Platformy sprzedażowe, bijąc się o klienta, poszerzają oferty dodatkowych usług w ramach subskrypcji. Największe serwisy marketplace działające w Polsce – od Allegro przez Empik po Amazon – oferują polskim klientom dodatkowe bonusy w ramach swoich usług premium.
Usługi subskrypcyjne opierają się o model biznesowy, który umożliwia klientom regularne subskrybowanie produktów lub usług w zamian za regularne płatności. Możemy je podzielić na trzy rodzaje:
Lojalność się opłaca
Z punktu widzenia sprzedawcy siła modelu subskrypcyjnego leży w budowaniu długoterminowych relacji z klientem. Wiadomo, że pozyskanie nowego klienta jest trudniejsze niż utrzymanie istniejącego. Płacący klient w dłuższej perspektywie oznacza pewność przychodów, a zatem zwiększa przewidywalność biznesu.
Subskrypcja, podobnie jak tradycyjny program lojalnościowy, zwiększa lojalność klientów i ich wydatki. 41 proc. Polaków skróciło czas przeznaczany na korzystanie z innych podobnych usług po zakupie subskrypcji, zaś 59 proc. zaczęło wydawać więcej na daną kategorię zakupową – wynika z raportu Deloitte Digital.
W przypadku sektora e-commerce głównymi czynnikami wpływającymi na decyzję o zakupie abonamentu są:
Jednorazowa opłata roczna za subskrypcje jest nie tylko atrakcyjniejsza od płatności miesięcznych, ale jednocześnie zmniejsza rotację klientów. Większa przewidywalność ułatwia sprzedającemu również łatwiejsze uzupełnianie zapasów. Sprzedawcy łatwiej jest zebrać informacje o preferencjach i zachowaniach klientów związanych abonamentem i odpowiednio poszerzać ofertę produktów lub usług.
Rynek subskrypcji e-commerce po polsku
Na polskim rynku usług subskrypcyjnych e-commerce konkurują ze sobą platformy, które działają w modelu mieszanym oferując w ramach stałej opłaty darmową dostawę produktów oraz dodatkowe usługi.
Empik Premium
Największy ich wybór oferuje Empik we wprowadzonym w sierpniu 2019 roku pakietu Empik Premium. W ramach rocznej subskrypcji w cenie 49,99 zł (miesięcznie 9,9 zł) klienci otrzymują:
Ograniczoną alternatywą dla usługi płatnej jest Empik Premium Free. Korzysta z niej ponad 500 tys. aktywnych użytkowników. Dla porównania, miesiecznie witrynę Empik.com odwiedza 7 mln użytkowników.
Allegro Smart
Prawie 22 miliony użytkowników miesięcznie zagląda na stronę lidera polskiego rynku e-commerce, który od 2018 r. oferuje usługę subskrypcji Allegro Smart. Roczny abonament w cenie 49 zł uprawnia do darmowego odbioru produktów zakupionych za minimum 40 zł. Przy realizacji tej usługi Allegro współpracuje z Paczkomatami InPost, buduje również własną sieć automatów paczkowych Allegro One Box. Darmowa wysyłka obejmuje również sklepy Żabka, stacje paliw Orlen, punkty odbioru DPD i UPS oraz oddziały pocztowe. Przy zamówieniu przekraczającym 80 zł można skorzystać z dostawy kurierem.
Studentom Allegro oferuje 6 miesięcy za darmo, później 39 zł rocznie. Do tego kupony zniżkowe do usług sieci komórkowych, kin czy transportu.
Amazon Prime
Amazon pojawił się nad Wisłą najpierw z ofertą platformy streamingowej Prime Video, w marcu 2021 uruchomił sklep z polską domeną, a siedem miesięcy później udostępnił usługę Amazon Prime. W ramach jednorazowego rocznego abonamentu w wysokości 49 zł (lub 10,99 zł miesięcznie) oferuje darmowe dostawy, dostęp do platformy filmowej Prime Video i Prime Gaming.
W ramach usługi klient otrzymuje darmową wysyłkę produktów do punktu odbioru lub paczkomatów InPost, niezależnie od wartości zamówienia. Usługa obejmuje produkty z ponad 30 kategorii oznaczone logo programu. Warunkiem darmowej dostawy jest realizacja zamówienia wyłącznie przez Amazon. Prime Video to biblioteka z filmami, serialami i programami, których część wyprodukował Amazon. Wcześniej miesięczny abonament do tej usługi kosztował 25 zł. Trzecim elementem oferty jest Prime Gaming z dostępem do darmowych gier i darmową subskrypcją kanału Twitch.
Wady i zalety subskrypcji na platformach sprzedażowych
Największą zaletą modelu subskrypcyjnego z punktu widzenia sprzedawców jest budowa własnej bazy lojalnych klientów. Cena abonamentu rocznego nie ma pozostawiać klientowi wątpliwości, po którą opcję powinien sięgnąć. Zwłaszcza, że koszt abonamentu zwraca się już po kilku zamówieniach. Zakup usługi w modelu rocznym pozwala biznesom e-commerce realistycznie prognozować przychody, wprowadzanie nowych usług, zaplanować logistykę czy kampanię reklamową. Poszerzanie oferty usług własnych czy przez sojusze z zewnętrznymi partnerami jest magnesem na niezdecydowanych i szansą na testowanie usług, których klienci nie znali, albo z których dotąd nie korzystali.
Wyzwaniem jest gotowość platform do wojny cenowej o klienta. Jak widać z danych Deloitte Digital, polski klient na tym punkcie jest bardzo wrażliwy. Paradoksalnie, minusem może być również zbyt szeroka oferta usług, które same w sobie przyniosłyby większy zysk. Choć jest to też kwestia pozycji rynkowej i specyfiki sprzedawcy, na czym faktycznie zarabia, a co może uznać za perspektywiczną inwestycje.