Ekolodzy od lat biją na alarm i namawiają przedsiębiorców do działań sprzyjających ochronie środowiska naturalnego. Promują koncepcje wykorzystywania materiałów pochodzących z recyklingu i stosowanie tzw. zielonych technologii. Polskie przedsiębiorstwa mają coraz większą świadomość znaczenia takich działań.
Co mówią badania?
Z badania EKObarometr, przeprowadzonego w październiku 2020 roku przez SW Research, wynika, że większość pracujących Polaków ocenia, że firma, w której pracują, podejmuje działania na rzecz ekologii. Jak wynika z badania, odsetek firm, które podejmują wiele działań jest najwyższy dla mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 5 osób (16%).
Zdaniem 20% pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach o liczbie powyżej 50 osób, ich firma nie podejmuje żadnych działań proekologicznych, a 66% proc. uważa, że firma podejmuje tylko pojedyncze aktywności na rzecz ekologii. Niestety, nie są to dobre wyniki. W Polsce świadomość ekologiczna ma tendencję wzrostową, ale daleko przed nami jeszcze daleka droga.
Zaczyna się od motywacji
Dla pracodawców istotna jest realizacja założeń wynikających z misji przedsiębiorstwa. Taką wartością może być właśnie dbałość o środowisko. Przedsiębiorcy osiągają ten cel, zaczynając od edukacji pracowników, ale również wdrażając konkretne rozwiązania.
Dobrym pomysłem jest na przykład zachęcanie pracowników do zmiany sposobu dojeżdżania do zakładu czy biura - rezygnacja z samochodu na rzecz roweru lub komunikacji miejskiej. Jednocześnie właściciele firm starają się jak najbardziej uprościć to zadanie, montując stojaki na rowery, ale też odpowiednio motywować - finansując bilety, oferując elastyczny czas pracy, czy wypłacając premie. To tylko jeden z wielu przykładów, ale patrząc w skali kraju, takie działania mogą przynieść konkretny efekt.
Według raportu Odpowiedzialny biznes w Polsce zaangażowanie w obszar środowiska naturalnego oznacza dla przedsiębiorstw głównie edukację ekologiczną. Stanowiła ona 20% wszystkich działań firm zgłoszonych do raportu po raz pierwszy oraz 23% wszystkich praktyk związanych ze środowiskiem. Okazuje się więc, że projekty edukacyjne coraz częściej realizowane przez firmy mają charakter wieloletnich programów, a nie jednorazowych akcji wizerunkowych.
Motywacją firm do bycia eko może również być oszczędność. Dzięki wdrożeniu zielonych technologii, jest duża szansa na ograniczenie kosztów eksploatacji, rachunków za prąd, czy za wywóz śmieci.
Liczą się konkrety
Jakie rozwiązania konkretnie przedsiębiorstwo może wdrożyć do swojej firmy?
- Ograniczanie wytwarzania odpadów
- Umieszczenie pojemników do segregacji śmieci
- Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów
- Zamontowanie paneli fotowoltaicznych
- Użycie energooszczędnego sprzętu, np. żarówek
- Wykorzystywanie ekologicznych towarów i materiałów do produkcji
- Umieszczanie roślin w biurze i w przestrzeniach zewnętrznych
- Zamontowanie filtrów do wody
- Prowadzenie kompostowników na odpady
- Zamontowanie suszarek do rąk
- Zachęcanie pracowników do korzystania z ekologicznych form przemieszczania, np. komunikacja miejska lub rower
- Utworzenie na terenie zakładu stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Bierz przykład z innych
Ekologiczną rewolucję rozpoczęły już dawno światowi giganci. W jaki sposób dbają o przyszłość naszej planety? Przede wszystkim podejmują działania, które mają doprowadzić do ograniczenia wytwarzania plastiku i poliestru.
Dla przykładu McDonald's w ramach globalnej strategii Scale for Good, zobowiązał się, że do 2025 roku wszystkie opakowania dla gości restauracji będą wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu. Swoje siły połączył ze Starbucksem. Nie bez powodu. Właśnie ten duet odpowiada za 4% rocznej światowej produkcji plastikowych i papierowych kubków. Inicjatywę nazwali NextGen Cup Challenge, czego efektem są kubki w całości nadające się do przetwarzania i kompostowania.
W akcję ratowania świata włączyły się również sportowe marki – Adidas i Nike. Adidas opracował strategię, w ramach której ogłosił, że wszystkie buty będą produkowane z plastiku wydobytego z oceanu. Brzmi nierealnie, ale rzeczywiście jest to możliwe. Chodzi o zbieranie zużytego plastiku z mórz i plaż, a następnie ponowne ich wykorzystanie. Natomiast konkurencyjna marka Nike używa już ekologicznych opakowań na buty wykorzystywanych z plastiku pozostającego na przykład po napojach.
W ciągu najbliższych kilku lat wiele zmieni się w kwestii świadomości proekologicznej. Już teraz można zauważyć przemiany, które dokonują się wewnątrz przedsiębiorstwa - wśród pracowników. W kolejnych etapach proponowane są konkretne rozwiązania dla klientów, a nawet działalność charytatywna na rzecz fundacji proekologicznych. Warto takie aktywności wdrażać krok po kroku, nieustannie przyczyniając się do poprawy kondycji środowiska.