seniorzy robią zakupy online?

    Allegro króluje, jeżeli chodzi o spontaniczną znajomość sklepów i platform internetowych, również wśród seniorów. Aż 90% ankietowanych przyznało, że zna Allegro, 63% wskazało na Olx, a 57% na Lidl. Na dalszych miejscach znalazły się Rossmann, Empik, Biedronka, Erecepta, czy Castorama. Jak widać przekrój jest bardzo duży.

    💡 Allegro stworzyło również specjalny serwis dla seniorów, na łamach którego tłumaczy, w jaki sposób robi się zakupy za pośrednictwem platformy. To dobry przykład tego, jak można wychodzić naprzeciw potrzebom klientów i tym samym zjednywać sobie ich sympatię, która przekłada się na podejmowane decyzje zakupowe. Serwis jest dostępny pod adresem: https://allegro.pl/zobacz/toproste

    Jeżeli chodzi o częstotliwość zakupów online, to aż 71% robi je przynajmniej raz w miesiącu – w kwietniu 2022 r. było to 65%.


    jak-czesto-seniorzy-robia-zakupy-online

    Źródło: Raport Seniorzy w świecie cyfrowym, Fundakcja Kobiety e-biznesu

    Co ważne, 52% deklaruje zamiar częstszego dokonywania zakupów przez internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy. Istotne jest również to, że większość z nich (82%) nie potrzebuje żadnej pomocy podczas zakupów i robi jest w pełni samodzielnie.

    Jeżeli chodzi o asortyment kupowany online, to najczęściej są to:

  • odzież, dodatki, akcesoria,
  • produkty farmaceutyczne,
  • kosmetyki i perfumy,
  • książki, bilety, płyty,
  • obuwie,
  • sprzęt RTV/AGD,
  • artykuły dla zwierząt,
  • produkty spożywcze.

  • Połowa ankietowanych seniorów wydaje na zakupy internetowe między 100 a 300 zł miesięcznie.


    Jak seniorzy płacą za zakupy?

    Najczęściej wybieraną (32%) formą płatności są szybkie płatności online, obsługiwane przez różnych operatorów. Na drugim miejscu znalazł się BLIK – warto odnotować wzrost popularności rok do roku, z 17% do 23%. Na płatność przy odbiorze decyduje się już zaledwie 13% ankietowanych.

    94% seniorów wskazało również, że nie napotkało żadnych trudności podczas opłacania zamówienia online. Świadczy to zarówno o tym, że pokolenie silver coraz płynniej porusza się po internecie, jak i o tym, że operatorzy płatności dbają o to, żeby systemy płatnicze były dostosowane do potrzeb starszych klientów.

    Bezpieczeństwo przy płatności to czynniki, który był najczęściej wskazywany jako ważny podczas zakupów internetowych (97%). Na kolejnych miejscach znalazła się darmowa dostawa (94%), łatwość w wyszukiwaniu produktu (94%), szybki zwrot pieniędzy w przypadku niezrealizowania zamówienia (91%), możliwość darmowego zwrotu produktów (91%) oraz czytelne opisy i duże zdjęcia produktów (88%).


    Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu, który dostarcza wiele cennych informacji dla każdego, kto prowadzi lub chce prowadzić sprzedaż online, a jego grupą docelową są klienci z pokolenia silver.


    Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?

    Uruchom bramkę płatniczą Blue Media

    Zacznij pobierać płatności

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej