Zagraj w SWOT – wygraj strategię

#sprzedaż online #e-biznes #SWOT

21.02.2023
Udostępnij:

SWOT – pod tą nazwą kryje się analiza strategiczna biznesu. Jeśli jej dokonasz, będziesz wiedzieć co i jak skutecznie zmienić w firmie, na przykład w ofercie sklepu internetowego. Celem jest oczywiście wzrost współczynnika konwersji oraz lepsza pozycja na rynku.


Analiza SWOT często stanowi punkt wyjścia przy tworzeniu biznesplanu dla nowej działalności, ale nie tylko. Może być z powodzeniem wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy działają już na rynku dłuższy czas. Dlaczego? W dobie silnej konkurencji warto poświęcić trochę czasu na analizę swojego biznesu. W przypadku sklepu internetowego jest to szczególnie ważne.


Zasady gry


Analiza SWOT to po prostu narzędzie służące do wewnętrznej analizy przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Dokonuje się jej w celu zoptymalizowania strategii zarządzania firmą, bądź zbudowania całkiem nowego planu działania. Dogłębnie przeprowadzona analiza pozwoli Ci uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania – jak rozwijać biznes, jak pozyskać nowych klientów, jak więcej sprzedawać, jak skuteczniej zarabiać. Na tym Ci zależy, prawda?

Analizę SWOT możesz przeprowadzić we własnym zakresie, bo nie potrzeba do tego specjalistycznej wiedzy. Wystarczy ta, którą masz, bo w końcu to Twój biznes i znasz go najlepiej. Oceny warto dokonywać w odniesieniu do jakiegoś momentu. Może to być okres historyczny, gdzie porównasz obecny stan z poprzednim lub na przykład normatywny, gdzie porównujesz to co jest, z tym co powinno być.


Zaczynamy analizę SWOT


Na początek narysuj diagram, w którym znajdą się cztery pola. W każdym z nich wypisz cechy, czynniki, aspekty, które mają związek z czterema strefami: mocnymi stronami, słabymi stronami, możliwościami i zagrożeniami. Jak je wyodrębnić?


S – jak strengths, czyli mocne strony


Od nich warto zacząć, tak będzie najprościej. Bądź rzetelny i skup się na prawdziwych walorach, a nie na tym co Ci się wydaje. Co możesz tu wpisać? Przykładem może być: unikatowa oferta, dobra cena, wykwalifikowany zespół, nowoczesna strona, rozbudowania siatka klientów. Jeśli nadal masz problem, ze znalezieniem odpowiednich cech, zastanów się — dlaczego Twoja firma jest lepsza od innych?


W – jak weaknesses, czyli słabe strony


Pomyśl o swoim biznesie w sposób krytyczny. Zastanów się, co jest Twoją największą bolączką lub na co najczęściej narzekają klienci. Odpowiedz sobie na pytania — w czym są ode mnie lepsi konkurenci, co hamuje rozwój mojej firmy? Może to być na przykład zbyt wolno ładująca się strona, kiepskiej jakości zdjęcia, brak doświadczenia, czy nieskuteczna ścieżka zakupowa. Działają one na niekorzyść rozwoju firmy, zespołu, procesu zamówień, czy współpracy z klientami.


O – jak opportunities, czyli możliwości


Zastanów się, w jakich realiach rynkowych prowadzisz swój biznes. Czytaj opinie ekspertów na temat szans rozwoju Twojej branży. Zastanawiaj się i wyciągaj wnioski. Co może sprawić, że Twój biznes będzie miał szansę na rozwój? Może planowane są sprzyjające zmiany w przepisach podatkowych, na rynek wejdzie nowa grupa odbiorców lub konkurencja jest w fazie upadku?


T – jak threats, czyli zagrożenia


Zagrożenia to te sytuacje, na które nie masz wpływu, ale możesz swój biznes na nie odpowiednio przygotować. To ważne, aby nie pozostawać biernym, a cały czas analizować uwarunkowania, które pośrednio lub bezpośrednio oddziałują na Twoją firmę. Co to może być? Na przykład pojawienie się nowej firmy, która świadczy takie usługi, takie jak Twoje. Mogą to być również zmiany w przepisach prawa, które będą miały negatywny wpływ na kształtowanie się Twoich kosztów.


SWOT


fot. Wizualizacja analizy SWOT (fot. pixabay.com)

Napisane. Co teraz?


Przechodzisz do analizy. Polega ona na weryfikacji tych czynników i nadaniu im wagi, np. w skali od 1 do 10. Najniżej ocenione będą czynniki, które marginalnie wpływają na działalność, a najwyżej punktowane będą te, od których zależy (teraz albo w przyszłości) kondycja Twojego biznesu.

Analizę rozpocznij od tych najważniejszych i zastanów się jak możesz na nie wpłynąć. Mocne strony pomogą Ci wykorzystać możliwości, natomiast praca nad słabymi stronami ograniczy ich wpływ na Twoją firmę. Na koniec powinieneś dążyć do znalezienia odpowiedzi na wcześniej postawione pytania. Co mogę zrobić, co ulepszyć, jak poprawić mój biznes?

Wyłoniona w ten sposób nowa strategia będzie wymagała wprowadzenia zmian, czasem nawet radykalnych. Określone ich w horyzoncie czasowym, pozwoli Ci stopniowo, ale w pełni świadomie, kształtować kierunek rozwoju firmy.


Wersja ekspercka


Analizę otrzymanych wyników możesz przeprowadzić jeszcze precyzyjnej. Zamiast określać wagę poszczególnych czynników w skali od 1 do 10, możesz zapisać je w formie ułamków dziesiętnych. Suma danej kategorii musi wynosić jeden. Następnie określ wagę konkretnego czynnika w 5-stopniowej skali. Pomnóż poszczególne wagi ocen oraz zsumuj je dla każdej kategorii. W efekcie otrzymasz cztery różne wyniki. To będą cztery różne strategie:

  • agresywna (przeważają mocne strony, realia rynkowe są pomyślne),
  • konserwatywna (przeważają mocne strony, ale jednocześnie jest sporo zagrożeń z zewnątrz),
  • konkurencyjna (przeważają słabe cechy, ale otoczenie Ci sprzyja),
  • defensywna (przeważają słabe cechy i nie jest to dobry czas, ze względu na ilość zagrożeń, na które nie masz wpływu).

Jaka jest wygrana?


Wygraną jest wiedza, która jest Ci potrzebna do rozpoczęcia procesu zmian. Teraz, gdy porównasz się do konkurencji, jesteś świadomy swoich silnych, ale też słabych punktów. Dzięki temu masz większe możliwości wykorzystania potencjału otoczenia (i swojego).

Jednym zdaniem – możesz wykorzystać wiedzę jako bazę do umacnianie źródeł przewagi konkurencyjnej i w konsekwencji – poprawić swoją sytuację na rynku. Masz gotową strategię – zostało Ci tylko działać.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, pozyskiwanie opinii, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak wykorzystać analizy płatności do zwiększenia przychodów sklepu internetowego?

Dowiedz się, jak wykorzystać analizę danych płatności do zrozumienia zachowań klientów, optymalizacji oferty sklepu osiągnięcia lepszym wyników finansowych.

28.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jaka będzie przyszłość e-commerce według raportu "Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz"?

Dowiedz się, jak integracja świata online i offline, personalizacja doświadczeń zakupowych oraz smartfony zmieniają sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów.

27.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zrównoważony rozwój i e-commerce: strategie zmniejszania śladu węglowego dużych platform zakupowych

Poznaj ekologiczne praktyki w e-commerce, takie jak biodegradowalne opakowania, lokalne dostawy, czy zaawansowane zarządzanie zasobami i wprowadź je u siebie.

23.05.2024 Czytaj więcej