W e−handlu liczy się cena

#ecommerce #płatności online #zakupy przez internet

Udostępnij:

Prawie 70 proc. Polaków robi zakupy przez internet. Decydującym czynnikiem wyboru sklepu pozostaje cena – wynika z badania Blue Media, operatora Płatności Online Blue Media. Cena jest także decydująca, jeśli chodzi o wybór metody płatności.

​Siedmiu na dziesięciu Polaków deklaruje kupowanie produktów lub usług przez internet. Pozostali klienci są wierni sklepom stacjonarnym, ponieważ po prostu je preferują (61 proc.), nie mają potrzeby kupowania online (47 proc.), nie mają zaufania do zakupów w sieci (15 proc.) bądź uważają ten proces za zbyt skomplikowany (10 proc.).

W internecie wciąż kluczową rolę odgrywa niska cena produktu – dla 71 proc. respondentów to najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy wyborze sklepu internetowego. W porównaniu do ubiegłego roku coraz więcej osób sprawdza też wiarygodność sprzedawcy (wzrost z 56 do 58 proc.) oraz możliwość szybkiego i łatwego zwrotu towaru (wzrost z 33 do 36 proc.).

- Cena produktu długo jeszcze będzie decydującym czynnikiem wyboru sklepu, zwłaszcza, że kupując online zwykle chcemy zaoszczędzić. Ale na coraz bardziej rozwiniętym rynku ecommerce nie da się już wygrywać tylko ceną. Coraz więcej sklepów oferuje darmowy i wygodny dla kupującego zwrot zakupionego towaru. Jak się okazuje, to wartość, którą coraz częściej doceniają Polacy – zauważa Krystian Wesołowski z Blue Media, operatora Płatności Online Blue Media.

Korzystamy z przelewu, ale lubimy płatności elektroniczne

Kupujący w internecie mają swoje ulubione metody płatności, ale to nie oznacza, że zawsze po nie sięgają. Przelew wykonywany samodzielnie przez kupującego jest najpopularniejszą formą płacenia za zakupy internetowe (61 proc. wskazań), ale z chęcią z tej formy korzysta tylko co piąty badany – wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media.

- Tradycyjny przelew ma mocną pozycję w polskim e-commerce, ponieważ z punktu widzenia kosztów zewnętrznych jest najtańszy dla sklepu. Część sklepów – zwłaszcza tych o niskomarżowej sprzedaży – koszty obsługi płatności przerzuca na klienta. Jeśli kupujący decyduje się samodzielnie wykonać przelew, oszczędza w ten sposób nawet kilkanaście złotych. Oszczędność często wygrywa z wygodą, ale nie daje takiego zabezpieczenia jak np. płatności kartą tj. chargeback – wyjaśnia Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online Blue Media.

Bo jeśli chodzi o ulubione metody płatności, to zdecydowanie wygrywają płatności elektroniczne tzw. pay by linki, wyprzedzając tradycyjny przelew i płatność kartą płatniczą.

Na polskim rynku e-commerce wciąż mocną pozycję mają płatności za pobraniem. Ponad polowa respondentów przyznała, że korzysta z tej metody, choć jako swoją ulubioną wskazało ją zaledwie 14 proc. (w ub. roku 20 proc.)

Nawet w tak internetowej spółce jak Blue Media widuję przy recepcji osoby odbierające paczki od kurierów dokonujące płatności za pobraniem, w gotówce. Dla wielu kupujących to wygodne rozwiązanie, bo nie trzeba wcześniej wykładać pieniędzy kupując towar od sklepu, którego nie znam. Dodatkowo stosunkowo łatwo można zrezygnować z zakupu. Trzeba również pamiętać o tym, że wielu kupujących online, zwłaszcza starszych, nie zna płatności elektronicznych lub nie potrafi się nimi posługiwać. Potrafią i czują się bezpiecznie klikając w sklepie, wypełniając formularz i oczekując na kuriera – tłumaczy Krystian Wesołowski z Blue Media.

Tegoroczna edycja badania do pobrania: http://www.bluemedia.pl/pressroom/raporty/jak-kupujemy-w-internecie

Ubiegłoroczna edycja badania do pobrania: http://www.bluemedia.pl/pressroom/raporty/badania-co-decyduje-o-wyborze-e-sklepu

Przeczytaj także:

Ecommerce

Multichannel a Omnichannel w dużych sklepach e-commerce. Porównanie i wybór strategii

Prowadzisz duży sklep internetowy i zastanawiasz się, która strategia jest lepsza? Wyjaśniamy różnicę pomiędzy podejściami i wskazujemy ich plusy i minusy.

21.09.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Segmentacja klientów w e-commerce. Jak wykorzystać targetowanie dla zwiększenia konwersji

Czym jest segmentacja klientów i jak ją zrobić, by móc odpowiedno targetować ofertę i podnosić w ten sposób konwersję? Odpowiedź znajdziesz tutaj.

19.09.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wykorzystuje się metaverse w e-commerce?

Czym jest Metaverse i w jaki sposób można go wykorzystać do rozwoju sprzedaży online? Które wielkie marki mają już swoje wirtualne sklepy na Metaverse?

18.09.2023 Czytaj więcej