Właściciele sklepów online muszą podejmować wiele decyzji, również finansowych, aby skutecznie zarządzać swoim biznesem. Jedną z nich jest ustalanie wynagrodzeń dla pracowników. Prawidłowe zrozumienie minimalnego wynagrodzenia, średnich wynagrodzeń oraz docenianie wysiłku i wkładu pracowników są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu razem z całym zespołem.
Jeśli planujesz zatrudnić pracowników, zacznij od analizy swojego budżetu i upewnij się, że jest w stanie zapewnić im odpowiednie wynagrodzenie. Wynagrodzenie pracowników w sklepie online zależy od różnych czynników, takich jak zakres obowiązków i odpowiedzialność, doświadczenie, czy kwalifikacje. Musisz więc dokładnie zbadać lokalny rynek pracy i poznać przeciętne stawki wynagrodzeń dla konkretnej branży i stanowiska, aby móc dostosować swoje oferty do realiów rynku.
Jakie jest obecnie minimalne wynagrodzenie?
Najniższe wynagrodzenie od 1 stycznia wynosiło 3490 zł brutto, natomiast od 1 lipca 2023 r. wzrosło do 3600 zł brutto.
Minimalne wynagrodzenie ustalone przez rząd stanowi podstawową płacę, która musi być wypłacana pracownikom. Należy pamiętać, że jest to jedynie minimalna granica i warto doceniać zaangażowanie pracowników i ich wkład w rozwój firmy. Motywujące wynagrodzenie, które odzwierciedla wartość pracownika dla organizacji, może przyciągnąć utalentowanych pracowników oraz zwiększyć zaangażowanie i lojalność wobec firmy.
Średnia krajowa a rzeczywistość
Ze wstępnych danych GUS wynika, że średnie miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2022 r. wyniosło 6346,15 zł brutto. Było o 11,7 proc. wyższe niż w poprzednim roku.
Należy przy tym pamiętać, że GUS wylicza średnią odnosząc się do sektora przedsiębiorstw o liczbie pracujących większej niż 9. Trzeba też wziąć pod uwagę, że jest ona zawyżona przez wysokie zarobki, np. w branży górnictwa, co widać na wykresie.
Najwyższe zarobki otrzymywali pracownicy z branży „górnictwo i wydobycie” – 11 101,46 zł brutto. Nominalnie były one wyższe aż o 22,6% niż w 2021 roku.
Najgorzej opłacani byli pracownicy z branży „zakwaterowanie i gastronomia”.
Gdzie można liczyć na płace na poziomie średniego wynagrodzenia i wyżej? (Źródło: Średnie wynagrodzenie w Polsce. Ile zarabia statystyczny Polak? - Money.pl)
Bardziej realistycznym odzwierciedleniem wynagrodzeń w Polsce jest tzw. mediana. W październiku 2020 r. mediana wyniosła 4702,66 zł brutto i była niższa o 22,2 proc. od średniego wynagrodzenia, które wyniosło wówczas 5748,24 zł.
Mediana przy średniej pensji z grudnia 2022 r., która wynosiła 7,3 tys. zł, kształtuje się na poziomie około 5 tys. zł brutto. Obserwujemy, że od średniej pensji mniej więcej 25 proc. zarabia więcej, a 75 proc. mniej. Wynika to z tego, że jeśli jedna osoba zarabia 50 tys. zł, to wiele osób musi zarabiać poniżej średniej, by zrównoważyć wysokie zarobki jednej osoby – wyjaśnił dla Money.pl, ekonomista Kamil Sobolewski.
Sprawdźmy, jak przedstawiają się wynagrodzenia poszczególnych zawodów, na podstawie danych zgromadzonych przez serwis wynagrodzenia.pl i poddanych analizie przez indeed.com.
Wynagrodzenia w e-commerce
Specjalista ds. e-commerce – zarobki
Do podstawowych obowiązków na tym stanowisku zalicza się nadzorowanie procesu sprzedaży, koordynacja dystrybucji produktów oraz prowadzenie szczegółowej dokumentacji dotyczącej podejmowanych działań mających na celu rozwój działalności i zwiększenie sprzedaży.
Miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 5 140 PLN brutto. 25% najgorzej wynagradzanych specjalistów ds. e-commerce zarabia poniżej 4 360 PLN brutto, a na zarobki wyższe niż 6 320 PLN brutto może liczyć grupa 25% specjalistów ds. e-commerce.
E-commerce manager – zarobki
W zakres obowiązków e-commerce managera wchodzi między innymi efektywna współpraca z różnymi działami odpowiedzialnymi za sprawne funkcjonowanie sklepu internetowego, systematyczna analiza zmian i wskaźników sprzedażowych z użyciem odpowiednich narzędzi, a także aktywne poszukiwanie nowych możliwości rozwoju i wzrostu sklepu.
Miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 8 640 PLN brutto. Co drugi e-commerce manager otrzymuje pensję od 6 470 PLN do 12 290 PLN. 25% najgorzej wynagradzanych e-commerce managerów zarabia mniej niż 6 470 PLN brutto. Na zarobki powyżej 12 290 PLN brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych e-commerce managerów.
Specjalista ds. e-marketingu – zarobki
Jego zadaniem jest opracowywanie strategii marketingowej oraz monitorowanie efektów podejmowanych działań. Tworzy on/ona newslettery, kampanie reklamowe oraz inicjuje nowe projekty mające na celu dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Ponadto, dba o analizę wyników i optymalizację działań w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.
Mediana na tym stanowisku wynosi nieco ponad 6 tys. zł brutto. Jedna czwarta najgorzej wynagradzanych specjalistów ds. e-marketingu zarabia poniżej 4 910 PLN brutto. Natomiast zarobki powyżej 7 620 PLN brutto otrzymuje 25% najlepiej opłacanych specjalistów.
Manager ds. social mediów – zarobki
Praca na tym stanowisku polega na opracowywaniu strategii promocji i budowania wizerunku marki na platformach społecznościowych, jak również na przygotowywaniu raportów i skutecznym zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi (np. negatywne opinie), gdyby się pojawiły.
Wynagrodzenie całkowite w ciągu miesiąca na tym stanowisku wynosi 5 670 PLN brutto. 25% najgorzej wynagradzanych social media managerów zarabia poniżej 4 640 PLN brutto, a na wyższe zarobki powyżej 6 750 PLN brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych social media managerów.
Copywriter – zarobki
Copywriter specjalizujący się w e-commerce pełni istotną rolę w tworzeniu treści widocznych w sklepach internetowych, takich jak opisy produktów i kategorii, które mają wpływ na optymalizację stron pod kątem pozycjonowania. Jego zadaniem jest tworzenie przekonujących tekstów, które nie tylko opisują produkty, ale również angażują i przyciągają uwagę klientów, przyczyniając się do lepszych wyników sprzedażowych.
Mediana wynagrodzenia copywritera wynosi 4 910 PLN brutto, jednak co drugi copywriter otrzymuje pensję od 4 090 PLN do 6 330 PLN. Na zarobki powyżej 6 330 PLN brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych copywriterów.
Warto pamiętać, że powyższe kwoty to jedynie przybliżone widełki wynagrodzeń i mogą się różnić w zależności od konkretnych czynników, takich jak lokalizacja, wielkość firmy, konkurencyjność rynku pracy oraz specyfika branży e-commerce. Ponadto, należy pamiętać, że wynagrodzenie pracowników w e-commerce może również uwzględniać elementy zmiennego wynagrodzenia, takie jak prowizje od sprzedaży lub premie za osiąganie określonych celów.
Przyjmij uczciwe stawki
Przeanalizuj rynek pracy, dostosuj oferty wynagrodzeń do konkurencyjnych stawek i pamiętaj, że minimalne wynagrodzenie stanowi jedynie podstawę. Docenienie pracowników za ich wysiłek i wkład może przynieść wiele dobrego. Co możesz zyskać oferując wyższe wynagrodzenie?
Warto pamiętać, że atrakcyjne wynagrodzenie to nie tylko kwestia finansowa. Równie ważne jest docenienie pracowników, oferowanie możliwości rozwoju zawodowego, tworzenie korzystnych warunków pracy i uwzględnianie równowagi między pracą a życiem prywatnym. W połączeniu z odpowiednim wynagrodzeniem te elementy tworzą kompleksowy pakiet motywacyjny, który przyczynia się do sukcesu firmy i zadowolenia pracowników.
Budowanie uczciwych i sprawiedliwych relacji z pracownikami jest kluczowym elementem sukcesu w sklepie online, przyciągającym i utrzymującym zgrany zespół.
Jakie są obecnie minimalne wynagrodzenia w Polsce dla pracowników e-commerce?
Płaca minimalna jest taka sama dla większości osób zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę i wynosi 3600 zł brutto (po podwyżce w lipcu 2023 r.). Wysokość zarobków w e-commerce zależy od zajmowanego stanowiska. Przykładowo, specjalista ds. e-commerce zarabia minimalnie 4360 zł brutto, a starszy specjalista ds. e-commerce o 590 zł brutto więcej.
Jakie czynniki wpływają na wysokość wynagrodzenia pracowników e-commerce?
Wysokość wynagrodzenia osoby pracującej w e-commerce zależy od kilku czynników. Liczy się zajmowane stanowisko, doświadczenie oraz wpływ na wyniki firmy. Nie bez znaczenia jest również wielkość sklepu internetowego oraz miejsce, w którym znajduje się siedziba firmy (region ma wpływ na zarobki).
Czy wynagrodzenia pracowników e-commerce różnią się w zależności od lokalizacji i wielkości firmy?
Najczęściej tak. Zdarza się, że właściciele sklepów internetowych argumentują niższe wynagrodzenie niższymi kosztami życia (jeśli siedziba firmy mieści się w mniejszym mieście lub pracownik ma możliwość pracy zdalnej). Wielkość firmy również może mieć znaczenie, ale nie zawsze jest tak, że im większa firma, tym wyższe zarobki.
Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?
Uruchom bramkę płatniczą Autopay