Zaawansowane strategie digital marketingu dla dużych e-commerce

#ecommerce #optymalizacja #marketing #digital marketing #personalizacja

06.06.2024
Udostępnij:

Kiedy Facebook w 2009 r. wprowadził przycisk “Lubię to”, z początku wydawało się to niewinną ciekawostką. Szybko przekonaliśmy się jednak, że ta mała innowacja stworzyła współczesny digital marketing. Wiedza o tym, co użytkownicy lubią, gdzie spędzają czas w sieci i na co wydają pieniądze, stała się bezcenna dla rosnącego w oczach sektora e-commerce. Prawdziwą sztuką okazało się jednak umieć z niej skorzystać.


Marketing cyfrowy czy też marketing internetowy to prowadzenie działań promujących daną markę lub jej produkty w internecie. Taka definicja nie wyczerpuje jednak tematu, bo działania online różnią się dość istotnie od tych prowadzonych tradycyjnymi metodami.

Dawniej, gdy ktoś chciał opowiedzieć o swoim biznesie na szerszą skalę niż pozwalają rekomendacje zadowolonych klientów przekazywane z ust do ust, miał do dyspozycji promocję w prasie, radiu czy telewizji. W marketingowym slangu nazywano to “strzelaniem z armaty do wróbli”, czyli zużywaniem relatywnie dużych zasobów, by trafić do niewielkiej grupy potencjalnie zainteresowanej ofertą – poprzez wykupienie strony z reklamą czy spotu. Było to dość kosztowne i nie dawało szansy zweryfikowania, do ilu osób faktycznie dotarliśmy i jak skutecznie to działa.

W digital marketingu kluczowym pojęciem jest targetowanie, czyli taki dobór i zawężenie grupy docelowej, by komunikat trafił przede wszystkim do zainteresowanych. Zwiększa to szanse małych sprzedawców niszowych produktów, ale także stwarza ogromne możliwości zwłaszcza dużym e-commerce’om z szerokim asortymentem. Nie muszą one bowiem promować całej parasolowej marki, w jednej reklamie. Mogą tworzyć ich wiele i kierować konkretne kreacje polecają atrakcyjne produkty dla specyficznych grup.


Personalizacja reklam i zbieranie danych


Wielu z nas wydaje się, że żyjemy epoce AI (sztucznej inteligencji), która rozpoczęła się kilkanaście miesięcy temu wraz z pojawieniem się narzędzi generujących tekst, grafiki czy głos na podstawie tekstu. W rzeczywistości większość osób miała do czynienia z algorytmami wspieranymi AI już dawno temu – za każdym razem, gdy serwisy stremingowe proponują filmy które “warto zobaczyć”, platformy marketplace podpowiadają, jakie produkty mogą nas zainteresować czy, kiedy dzień po wejściu na serwis rezerwacji lotów na stronach internetowych zaczynają wyskakiwać wakacyjne oferty, widzimy efekty personalizacji reklam i treści.

Tak właśnie działa dobry digital markteing. Jest to możliwe dzięki danym dotyczącym aktywności użytkowników w sieci. Często są to z pozoru niewiele mówiące o danych osobach informacje jak obserwowane fanpejdże czy ulubiony gatunek muzyczny, by zaawansowany algorytm AI mógł z nich wydedukować płeć, orientacyjny wiek i miejsce zamieszkania danej osoby czy jej zainteresowania. Dzięki temu może dokonać segmentacji użytkowników, czyli przypisać ją przykładowo do grona 30-letnich kobiet z dużych miast w Polsce, zainteresowanych zdrowym stylem życia.

Jeśli jesteśmy marką, która ma w swojej ofercie suplementy diety, możemy za pomocą narzędzi takich jak Facebook Ads czy Google Ads sprawić, by nasze kreacje reklamowe wyświetlały tylko osobom z tej grupy.


Techniki SEO i integracja działań


Pamiętajmy też o tym, że spora część użytkowników internetu z zasady nie klika w bannery reklamowe o ile oferowany produkt nie trafia idealnie w punkt ich aktualnych potrzeb (co przy dobrym targetowanie może się zdarzyć), a mimo to aktywnie poszukuje produktów w internecie.

Zazwyczaj nie robi tego jak na tradycyjnych zakupach “chodząc po sklepach” i przeglądając serwisy e-commerce strona po stronie, a wpisując w wyszukiwarkę typy produktów czy nawet konkretne ich modele. Dlatego firmy reklamują swoją ofertę przy tego typu hasłach w wyszukiwarce. Taka reklama jest mniej inwazyjna i internauci z zakupowym nastawieniem są bardziej skłonni otworzyć tego typu link. Istotne jest również dbanie o pojawianie się w organicznych wynikach wyszukiwania. W tym celu należy zadbać o wysoką jakość stron produktowych, tak by posiadały wyczerpujące i rzeczowe opisy dobrze indeksujące się w wyszukiwarkach.

Esencją digital marketingu jest integracja kanałów. Najlepsze efekty daje połączenie kanałów własnych – jak działania e-mail marketingowe do budowanej sukcesywnie bazy odbiorców i komunikacja poprzez media społecznościowe z obserwującymi nasze profile – z precyzyjnie targetowanymi reklamami.

Do tego celu, gdy prowadzimy duży e-commerce, warto stosować i rozwijać zarówno własne narzędzia analizujące zachowania kupujących w sklepie, jak i badające dokładniej ich demografię. Nawet gdy nie dysponujemy tak doskonałymi algorytmami AI jak duże firmy technologiczne, wyłapywanie trendów i wzorców, które dobrze opisują naszych klientów sprawi, że nasz digital marketing będzie z czasem coraz skuteczniejszy.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Automatyzacja procesów w dużym sklepie internetowym – praktyczny przewodnik

Dowiedz się, jak automatyzacja może zrewolucjonizować Twój e-sklep, oszczędzając czas i podnosząc jakość obsługi klienta. Poznaj konkretne rozwiązania.

13.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Od odwiedzających do kupujących – optymalizacja konwersji w e-commerce

Dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż poprzez analizę zachowań użytkowników, optymalizację stron produktowych i całego procesu zakupowego. Zarabiaj więcej.

11.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zbudować silną markę online? Kompletny przewodnik po marketingu cyfrowym dla nowych przedsiębiorców

Skuteczne strategie marketingu cyfrowego dla startujących w e-commerce. Przewodnik po SEO, mediach społecznościowych, reklamie płatnej i e-mail marketingu.

10.06.2024 Czytaj więcej