Projektując treści do sklepu online, musisz pamiętać o swoich odbiorcach. Z jednej strony są to klienci, z drugiej roboty. To właśnie one decydują o pozycji Twojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Żeby przygotować treści, które będą wysoko notowane, potrzebujesz słów kluczowych. Gdzie ich szukać? Jest na to kilka sposobów.
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się dlaczego podobne oferty pojawiają się w wyszukiwarce częściej niż Twoja? Być może inni właściciele sklepów online przykładają większą wagę do jakości publikowanych treści. Kluczem do sukcesu jest wplatanie słów kluczowych do wszystkich tekstów na stronie. Powinny się pojawić nie tylko w opisach produktów, ale również w etykietach oraz w tekstach na blogu.
Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to wyrazy lub połączenia wyrazów, które umieszcza się na stronie w celu kierowania na nią ruchu z wyszukiwarki internetowej. Więcej na temat dowiesz się z artykułu: Jak działa wyszukiwarka Google?
Użytkownicy, którzy poszukują w sieci konkretnych produktów, wpisują w wyszukiwarkę słowa kluczowe, a roboty szukają tych słów na stronach internetowych. Tak działający mechanizm sugeruje użytkownikom, na których stronach znajdzie pożądany produkt. Właśnie dlatego używanie słów kluczowych jest niezbędne do prowadzenia skutecznych działań SEO.
Gdzie szukać słów kluczowych?
Często znalezienie odpowiednich słów kluczowych bywa postrzegane jako skomplikowane bądź czasochłonne. Być może przedsiębiorcy nie mają świadomości, że znalezienie słów to kwestia wykorzystania odpowiednich programów. Sprawdzają się nawet te darmowe, a najbardziej popularne to:
W praktyce okazuje się, że samo znalezienie słów kluczowych nie jest wystarczające.
Konkurencja w słowach kluczowych
Pozycjonowanie na najpopularniejsze frazy w przypadku małego sklepu internetowego to… przepis na porażkę. Dlaczego? Mały sklep nie jest w stanie dogonić dużych sklepów, działających od lat i pozycjonujących się na te same frazy. Dlatego naśladowanie słów kluczowych innych nie przełoży się na transakcje.
Najlepszym sposobem jest czerpanie inspiracji z własnej oferty i wykorzystanie potencjału swojego sklepu. Uda Ci się to jeśli będziesz precyzyjnie opisywać produkty, a następnie grupować je w kategorie według wspólnych cech. Wyjaśnijmy to na przykładzie.
Sklep internetowy „DogStyle” ma w ofercie ubranka dla psów. Właścicielowi wydaje się, że słowem kluczowym, którym powinien promować ofertę, jest ubranka dla zwierząt. Podobnie jak on myśli kilkuset innych właścicieli marek produkujących odzież dla zwierząt. Na dobre miejsce w wyszukiwarce raczej nie ma szans.
Dlatego powinien skupić się na dobieraniu słów kluczowych odpowiednio do każdej kategorii. Może to być na przykład fraza: ubranka dla małych psów. Z tej kategorii powstają kolejne słowa kluczowe: ubranka dla małych psów Shih tzu, ubranka dla małych psów York, i tak dalej…
Potencjał jest w Twoich produktach i w nich powinieneś szukać inspiracji. Im bardziej szczegółowa i rozbudowana fraza, tym łatwiejsze jest jej pozycjonowanie.
Rozmieszczenie ma znaczenie
Oprócz odpowiedniego doboru słów kluczowych istotne z punktu widzenia wyszukiwarki jest ich rozmieszczenie na stronie. Powinny znaleźć się przede wszystkim w treściach na stronie, tytule strony głównej i podstron, w meta description, nagłówkach i opisach zdjęć. Nie można jednak popaść w przesadę i upychać słowa kluczowe gdzie tylko jest to możliwe. Na przykład w opisie produktu, o długości 1000 znaków ze spacjami, wystarczy jak dana fraza pojawi się dwa razy. W przeciwnym razie będzie to źle odebrane zarówno przez Twoich klientów, jak i wyszukiwarki, które „wyczują podstęp”. Zachowaj umiar i lokuj je tam, gdzie rzeczywiście pasują.
Działania regionalne
Jeżeli swoją ofertę kierujesz do grupy docelowej zamieszkującej konkretny region, to słowa kluczowe powinny to uwzględniać. Jeśli na przykład sprzedajesz tapety w Głogowie, to odpowiednim słowem kluczowym będzie tapety Głogów. Pamiętaj jednak, że takie słowo kluczowe wygląda nienaturalnie i będziesz mieć trudności, aby wpleść je do opisów na stronie. Jeśli znajdziesz sposób na ulokowanie ich w tekstach, możesz spodziewać się dobrych efektów. W przypadku sklepów online działających na terenie całego kraju nie należy zawężać słów kluczowych do konkretnej lokalizacji.
Wyszukiwanie odpowiednich słów kluczowych to pierwszy krok w długim procesie pozycjonowania Twojego sklepu. Średnio na efekty trzeba poczekać około pół roku. Czasem warto zlecić to zadanie specjalistom, bo zagadnienie wbrew pozorom jest dość skomplikowane. Wtedy w długofalowej perspektywie jest szansa, że uda Ci się zdobyć ruch, na którym Ci zależy.
💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.